Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Przebudowa ronda Jagiellonów. „Bez bardzo dużych utrudnień się nie obędzie”

Dodano: 17.04.2023 | 11:14

Na zdjęciu:

Fot. Szymon Fiałkowski

We wtorek, 18 kwietnia, rozpoczną się konsultacje społeczne dotyczące przebudowy ronda Jagiellonów. Koncepcja montażu wind i zmiany w organizacji ruchu wzbudziły spore emocje. 

Zapowiadane już w kampanii wyborczej prezydenta Rafała Bruskiego dostosowanie ronda Jagiellonów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności powoli zbliża się do fazy realizacji. W ubiegłym tygodniu ratusz ujawnił szczegóły koncepcji zmian, które zostaną poddane rozpoczynającym się jutro (18 kwietnia) konsultacjom społecznym. Projektanci zaproponowali dobudowanie ośmiu wind – po jednej w każdej ćwiartce skrzyżowania oraz na każdy peron tramwajowy. Mają one umożliwiać także swobodny transport rowerów czy wózków dziecięcych. Nie zaplanowano przejść naziemnych ani tym bardziej świateł.


CZYTAJ TAKŻE: Zmiany na rondzie Jagiellonów. Zobacz wizualizacje i wyraź swoje zdanie!


Dodajmy, że koncepcja przewiduje realizację dodatkowych wyjść z podziemi w postaci schodów na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania (przy Banku Pocztowym, między jezdniami ulicy Jagiellońskiej). Ułatwi to w przyszłości wprowadzanie zmian w siatce połączeń, na przykład uruchomienie linii jadącej od dworca autobusowego w kierunku Szwederowa.

Zmiany obejmą również przejście podziemne. – Obecnie jest ono podzielona na dwie części, pomiędzy którymi znajdują się obiekty handlowe. Nowa koncepcja wprowadza jednoprzestrzenny obszar, w którym zachowane zostaną pawilony – podkreślił podczas poniedziałkowej konferencji prasowej zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. Naczelnik wydziału przygotowania inwestycji ZDMiKP Marek Stanek dodał, że na rondzie Jagiellonów nastąpią modyfikacje układu drogowego.

Będą one konieczne, by zmieścić windy i dodatkowe schody. Na każdym z wlotów będą trzy pasy ruchu – odzyskaną przestrzeń mamy zamiar przeznaczyć dla rowerzystów: na kierunku wschód – zachód będą wprowadzone pasy rowerowe, a także na większą ilość zieleni – mówił Stanek. Dotychczasowe zadaszenia zostaną wymienione na nowe, podobnie jak wiaty na przystanku tramwajowym (wprowadzone zostanie zadaszenie z elementami zielonymi).

Koncepcja zmian na rondzie Jagiellonów. Co z pozostałymi wariantami?

W przetargu na przygotowanie modernizacji ronda Jagiellonów zapisano, że wykonawca ma przygotować trzy koncepcje zmian: z wykorzystaniem przejść podziemnych, z wyznaczeniem przejść naziemnych oraz wariant będący pomysłem projektantów. Ostatecznie jednak pod konsultacje poddano jeden wariant – według naszych ustaleń wybrany przez prezydenta Rafała Bruskiego. Co z pozostałymi?

Do realizacji wybraliśmy przedstawiony wariant, ponieważ w pozostałych występowały duże wady. Wyposażenie ronda w pochylnie spowodowałoby zabetonowanie sporej powierzchni i ograniczenie pasów ruchu na wlotach. Rozwiązanie z przejściami w poziomie odrzuciliśmy po analizie przepustowości, które wykazały, że na chwilę obecną nie ma możliwości ich wprowadzenia – przekonywał naczelnik Stanek.

Ruch rowerowy na rondzie Jagiellonów. Co z kierunkiem północ – południe?

Na wizualizacjach zmian wprowadzono pasy rowerowe w kierunku wschód – zachód na obu jezdniach. Ten pomysł wzbudził sporo emocji wśród bydgoszczan, którzy obawiają się o bezpieczeństwo użytkowników jednośladów. Minusem koncepcji jest natomiast brak relacji rowerowej dla kierunku północ – południe: czyli Bernardyńska – 3 Maja. W obliczu realizacji infrastruktury na ulicy Kujawskiej i na odcinku bulwarów nad Brdą, takie połączenie pozwoliłoby załatać kolejną „białą plamę” bydgoskiej siatki rowerowej.

