Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Reklamowa rewolucja w Bydgoszczy. Prezydent przedstawia nowe zasady

Dodano: 07.09.2023 | 12:32

Na zdjęciu: Nowy kodeks reklamowy ma poprawić estetykę miasta.

Fot. archiwum

Bydgoszcz ma nowy zbiór zasad i warunków sytuowania reklam. Nowe zarządzenie prezydenta Rafała Bruskiego wprowadza szereg ograniczeń – m.in. zakaz wieszania banerów na wiaduktach, przy skrzyżowaniach czy umieszczania reklam na pustostanach i elementach wystroju architektonicznego.

W Bydgoszczy od lat pojawiały się oczekiwania dotyczące wprowadzenia zasad umieszczania nośników reklamowych czy szyldów. Przykłady Gdańska czy Krakowa, które z sukcesem wprowadzały tzw. uchwały krajobrazowe, wywoływały presję na rzecz ustanowienia podobnych zapisów w Bydgoszczy. Prace nad nimi trwały już od kilku lat, ale w końcu dobiegają końca. Od ponad roku na terenie Starego Miasta i części ulicy Gdańskiej obowiązują zapisy uchwały o Parku Kulturowym, które m.in. regulują zasady umieszczania nośników w tym obszarze Bydgoszczy – jak jednak informowaliśmy, zdarzają się przypadki łamania prawa miejscowego.


CZYTAJ WIĘCEJ: Nielegalny kontener wciąż stoi przy Gdańskiej. Co zrobił z tym ratusz?


W czwartek, 7 września urząd miasta ogłosił podpisanie przez prezydenta Rafała Bruskiego zarządzenia w sprawie zasad stawiania reklam na terenie całego miasta. – Czas na kolejny krok i wprowadzenie nowych standardów dla reklam, które mocno wpływają na postrzeganie miejskiej przestrzeni. Nowe zarządzenie z jednej strony wprowadza ograniczenia, ale podsuwa też szereg pożądanych i dobrze już funkcjonujących rozwiązań jak szyldy w formie liter przestrzennych czy stylizowane murale. Jestem pewien, że estetyczna reklama, to coś na czym zależy wszystkim: mieszkańcom, właścicielom terenów i reklamowanym podmiotom – tłumaczy prezydent.

Nowy „kodeks reklamowy” w Bydgoszczy

Zgodnie z nowym zarządzeniem, umieszczanie billboardów czy innych urządzeń reklamowych musi zyskać opinię plastyka miejskiego. W przypadku stawiania ich w pobliżu drogi, konieczna jest również opinia ZDMiKP, który oceni je pod kątem bezpieczeństwa ruchu.

Kodeks reklamowy ma za zadanie uporządkować często krzykliwe i niedopasowane do kolorystyki budynków szyldy i tablice informacyjne: mają one być umieszczane na estetycznie przygotowanej elewacji zgodnej z barwą obiektu. Nie mogą one zasłaniać detali architektonicznych obiektu, a te lokowane w obrębie jednego budynku muszą być spójne z pozostałymi. Kodeks preferuje malowane szyldy zamiast banerów czy plastikowych konstrukcji – nie dopuszcza się wymieniania świadczonych usług; obowiązuje też zakaz stosowania wyświetlaczy elektronicznych.

Zarządzenie prezydenta szczególną uwagę zwraca na teren Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku. Na terenie parku nie mogą pojawiać się reklamy w dużych formatach, siatki i banery, przewidziane jest ujednolicenie i zharmonizowanie stoisk/obiektów handlowo-usługowych oraz elementów małej architektury.

Zakazano reklam zasłaniających osie widokowe, obiekty zabytkowe i elementy budynków. Nie dopuszcza się również ich stosowania na ogrodzeniach, balkonach, balustradach, drzewach (również w postaci banerów, plakatów, naklejek). –  Na ogrodzeniach dopuszcza się umieszczanie systemowych rozwiązań miejskich oraz informacji o kupnie/sprzedaży lub wynajmie nieruchomości w formie tablicy reklamowej w kolorystyce brąz/ecru, grafit/złamana biel, dostosowanych formatem do przęseł/podziałów konstrukcyjnych, maksymalnie w szerokości jednego przęsła i nie większej niż 30% przęsła – precyzuje dokument.

Nie będzie też możliwości wieszania reklam zasłaniających okna, stawiania ich w parkach, na cmentarzach i na terenach szkół. Zakaz obejmie też umieszczanie płacht na pustostanach i obiektach do rozbiórki czy reklamy mobilnej, np. na przyczepach, naczepach czy pozostawionych samochodach. Ograniczono też możliwość pojawiania się elementów promocyjnych na mostach i wiaduktach, latarniach, znakach, w obrębie skrzyżowań.


NASZ NEWS: Oto nominowani do Bydgoskich Autografów 2023


Dopuszczone są konstrukcje wielkoformatowe, ale tylko na drogach wylotowych w pasach rozdzielających, ale powinny one tworzyć sekwencje (równe odstępy, ten sam format) – wyjaśnia ratusz. Na billboardach mają być umieszczane czytelne informacje o jego właścicielu.

Nowe zasady obowiązują od września na terenie całego miasta. Teraz właściciele będą mieli rok na usunięcie zakazanych reklam i dostosowanie swoich szyldów czy witryn do zapisów zarządzenia. Z całym dokumentem można zapoznać się TUTAJ.

Kontakt do plastyka miasta

Marek Iwiński
ul. Sielanka 8A, 85-073 Bydgoszcz, pokój 6

tel: (52) 58 58 177
fax: (52) 58 58 863

e-mail: m.iwinski@um.bydgoszcz.pl

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
stary dziad
stary dziad
10 miesięcy temu

Najbardziej lubię te reklamy sklepu z butami, na których pręży swoje średnio atrakcyjne wdzięki dosyć korpulentna niewiasta w wieku balzakowskim, odziana w panterkę czy jak to się tam nazywa. Wygląda jak pensjonariuszka domu publicznego dla niewidomych.

Marek
Marek
10 miesięcy temu

A jak do estetyki miasta mają się te okropne tablice LED na których jest pokazane gdzie są korki a gdzie nie. No przecież to jest tragedia te tablice, jak to wygląda i czemu to ma służyć w dobie aplikacji na telefon. Na te tablice to mało kto patrzy, a dwa jak to wygląda. Szkoda pieniędzy jakie poszły na te dziadostwo. W Bydgoszczy potrzeba mostów przez brdę i marketów poza centrum miasta, a nie tablic. Napakowali w centrum sklepów i kin wielkopowierzchniowych a teraz biadolenie że jeździć nie można. Teraz starówkę pozamykać i wszystko pozamykać i obiletować. No przecież to jest… Czytaj więcej »