Bydgoszcz
7C
Słonecznie
65% wilgotność
Wiatr: 4km/h N
H 8 • L 7
18C
Nd
17C
Pon
15C
Wt
17C
Sr
19C
Czw
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaRuszają konsultacje CPK. Czy Bydgoszcz wywalczy kolej przez lotnisko?
Dworzec PKP Bydgoszcz Główna - SF
10.02.2020 | 10:39

Ruszają konsultacje CPK. Czy Bydgoszcz wywalczy kolej przez lotnisko?

Na zdjęciu: Grupa bydgoskich społeczników liczy na to, że rząd wpisze do programu kolejowego CPK połączenie przez BPPT i lotnisko. Dzięki temu pociągi ze stacji Bydgoszcz Główna będą mogły zawieźć pasażerów na samolot.

Fot. Szymon Fiałkowski

Dziś (10 lutego) ruszyły konsultacje programu kolejowego i drogowego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Bydgoskie środowiska społeczne zapowiadają złożenie uwag do części poświęconej transportowi szynowemu, postulując wpisanie do niej budowy linii kolejowej przez port lotniczy i park przemysłowy.

Jak informuje biuro prasowe spółki CPK, od dzisiaj na stronie internetowej konsultacje.cpk.pl każdy zainteresowany może zgłaszać uwagi do korytarzy nowych linii kolejowych i tras drogowych planowanych w ramach inwestycji. Według rządu, planowane połączenia mają skrócić czas przejazdu nie tylko pomiędzy nowym portem lotniczym zlokalizowanym pomiędzy Warszawą a Łodzią, ale też innymi polskimi miastami, a także przyczynić się do likwidacji wykluczenia transportowego.

Zobacz również:

Ruszają konsultacje programu kolejowego CPK

Uczestnicy konsultacji mogą zgłaszać opinie do trzech części Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL). Po pierwsze, do głównego opracowania zawierającego m.in. założenia budowy nowych linii kolejowych CPK i odcinków dróg, których planowanie jest związane z powstaniem lotniska. Po drugie i trzecie, do części graficznej, czyli szczegółowych map topograficznych w skali 1:50 000 z korytarzami przebiegów: kolejowych i drogowych – informuje CPK.

Wspomniane studium lokalizacyjne to opracowanie, określające charakter i ramy przestrzenne przedsięwzięć ujętych w koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego w zakresie budowy nowej infrastruktury. Zakłada ono budowę 1600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy łączące poszczególne regiony kraju z CPK i Warszawą. Przedstawione korytarze będą podstawą dalszych prac studialno-projektowych. Wewnątrz każdego z nich zaprezentowane są orientacyjne warianty przebiegu danej linii. Konsultacje mają wpłynąć na ostateczny kształt nowych tras.

Jak informuje CPK, konsultacje Strategicznego Studium Lokalizacyjnego potrwają do 10 marca. Formularz można wypełnić na stronie konsultacje.cpk.pl, ale uwagi można też przesłać pocztą tradycyjną bądź złożyć osobiście w siedzibie spółki (Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o. o., Aleje Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa).

Należy jednak dodać, że dokument nie obejmuje aspektów ekonomicznych poszczególnych przedsięwzięć, terminów ich realizacji ani nakładów. Szczegółowe analizy w tym zakresie wykonywane będą w ramach opracowań koncepcyjnych dla poszczególnych inwestycji.

Program kolejowy CPK a Bydgoszcz

Program Kolejowy CPK zakłada budowę „szprychy” nr 1, łączącej nowy port komunikacyjny trasą przebiegającą przez Płock, Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Nakło nad Notecią, Piłę i dalej do aż do Koszalina i Kołobrzegu. Projekt zakłada budowę nowej linii łączącej okolice CPK z Płockiem oraz Płock z Włocławkiem, modernizację przebiegającej przez Bydgoszcz linii kolejowej nr 18 Kutno – Piła oraz budowę linii kolejowej nr 400 Nakło nad Notecią – Okonek (okolice Szczecinka).

Linia CPK – Płock ma być fragmentem nowej trasy nr 5, która ma prowadzić przez rejony Lipna, Golubia-Dobrzynia i Wąbrzeźna aż do Grudziądza. Stąd zakładane są dwa przebiegi korytarza: pierwszy przekraczający Wisłę i włączający się w linię nr 131 (Chorzów Batory – Bydgoszcz – Tczew) lub biegnący prawym brzegiem Wisły przez Kwidzyn na północ do Tczewa, a następnie skręcający na północny zachód wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 9 (Warszawa – Tczew – Gdańsk) i kończący się w Gdańsku.

Według twórców studium, po przeprowadzeniu inwestycji kolejowych czas podróży z Bydgoszczy do CPK ma wynosić półtorej godziny.

Społeczne propozycje zmian w CPK

Koncepcja trasowania linii kolejowych w ramach programu CPK budzi zastrzeżenia bydgoskich działaczy społecznych. Na grudniowym spotkaniu z Karolem Trammerem, twórcą książki „Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej” przedstawiciel stowarzyszenia Samorządna Bydgoszcz Mirosław Pankowski (aktywny od wielu lat zwolennik rozbudowy transportu szynowego, który m.in. przyczynił się do podpisania porozumienia w sprawie budowy platformy multimodalnej w Emilianowie) przedstawił propozycje zmian w rządowej wizji.