Mamy pewne ograniczenie wynikające z zakresu projektu – tłumaczył naczelnik ZDMiKP. I przekonywał, że przeszkodą jest most Bernardyński. – Na chwilę obecną nie wpuścimy rowerzystów na sam most, ponieważ barierki nie spełniają kwestii normatywnych. Kluczową sprawą jest szerokość tych ciągów na moście i wysokość barierek.

Kiedy i za ile?

Koszt przebudowy ronda Jagiellonów będzie – wedle słów Kozłowicza – znany dopiero po wyłonieniu wykonawcy. – Wykorzystamy środki unijne w kwocie 27 milionów złotych – dodał wiceprezydent.

Obecnie kończona jest koncepcja zmian, a później trzeba będzie zlecić wykonanie dokumentacji technicznej. To wszystko zajmie około 12 miesięcy. Start prac trzeba zaś będzie skoordynować z innymi budowami w mieście.

– Wiadomo, że bez bardzo dużych utrudnień się nie obędzie. Nawet ruch tramwajowy będzie podlegał ograniczeniu – wyjaśnia Stanek. Prawdopodobnie zostanie zastosowane podobne rozwiązanie jak na Fordońskiej, czyli ruch wahadłowy. – To wszystko musi być odpowiednio zaplanowane – zapowiedział przedstawiciel drogowców.

Konsultacje społeczne w sprawie zmian odbędą się w dniach 18 kwietnia – 9 maja. Opinie będzie można wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej na stronie www.bydgoszcz.pl/rondo. Odbędzie się też spacer badawczy oraz spotkanie w trybie online.

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
6 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Andrzej Hoffmann
Andrzej Hoffmann
1 rok temu

Jako projektant obecnego ronda cieszę się, że zaakceptowano przesłane ZDMiKP moje propozycje, dostosowania tunelu do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo, a mianowicie: – dobudowanie wind przy schodach (z jednoczesną likwidacją istniejących zjazdów o nachyleniach niezgodnych z obowiązującymi od wielu lat przepisami), – dobudowanie schodów i wind na perony przystanków tramwajowych, zlokalizowanych po stronie wschodniej, uzasadnione po rozpoczętej rozbudowie sieci tramwajowej na górny taras (przewidziane były w projekcie z lat 70-tych). Przeraża mnie natomiast pomysł przeprowadzenie przez rondo pasów rowerowych. Należy spodziewać się potrąceń rowerzystów przez samochody, ponieważ uwaga kierujących będzie skoncentrowana na szukaniu luk w strumieniach pojazdów ewakuujących się z ronda,… Czytaj więcej »

Stary dziad
Stary dziad
1 rok temu

Fordońska ( most Kazimierza Wielkiego i okolice ) – nieskończona.
Toruńska – nieskończona.
Kamienna rano i popołudniu – zapeklowana.
Królowej Jadwigi – zabudowywana, rządzą ciężarówki, próbujące wjechać tyłem w Garbary.
I teraz przejazd przez Rondo Jagiellonów będzie męką.
Może tak PO KOLEI, co ?
Coś skończcie a potem, drodzy włodarze, zaczynajcie następne.
Co do wpisu pana Hoffmanna, jako kierowcy zależy mi na jednym, aby rowerzyści wiedzieli że kasowanie ich na rondzie Jagiellonów będzie bezkarne.
Wtedy nauczą się jeździć jak ludzie a nie jak święte krowy, ha,ha !!

Marcin
Marcin
1 rok temu

Są pilniejsze inwestycje w Bydgoszczy niż rozkopywanie i korkowanie ronda !!!!

JOJO
JOJO
1 rok temu

Jeszcze więcej remontów, objazdów i korków! Mieszkańcy wytrzymają!

Ula
Ula
1 rok temu

Proponuję zrobić parking Park&Ride na środku ronda, to ostatnio najlepiej wam wychodzi :-)))

Ada
Ada
1 rok temu

Proponuję najpierw dokończyć inwestycję na ul. Reja, która od dwóch lat jest zamknięta dla ruchu kołowego i nic się tam nie dzieje! O miejscach do parkowania nie wspomnę. Mamy tam istny tor przeszkód i pole w samym centrum miasta.