Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Stan przygotowań do realizacji S10. Co z trasą Bydgoszcz – Toruń?

Dodano: 23.10.2023 | 13:10

Na zdjęciu: Za kilka lat obwodnica Torunia ma być w pełni dwujezdniowa.

Fot. GDDKiA

Budowa drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz – Toruń to dla wielu mieszkańców regionu najbardziej oczekiwana inwestycja drogowa. Na jakim etapie są przygotowania do jej realizacji? Przypomnijmy, że finisz budowy trasy zaplanowano na 2026 rok.

Budowa S10 Bydgoszcz – Toruń to jeden z kluczowych etapów realizacji nowej drogi ekspresowej, która docelowo połączy Warszawę ze Szczecinem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla, że przygotowanie inwestycji drogowej jest procesem bardzo złożonym, w którym budowa jest jedynie finałem wieloletnich starań i uzgodnień.

Trasa o długości 410 km na razie składa się z kilku odcinków obwodnic: Stargardu, Wałcza, Wyrzyska (w części jednojezdniowej), Bydgoszczy (od węzła Bydgoszcz Zachód w Pawłówku do Bydgoszcz Południe w Stryszku) i Torunia (jednojezdniowej, odcinek Toruń Zachód – Toruń Południe). Łącznie to ponad 110 km.

S10 Bydgoszcz – Toruń. Oczekiwanie na ZRID

Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku – podkreśla dyrekcja. W przypadku trasy Bydgoszcz – Toruń trwa procedura wydawania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (drogowego „pozwolenia na budowę”) dla odcinków Bydgoszcz Południe – Emilianowo i Solec Kujawski – Toruń Zachód. Pierwszy wniosek złożono w lipcu, a drugi w sierpniu – w obu przypadkach wciąż trwa uzupełnianie dokumentacji o uwagi złożone przez pracowników urzędu wojewódzkiego.

Dodajmy, że wojewoda Mikołaj Bogdanowicz obiecywał, że ZRID zostanie wydane „niezwłocznie”. – Mam nadzieję, że nastąpi to jeszcze w tym roku – mówił w lipcu. Kilka tygodni później stwierdził, że istnieje duże prawdopodobieństwo zachowania siedmiomiesięcznego terminu na wydanie decyzji ZRID.

S10 Bydgoszcz – Szczecin. Co z odcinkami na zachodzie Polski?

Mieszkańcy regionu oczekują też na budowę S10 w stronę Szczecina. W przypadku tego odcinka najbardziej zaawansowane są przygotowania do realizacji ekspresówki między Piłą a Szczecinem. – Na przełomie września i października sukcesywnie ogłaszaliśmy przetargi na realizację ośmiu nowych odcinków o łącznej długości blisko 114 km. W listopadzie planowane jest otwarcie ofert, w przyszłym roku podpisanie umów, a zakończenie realizacji w formule projektuj i buduj przewidujemy w 2028 roku – optymistycznie zakłada GDDKiA.

Drogowcy złożyli też wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej dla odcinka Piła – Wyrzysk o długości ok. 28 km i opracowują dokumentację do złożenia wniosku o DŚU dla dobudowy drugiej jezdni dla obwodnicy Wyrzyska. Dla bydgoszczan istotniejsza jest jednak budowa „eski” do Nakła i Wyrzyska – ten odcinek w listopadzie 2022 roku uzyskał decyzję środowiskową. Na 40-kilometrowej trasie między Bydgoszczą a Wyrzyskiem zaplanowano cztery węzły drogowe (Sadki, Nakło, Ślesin, Kruszyn), 21 obiektów inżynierskich i dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Dyrekcja zapowiadała, że budowa odcinka S10 Bydgoszcz – Wyrzysk rozpocznie się w 2026 roku, a droga ma zostać oddana do użytku dwa lata później.

S10 do Warszawy. Prace dokumentacyjne

W dalszym ciągu trwa opracowywanie dokumentacji przygotowawczej dla planowanej budowy drogi ekspresowej S10 na odcinku od autostrady A1 do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) o długości około 100 km wraz z fragmentem drogi ekspresowej S50 o długości około 20 km (łącznik z S7). W sierpniu 2021 roku GDDKiA podpisała umowę z konsorcjum firm TPF (lider) i Databout na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z podziałem na część na terenie województwa kujawsko-pomorskiego (od A1 do granicy województwa kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego) oraz od granicy do DK50 wraz z odcinkiem S50 do S7.

Trasa będzie miała swój początek na węźle A1 Włocławek Północ (od Torunia trasa będzie prowadzona wraz z A1, która zostanie rozbudowana o trzeci pas). Następnie zostanie poprowadzona nowym mostem przez Wisłę do gminy Fabianki i dalej na wschód, gdzie w gminie Tłuchowo przekroczy granicę województw. Na Mazowszu trasa będzie miała około 60 km i pobiegnie na południowy wschód w okolice Płocka. S10 będzie połączona z Płockiem przez DK60, która będzie poprowadzona nowym śladem w układzie dwujezdniowym (2×2). Swój bieg kończyć będzie na północnym przebiegu OAW, czyli S50 w okolicach miejscowości Naruszewo. Dokumentacja obejmuje także 20 km połączenia drogą S10 z S7 za pomocą S50, która będzie odcinkiem OAW. Zadanie to stanowi także jedną z kluczowych inwestycji towarzyszących budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

GDDKiA planuje, że w przypadku S10 Włocławek – Warszawa w 2025 roku zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, a trzy lata później ma nastąpić ogłoszenie przetargu na realizację zadania w systemie projektuj i buduj; budowa ma zakończyć się w 2032 roku.