Przebudowa ronda Jagiellonów. „Bez bardzo dużych utrudnień się nie obędzie”
Dodano: 17.04.2023 | 11:14Na zdjęciu:
Fot. Szymon Fiałkowski
We wtorek, 18 kwietnia, rozpoczną się konsultacje społeczne dotyczące przebudowy ronda Jagiellonów. Koncepcja montażu wind i zmiany w organizacji ruchu wzbudziły spore emocje.
Zapowiadane już w kampanii wyborczej prezydenta Rafała Bruskiego dostosowanie ronda Jagiellonów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności powoli zbliża się do fazy realizacji. W ubiegłym tygodniu ratusz ujawnił szczegóły koncepcji zmian, które zostaną poddane rozpoczynającym się jutro (18 kwietnia) konsultacjom społecznym. Projektanci zaproponowali dobudowanie ośmiu wind – po jednej w każdej ćwiartce skrzyżowania oraz na każdy peron tramwajowy. Mają one umożliwiać także swobodny transport rowerów czy wózków dziecięcych. Nie zaplanowano przejść naziemnych ani tym bardziej świateł.
CZYTAJ TAKŻE: Zmiany na rondzie Jagiellonów. Zobacz wizualizacje i wyraź swoje zdanie!
Dodajmy, że koncepcja przewiduje realizację dodatkowych wyjść z podziemi w postaci schodów na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania (przy Banku Pocztowym, między jezdniami ulicy Jagiellońskiej). Ułatwi to w przyszłości wprowadzanie zmian w siatce połączeń, na przykład uruchomienie linii jadącej od dworca autobusowego w kierunku Szwederowa.
Zmiany obejmą również przejście podziemne. – Obecnie jest ono podzielona na dwie części, pomiędzy którymi znajdują się obiekty handlowe. Nowa koncepcja wprowadza jednoprzestrzenny obszar, w którym zachowane zostaną pawilony – podkreślił podczas poniedziałkowej konferencji prasowej zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. Naczelnik wydziału przygotowania inwestycji ZDMiKP Marek Stanek dodał, że na rondzie Jagiellonów nastąpią modyfikacje układu drogowego.
– Będą one konieczne, by zmieścić windy i dodatkowe schody. Na każdym z wlotów będą trzy pasy ruchu – odzyskaną przestrzeń mamy zamiar przeznaczyć dla rowerzystów: na kierunku wschód – zachód będą wprowadzone pasy rowerowe, a także na większą ilość zieleni – mówił Stanek. Dotychczasowe zadaszenia zostaną wymienione na nowe, podobnie jak wiaty na przystanku tramwajowym (wprowadzone zostanie zadaszenie z elementami zielonymi).
Koncepcja zmian na rondzie Jagiellonów. Co z pozostałymi wariantami?
W przetargu na przygotowanie modernizacji ronda Jagiellonów zapisano, że wykonawca ma przygotować trzy koncepcje zmian: z wykorzystaniem przejść podziemnych, z wyznaczeniem przejść naziemnych oraz wariant będący pomysłem projektantów. Ostatecznie jednak pod konsultacje poddano jeden wariant – według naszych ustaleń wybrany przez prezydenta Rafała Bruskiego. Co z pozostałymi?
– Do realizacji wybraliśmy przedstawiony wariant, ponieważ w pozostałych występowały duże wady. Wyposażenie ronda w pochylnie spowodowałoby zabetonowanie sporej powierzchni i ograniczenie pasów ruchu na wlotach. Rozwiązanie z przejściami w poziomie odrzuciliśmy po analizie przepustowości, które wykazały, że na chwilę obecną nie ma możliwości ich wprowadzenia – przekonywał naczelnik Stanek.
Ruch rowerowy na rondzie Jagiellonów. Co z kierunkiem północ – południe?
Na wizualizacjach zmian wprowadzono pasy rowerowe w kierunku wschód – zachód na obu jezdniach. Ten pomysł wzbudził sporo emocji wśród bydgoszczan, którzy obawiają się o bezpieczeństwo użytkowników jednośladów. Minusem koncepcji jest natomiast brak relacji rowerowej dla kierunku północ – południe: czyli Bernardyńska – 3 Maja. W obliczu realizacji infrastruktury na ulicy Kujawskiej i na odcinku bulwarów nad Brdą, takie połączenie pozwoliłoby załatać kolejną „białą plamę” bydgoskiej siatki rowerowej.
– Mamy pewne ograniczenie wynikające z zakresu projektu – tłumaczył naczelnik ZDMiKP. I przekonywał, że przeszkodą jest most Bernardyński. – Na chwilę obecną nie wpuścimy rowerzystów na sam most, ponieważ barierki nie spełniają kwestii normatywnych. Kluczową sprawą jest szerokość tych ciągów na moście i wysokość barierek.
Kiedy i za ile?
Koszt przebudowy ronda Jagiellonów będzie – wedle słów Kozłowicza – znany dopiero po wyłonieniu wykonawcy. – Wykorzystamy środki unijne w kwocie 27 milionów złotych – dodał wiceprezydent.
Obecnie kończona jest koncepcja zmian, a później trzeba będzie zlecić wykonanie dokumentacji technicznej. To wszystko zajmie około 12 miesięcy. Start prac trzeba zaś będzie skoordynować z innymi budowami w mieście.
– Wiadomo, że bez bardzo dużych utrudnień się nie obędzie. Nawet ruch tramwajowy będzie podlegał ograniczeniu – wyjaśnia Stanek. Prawdopodobnie zostanie zastosowane podobne rozwiązanie jak na Fordońskiej, czyli ruch wahadłowy. – To wszystko musi być odpowiednio zaplanowane – zapowiedział przedstawiciel drogowców.
Konsultacje społeczne w sprawie zmian odbędą się w dniach 18 kwietnia – 9 maja. Opinie będzie można wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej na stronie www.bydgoszcz.pl/rondo. Odbędzie się też spacer badawczy oraz spotkanie w trybie online.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024