Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Stan przygotowań do realizacji S10. Co z trasą Bydgoszcz – Toruń?

Dodano: 23.10.2023 | 13:10

Na zdjęciu: Za kilka lat obwodnica Torunia ma być w pełni dwujezdniowa.

Fot. GDDKiA

Budowa drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz – Toruń to dla wielu mieszkańców regionu najbardziej oczekiwana inwestycja drogowa. Na jakim etapie są przygotowania do jej realizacji? Przypomnijmy, że finisz budowy trasy zaplanowano na 2026 rok.

Budowa S10 Bydgoszcz – Toruń to jeden z kluczowych etapów realizacji nowej drogi ekspresowej, która docelowo połączy Warszawę ze Szczecinem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla, że przygotowanie inwestycji drogowej jest procesem bardzo złożonym, w którym budowa jest jedynie finałem wieloletnich starań i uzgodnień.

Trasa o długości 410 km na razie składa się z kilku odcinków obwodnic: Stargardu, Wałcza, Wyrzyska (w części jednojezdniowej), Bydgoszczy (od węzła Bydgoszcz Zachód w Pawłówku do Bydgoszcz Południe w Stryszku) i Torunia (jednojezdniowej, odcinek Toruń Zachód – Toruń Południe). Łącznie to ponad 110 km.

S10 Bydgoszcz – Toruń. Oczekiwanie na ZRID

Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku – podkreśla dyrekcja. W przypadku trasy Bydgoszcz – Toruń trwa procedura wydawania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (drogowego „pozwolenia na budowę”) dla odcinków Bydgoszcz Południe – Emilianowo i Solec Kujawski – Toruń Zachód. Pierwszy wniosek złożono w lipcu, a drugi w sierpniu – w obu przypadkach wciąż trwa uzupełnianie dokumentacji o uwagi złożone przez pracowników urzędu wojewódzkiego.

Dodajmy, że wojewoda Mikołaj Bogdanowicz obiecywał, że ZRID zostanie wydane „niezwłocznie”. – Mam nadzieję, że nastąpi to jeszcze w tym roku – mówił w lipcu. Kilka tygodni później stwierdził, że istnieje duże prawdopodobieństwo zachowania siedmiomiesięcznego terminu na wydanie decyzji ZRID.

S10 Bydgoszcz – Szczecin. Co z odcinkami na zachodzie Polski?

Mieszkańcy regionu oczekują też na budowę S10 w stronę Szczecina. W przypadku tego odcinka najbardziej zaawansowane są przygotowania do realizacji ekspresówki między Piłą a Szczecinem. – Na przełomie września i października sukcesywnie ogłaszaliśmy przetargi na realizację ośmiu nowych odcinków o łącznej długości blisko 114 km. W listopadzie planowane jest otwarcie ofert, w przyszłym roku podpisanie umów, a zakończenie realizacji w formule projektuj i buduj przewidujemy w 2028 roku – optymistycznie zakłada GDDKiA.

Drogowcy złożyli też wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej dla odcinka Piła – Wyrzysk o długości ok. 28 km i opracowują dokumentację do złożenia wniosku o DŚU dla dobudowy drugiej jezdni dla obwodnicy Wyrzyska. Dla bydgoszczan istotniejsza jest jednak budowa „eski” do Nakła i Wyrzyska – ten odcinek w listopadzie 2022 roku uzyskał decyzję środowiskową. Na 40-kilometrowej trasie między Bydgoszczą a Wyrzyskiem zaplanowano cztery węzły drogowe (Sadki, Nakło, Ślesin, Kruszyn), 21 obiektów inżynierskich i dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Dyrekcja zapowiadała, że budowa odcinka S10 Bydgoszcz – Wyrzysk rozpocznie się w 2026 roku, a droga ma zostać oddana do użytku dwa lata później.

