Na rondzie Jagiellonów będą pochylnie. Oto szczegóły zmian po konsultacjach
Dodano: 13.11.2023 | 10:44Na zdjęciu: Rondo Jagiellonów będzie wyposażone w windy.
Fot. ZDMiKP
Po przebudowie rondo Jagiellonów będzie posiadać dwie łagodne pochylnie – powstaną one po stronie Banku Pocztowego i hotelu Focus. Tym samym urzędnicy zaakceptowali propozycję lansowaną przez stowarzyszenie Bydgoszcz G10. Jakie inne zmiany w koncepcji przyniosły wiosenne konsultacje z mieszkańcami?
Przedstawiona przez ratusz koncepcja zmian na rondzie Jagiellonów zakładała budowę wind obsługujących przejście podziemne. Przewidziano też realizację pasów rowerowych dla kierunku wschód – zachód, nowych zadaszeń przystanków, jak i wejść do podziemi. Samo przejście także przejdzie metamorfozę – wyznaczony zostanie jeden szeroki ciąg pieszy z pasażami handlowymi po południowej stronie skrzyżowania. Wizualizacje nowego wyglądu ronda można zobaczyć TUTAJ.
Wiosną tego roku odbyły się konsultacje społeczne, które wzbudziły spore emocje wśród mieszkańców i zaowocowały licznymi propozycjami modyfikacji wizji przedstawionej przez ratusz. Jak wynika z raportu pokonsultacyjnego, najwięcej wniosków dotyczyło sprzeciwu wobec wprowadzeniu pasów rowerowych (120), poparcia dla wprowadzenia przejść naziemnych (81) i wprowadzenia pochylni (52). Dodajmy, że w konsultacjach wzięło udział 538 mieszkańców, z czego 327 osoby przedstawiły dodatkowe argumenty uzasadniające swoje wnioski.
Na rondzie Jagiellonów będą dwa łagodne zejścia do podziemi
Po konsultacjach projektant uwzględnił część uwag mieszkańców. Kluczowe jest wprowadzenie łagodnych zjazdów na dwóch przeciwległych ćwiartkach skrzyżowania: przy Banku Pocztowym oraz przy budynkach poczty i hotelu Focus. – Poprawi to komfort poruszania się na ważnym kierunku i będzie stanowiło alternatywę dla wind w sytuacjach kryzysowych. Ze względu na istniejące zagospodarowanie terenu nie ma możliwości wprowadzenia pochylni przy każdym z wyjść – tłumaczy Tomasz Okoński, rzecznik prasowy ZDMiKP.
Dodajmy, że z propozycją stworzenia łagodnych zjazdów bez schodów – ułatwiających komunikację dla osób z niepełnosprawnościami, rowerzystów czy prowadzących wózki dziecięce – wystąpiło stowarzyszenie Bydgoszcz G10. Taki pomysł mieli też projektanci koncepcji z firmy BAK, zatem było ono zgodne z przepisami.
Drogowcy nie przychylili się jednak do zmian dotyczących pasów rowerowych, zatem zostaną one wprowadzone zgodnie z koncepcją. – Zaprojektowane pasy rowerowe przeznaczone są dla obsługi kierunków ruchu na wprost. Pozostałe relacje dla ruchu rowerowego będą odbywały się na zasadach ogólnych – tłumaczą. Warto podkreślić, że projektanci po uzgodnieniach i rozmowach z organizacjami społecznymi oraz przedstawicielami miejskich wydziałów, już na wstępnym etapie znacznie rozszerzyli zakres opracowania. Umożliwi to na przykład połączenie nowej infrastruktury na rondzie ze zrealizowanymi lub trwającymi zadaniami wokół tego węzła komunikacyjnego, na przykład dowiązanie się do traktu spacerowego w kierunku bulwarów.
Odrzucono też propozycję przejścia naziemnego: Bydgoski Ruch Miejski postulował jego wyznaczenie w rejonie przystanków tramwajowych. – Obowiązujące przepisy prawne wykluczają możliwość wyznaczenia przejść dla pieszych w poziomie jezdni bez sterowania sygnalizacją świetlną w sytuacji gdy na wszystkich wlotach skrzyżowania mamy więcej niż jeden pas ruchu – czytamy w podsumowaniu konsultacji. Kierowcom trzeba zatem wyjaśnić jasno: na rondzie Jagiellonów nie będzie sygnalizacji świetlnej.
Rondo Jagiellonów z windami. A co w wypadku ich awarii?
W związku z obawami mieszkańców dotyczącymi występujących awarii wind, na rondzie Jagiellonów zostanie wprowadzonych kilka rozwiązań. Poza wspomnianymi pochylniami, w rejonie przystanków tramwajowych (zarówno po wschodniej, jak i zachodniej stronie ronda) wprowadzone zostaną awaryjne przejścia dla pieszych przez torowisko.
– Projektowane są dodatkowe wyjścia w postaci schodów i wind na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania. Ułatwi to w przyszłości wprowadzanie zmian w siatce połączeń na przykład kursowanie linii od strony dworca PKS w kierunku Szwederowa. Wszystkie schody zostaną po konsultacjach wyposażone w tak zwane rynny dla rowerów – dodaje Okoński. Odrzucono jednak pomysł zielonego torowiska: projektant podkreślał, że na tak ważnym węźle konieczna jest zabudowa z płyt, która ułatwi dojazd np. służbom ratunkowym.
Mieszkańcy w trakcie konsultacji zgłaszali również inne wnioski, które nie zostaną uwzględnione – między innymi o całkowite zamkniecie ruchu drogowego na ul. Jagiellońskiej (lub jego drastyczne ograniczenie) albo zwiększenie przepustowości ronda Jagiellonów dla pojazdów indywidualnych.
Na każdym dojeździe do ronda wytyczone będą po trzy pasy ruchu. – Konsultacje pozwoliły jednak wprowadzić lepsze rozwiązanie w organizacji ruchu na ul. 3 Maja, które poprawi płynność i bezpieczeństwo ruchu – tłumaczy zarząd dróg.
Prace na rondzie dopiero za jakiś czas
Uspokajając tych, którzy spodziewają się, że na rondo wjadą koparki – prace rozpoczną się dopiero po zakończeniu prac projektowych. Jeszcze w tym roku ma być gotowa koncepcja, a kolejnym krokiem będzie zlecenie prac projektowych i uzyskanie niezbędnych zezwoleń. – Na prace budowlane planujemy wykorzystać między innymi Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Wartość unijnego dofinansowania na ten cel szacowana jest na ponad 40 milionów złotych – zaznacza zarząd dróg.
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024
- Przystanki wiedeńskie przy Placu Praw Kobiet już czynne. Prace przy placu Wolności jeszcze trwają - 11 grudnia 2024