Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Rondo turbinowe w Białych Błotach coraz bliżej. Podpisano ważne porozumienie

Dodano: 16.10.2018 | 16:34

Na zdjęciu: Do tej pory firma Kobylarnia wybudowała drogę dojazdową do zaprojektowanego ronda od strony Trzcińca.

Fot. BB

Zbliża się początek budowy ronda turbinowego w ciągu ulicy Szubińskiej. Dziś zawarto porozumienie dotyczące finansowania inwestycji, a niebawem rozpocznie się przetarg na jej wykonanie.

Przygotowania do budowy rozwiązania rodem z Holandii, które ma powstać na skrzyżowaniu ulicy Szubińskiej z aleją Ofiar Hitleryzmu i drogą powiatową prowadzącą w kierunku Trzcińca (która zyskała już nową odnogę w kierunku drogi wojewódzkiej) trwają od kilku lat. W tym roku mieszkańcy gminy Białe Błota mogli zauważyć rozpoczęcie przygotowań do budowy – wokół obecnego skrzyżowania Szubińskiej z Ofiar Hitleryzmu wycięto drzewa, a firma Kobylarnia wykonała wspomnianą wyżej przebudowę ulicy Duńskiej – drogi prowadzącej do Trzcińca. Przebudowany odcinek prowadził donikąd – pod koniec sierpnia zainteresowaliśmy się dalszymi losami inwestycji.


CZYTAJ WIĘCEJ: Kiedy droga z Trzcińca poprowadzi do ronda turbinowego?


Jak informowaliśmy wówczas, Zarząd Dróg Wojewódzkich finalizował przygotowania do ogłoszenia przetargu na budowę ronda. – Według wiedzy posiadanej na dziś Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy planuje rozpoczęcie robót na wiosnę 2019 roku. W przypadku drogi gminnej (Al. Ofiar Hitleryzmu) ze strony Urzędu Gminy Białe Błota jest deklaracja budowy w roku 2019 – przekazał dyrektor wydziału dróg powiatowych Roman Stanisławski.

Krokiem ku ogłoszeniu (zapowiadanego już na wrzesień) postępowania mającego wyłonić wykonawcę inwestycji na Szubińskiej jest podpisana we wtorek umowa pomiędzy przedstawicielami samorządu województwa oraz gminy Białe Błota, dotycząca wspólnego finansowania budowy ronda turbinowego. Porozumienie podpisane z gminą Białe Błota pozwoli jednocześnie dobudować nowy odcinek alei Ofiar Hitleryzmu (prowadzącej od Miedzynia) o długości około 400 metrów. Podpisy pod porozumieniem złożyli marszałek Piotr Całbecki i wicemarszałek Zbigniew Ostrowski, natomiast gminę Białe Błota reprezentował zastępca wójta Jan Jaworski oraz skarbnik Lucyna Krasulak. Na miejscu byli obecni także radny województwa Roman Jasiakiewicz oraz starosta powiatu bydgoskiego Wojciech Porzych.

– Zawarte porozumienie umożliwia ogłoszenie przetargu na prace budowlane. Zależy nam na wyłonieniu wykonawcy jeszcze tej jesieni. Roboty zajmą około roku. Ta inwestycja znacznie ułatwi dojazd do Bydgoszczy mieszkańcom południowo zachodniej części regionu. Skorzystają na tym również mieszkańcy bydgoskiego osiedla Miedzyń – podkreśla wicemarszałek Zbigniew Ostrowski.

Czym jest rondo turbinowe?

Jest to rodzaj ronda, na którym nie przecinają się szlaki pasów: wewnętrznego i zewnętrznego. Kierowca już przed wjazdem na nie musi – dzięki umiejscowionym przed rondem znakom – zdecydować, w którą odnogę skrzyżowania chce wjechać. Pierwsze tego typu rondo powstało pod koniec lat 90. ubiegłego wieku na terenie Holandii. Schemat organizacji ruchu prezentuje grafika poniżej (źródło: Wikipedia / wolna licencja).

rondo_turbinowe_schemat

Jak będzie wyglądało rondo w gminie Białe Błota?

Projekt ronda na drodze wojewódzkiej nr 223 zakłada wytyczenie dwóch pasów przeznaczonych m.in. do jazdy na wprost na najbardziej obciążonym kierunku Bydgoszcz-Białe Błota. Zaprojektowano również łącznicę pozwalającą na pominięcie wjazdu na rondo kierowcom skręcającym z Bydgoszczy w prawo w kierunku osiedla Miedzyń. Poza tym dobudowane zostaną chodniki i ścieżka rowerowa. Wokół ronda od strony północnej, zachodniej i południowej zaplanowano przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów. Droga wojewódzka zostanie przebudowana na odcinku 700 metrów i oświetlona. (źródło grafiki/Urząd Marszałkowski).

rondo turbinowe białe błota

Błażej Bembnista