Remont torów w Emilianowie na finiszu. Pociągi pojadą szybciej
Dodano: 19.06.2020 | 17:37Na zdjęciu: Stacja Bydgoszcz Emilianowo.
Fot. Szymon Fiałkowski
PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły remont torów na stacji Bydgoszcz Emilianowo. Tym samym spółka ogłasza finisz wielkiej modernizacji towarowej obwodnicy Bydgoszczy. Warto pamiętać, że niebawem w Emilianowie ma powstać port multimodalny.
Prace na stacji w Emilianowie rozpoczęły się wiosną tego roku. W ich ramach wymienione zostały tory i zamontowano siedem nowych rozjazdów, które umożliwiają sprawny przejazd składów z toru na tor. Ponadto, zainstalowano także nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią bezpieczną obsługę pociągów towarowych. Jak informują PLK, ten etap robót został już zakończony – wykonawca wykona jeszcze prace okołotorowe, które potrwają do końca października tego roku. Wartość prac to 14,2 milionów złotych.
Zobacz również:
Dobre wieści dla bydgoskiego portu multimodalnego
Prace na towarowej obwodnicy Bydgoszczy to trzeci i ostatni etap projektu „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska”. W latach 2016-2018, za ponad 115 milionów złotych ze środków budżetowych, PLK wymieniły około 60 km torów i około 25 km sieci trakcyjnej. Sprawny przejazd z jednego toru na drugi jest możliwy dzięki 16 nowym rozjazdom. Prace objęły także 12 przejazdów, sześć wiaduktów kolejowych i jeden most. Wcześniej, w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 201 na odcinku Nowa Wieś Wielka – Maksymilianowo – etap III”, PLK wzmocniły podtorze na szlaku Bydgoszcz Emilianowo – Bydgoszcz Wschód oraz wymieniły 3 rozjazdy na stacji Bydgoszcz Leśna.
Dzięki inwestycji pociągi towarowe na całym zmodernizowanym odcinku pojadą z prędkością do 100 km/h. Przewóz towarów będzie nie tylko szybszy i sprawniejszy, ale i bezpieczniejszy. W efekcie inwestycji możliwy będzie przejazd cięższymi składami towarowymi, a także skróci się także czas przewozu ładunków, co zwiększy konkurencyjność przewozów towarowych względem innych środków transportu.
Warto dodać, że w Emilianowie ma powstać węzeł multimodalny, obsługujący porty w Gdańsku i Gdyni. To jedna ze sztandarowych inwestycji, kluczowych dla rozwoju Bydgoszczy. Starania o ulokowanie jej opisywaliśmy wielokrotnie na łamach MetropoliaBydgoska.PL. Przygotowania do budowy węzła w ostatnich dniach wkroczyły w kluczową fazę – szef komitetu stałego Rady Ministrów Łukasz Schreiber w „Rozmowie Dnia” TVP Bydgoszcz z 9 czerwca powiedział, że wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin złożył już podpis, umożliwiający utworzenie wspomnianej w porozumieniu spółki celowej. Potwierdziły to także nasze ustalenia.
Platforma multimodalna to węzeł umożliwiający przeładunek towarów z jednego środka transportu (np. z pociągu) na inny (np. na ciężarówkę). Z pojęciem multimodalności wiążę się też intermodalność – czyli przewóz towaru w tej samej jednostce ładunkowej przy udziale dwóch lub więcej rodzajów transportu. Przykładem takiej jednostki jest kontener, który można przewozić za pośrednictwem statku, a także koleją czy samochodem ciężarowym.
– Prace zmierzają do powołania spółki celowej, która będzie odpowiadała za realizację projektu. Trwają też prace nad warunkową umową inwestycyjną związaną z realizacją projektu – przekazał MetropoliaBydgoska.PL Michał Stigler, rzecznik PKP S.A. Spółka ma nosić nazwę Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo sp. z o.o. – jak informował Portal Kujawski, wniosek o zarejestrowanie spółki w sądzie złoży Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Później do spółki mieliby przystępować sygnatariusze porozumienia dotyczącego budowy platformy: PKP SA, PKP Cargo, Port Morski w Gdyni, Gmina Nowa Wieś Wielka oraz Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny.
W tym tygodniu w Emilianowie przedstawiono też szczegóły obietnicy, złożonej w Solcu Kujawskim przez ubiegającego się o reelekcję prezydenta RP Andrzeja Dudę – czyli budowy odcinka drogi ekspresowej S10 z Bydgoszczy do Torunia z środków budżetu państwa, a nie jak wcześniej zakładano – w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Podczas wtorkowej konferencji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przedstawił harmonogram, wedle którego droga ma powstać do 2025 roku, a budowa miałaby się rozpocząć dwa lata wcześniej. W jego ocenie, przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji odbyłby się na przełomie 2020 i 2021 roku – CZYTAJ WIĘCEJ NA TEMAT S10.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024