Zdaniem Pankowskiego, budowa 168 km nowych linii – nr 5 i 242 na trasie CPK – Grudziądz – Warlubie zdezintegruje województwo, gdyż trasa ominie najważniejsze miasta regionu, przybliży Grudziądz do Trójmiasta, a ponadto wygeneruje też ogromne koszty. Społecznik proponuje, aby w program kolejowy CPK wpisać budowę łącznicy pomiędzy linią kolejową nr 131, która ma zaczynać się w Trzcińcu i przebiegać przez Port Lotniczy Bydgoszcz, Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny do linii kolejowej nr 18 w okolicach Solca Kujawskiego.

– To będzie game changer dla układu województwa kujawsko-pomorskiego. Stawiamy na wadze budowę 11 kilometrów odnogi Trzciniec-Solec i 110 kilometrów linii do Grudziądza

– podkreślał na grudniowym spotkaniu społecznik z „Samorządnej Bydgoszczy”.

Zobacz również:

Kolej przez lotnisko i BPPT. Bydgoska propozycja zmian w programie CPK

Zaletami tego rozwiązania ma być zwiększenie dostępności bydgoskiego lotniska dla mieszkańców regionu – a co za tym idzie rozwój PLB, poprawa komunikacji miejskiej i międzygminnej z lotniskiem, rozwój atrakcyjnych terenów inwestycyjnych wzdłuż alei Jana Pawła II czy poprawa czasu podróży dla pociągów jadących z północy na południe kraju, które przy obecnym układzie torowym Bydgoskiego Węzła Kolejowego są zmuszone do kilkunastominutowych postojów na dworcu Bydgoszcz Główna w celu zmiany lokomotywy czy przejścia maszynistów do drugiej kabiny elektrycznego zespołu trakcyjnego.

Łącznica ma też umożliwić wjazd na towarową obwodnicę Bydgoszczy, czyli linii nr 201, przy której powstanie port multimodalny w Emilianowie. Pozwoli to na wykorzystanie rozbudowanego węzła do stworzenia siatki połączeń dojazdowych z Inowrocławia, Nakła, Chełmży czy Tucholi, które mogłyby przejeżdżać przez park przemysłowy, lotnisko, Fordon, Osową Górę; kolej przez lotnisko mogłaby też doprowadzić do utworzenia połączenia Grudziądza z Bydgoszczą, Toruniem i Włocławkiem – CZYTAJ WIĘCEJ O BYDGOSKIEJ KOLEI DOJAZDOWEJ

Warto dodać, że Miejska Pracownia Urbanistyczna przedstawiła już warianty budowy linii kolejowej od lotniska przez BPPT do Solca Kujawskiego. Idea budowy linii do lotniska jest też uwzględniona w planach i dokumentach strategicznych lotniska i województwa (posiada również decyzje środowiskową i Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe). Ale zarówno społecznicy, jak i władze portu uważają, że większą korzyść dla regionu przyniosłaby budowa linii prowadzącej od Trzcińca do Solca. – Tylko linia przelotowa ma sens i będzie wartością dodaną. Sama linia do lotniska ma sens w wypadku obsługi od pięciu milionów pasażerów w górę mówił na wiosennym posiedzeniu komisji gospodarki komunalnej na bydgoskim lotnisku jego prezes Tomasz Moraczewski.

Zdaniem Karola Trammera inwestycja, polegająca na budowie nowego odcinka przez Grudziądz i Warlubie może zniknąć z programu kolejowego CPK po analizie kosztów. – W obliczu problemów z realizacją „szprych” CPK pojawią się dążenia do ich optymalizacji. Nie wierzę w zrealizowanie wszystkich zakładanych tras – stwierdził ekspert ds. kolejnictwa.

3
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
RyszardMarcinpiotr Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
piotr
Gość
piotr

NIe ma co ukrywać, że cały plan gospodarczy Rp opiera się na wzmacnianiu 6 największych ośrodków gospodarczych, Kujawsko – pomorskie w przyszłości będzie podregionem pomorza lub wielkopolski więc ten obszar jest skazany na marginalizacje z punktu widzenia geopolityki. Zarówno Bydgoszcz, Grudziądz, Toruń, itp. te miasta powstały w okresie gdy granice RP były przesunięte na wschód, a same te miasta były zapleczem gospodarczym dla Niemców. Obecnie Kujawsko-pomorskie bardziej przeszkadza w rozwoju polski aniżeli pomaga, zbyt duże rozdrobnienie małych miast do których trzeba dopłacać a ludność z nich emigruje do Gdańska, Poznania, Warszawy. Bydgoszcz to tylko zaplecze ludnościowe pod montownie wielkich korporacji,… Czytaj więcej »

Marcin
Gość
Marcin

Bydgoszcz ma bezpośrednie połączenia w każdym kierunku Polski, jak się zapcha magistrala Bydgoszcz-Tczew to nie ma nawet żadnego objazdu. Linia przez Grudziądz byłaby dobrą alternatywą.

Ryszard
Gość
Ryszard

Można odnieść wrażenie, że stowarzyszenie Samorządna BYDGOSZCZ, czyli organizacja lobbująca za takim czy innym kształtem aglomeracji bydgoskiej (ok), chce utrącić koncepcję szybkiego połączenia kolejowego Grudziądza i terenów wschodnich województwa kujawsko-pomorskiego z CPK. Pada zarzut, że linia wiodąca przez Grudziądz omija główne miasta województwa. Czy miasta te są wykluczone z programu? Oczywiście nie. Dlaczego zatem linia ta ma zdezintegrować województwo? A zarazem co proponuje się mieszkańcom wschodniej części województwa w zamian? Nic. Ma być „tak jak było”. Więc o co chodzi? Odpowiedź nasuwa się jedna: pod szyldem niby to ograniczania kosztów przedsięwzięcia, ważnego dla dużej części województwa kujawsko-pomorskiego i województwa pomorskiego… Czytaj więcej »

Powiązane treści