S10 do Warszawy. Prace dokumentacyjne

W dalszym ciągu trwa opracowywanie dokumentacji przygotowawczej dla planowanej budowy drogi ekspresowej S10 na odcinku od autostrady A1 do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) o długości około 100 km wraz z fragmentem drogi ekspresowej S50 o długości około 20 km (łącznik z S7). W sierpniu 2021 roku GDDKiA podpisała umowę z konsorcjum firm TPF (lider) i Databout na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z podziałem na część na terenie województwa kujawsko-pomorskiego (od A1 do granicy województwa kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego) oraz od granicy do DK50 wraz z odcinkiem S50 do S7.

Trasa będzie miała swój początek na węźle A1 Włocławek Północ (od Torunia trasa będzie prowadzona wraz z A1, która zostanie rozbudowana o trzeci pas). Następnie zostanie poprowadzona nowym mostem przez Wisłę do gminy Fabianki i dalej na wschód, gdzie w gminie Tłuchowo przekroczy granicę województw. Na Mazowszu trasa będzie miała około 60 km i pobiegnie na południowy wschód w okolice Płocka. S10 będzie połączona z Płockiem przez DK60, która będzie poprowadzona nowym śladem w układzie dwujezdniowym (2×2). Swój bieg kończyć będzie na północnym przebiegu OAW, czyli S50 w okolicach miejscowości Naruszewo. Dokumentacja obejmuje także 20 km połączenia drogą S10 z S7 za pomocą S50, która będzie odcinkiem OAW. Zadanie to stanowi także jedną z kluczowych inwestycji towarzyszących budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

GDDKiA planuje, że w przypadku S10 Włocławek – Warszawa w 2025 roku zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, a trzy lata później ma nastąpić ogłoszenie przetargu na realizację zadania w systemie projektuj i buduj; budowa ma zakończyć się w 2032 roku.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
6 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub
Jakub
4 miesięcy temu

No tak to jest jak się ma swoje pieniądze wydać…ktorych w budżecie brak, obiecuje się gruszki na wierzbie…jak Unia nie da to dróg nie ma- taka prawda, tyle w temacie.

Olek
Olek
4 miesięcy temu

Za miesiąc na portalu kolejny odcinek telenoweli pt. co nowego na planowanej budowie S10. I tak do 2032 roku kolejnych ponad 100 artykułów o tym samym.

Marek
Marek
4 miesięcy temu

Śmieszą mnie te wszystkie terminy, a to pół roku, a to rok! Gdyby się dokładnie przyjrzeć to okazałoby się, że urzędasy złapani za cojones, zrobią to w miesiącu.

Rafał
Rafał
4 miesięcy temu

Gdyby tam rządził PIS to normalnie już decyzja była by podjęta i zgody na rozpoczęcie budowy też były by wydane ale jak zwykle urzędasy z opozycji robią wszystko pod górę żeby zgody były podjęte po przejęciu władzy aby potem sobie przypisywać zasługi.Tylko na tym wszystkim tracimy my użytkownicy dróg niezależnie jaką tam opcję polityczną byśmy nie popierali.Prawda jest taka że naprawdę bardzo dużo powstało dróg za rządu PIS a widzę to gdyż jako kierowca zawodowy przemierzam Polskę wzdłuż i wszerz nawet na małych wioseczkach jakość dróg się poprawiła nowiutkie nawierzchnie asfaltowe nawet tam gdzie była kilka lat wcześniej dziurawa gruntówka.Jestem… Czytaj więcej »

Roman
Roman
4 miesięcy temu

Czyli że terminy się przesunęły o minimum dwa lata. Mam na myśli odcinek Bydgoszcz- Toruń. Przypomnijcie sobie informacje sprzed niecałe pół roku, gdy ogłoszono że wybrano wykonawców, procedura odwołań została zakończona i de facto powinny już trwać prace budowlane. Podobnie w serwisie Siskom, jednym z bardziej wiarygodnych w kwestii budowy dróg ,nadal podawane są terminy do końca 2026. Co w takim razie się wydarzyło?

Rysio
Rysio
2 miesięcy temu

Bydgoszcz-Wyrzysk zakończenie w 2028 haha dobre sobie.
XD
Już na samym starcie będą problemy dlatego że Kruszyn będzie protestować
Jak taka droga może przecinać na pół miejscowość xD
Ta miejscowosc lezy pod miastem i z kazdym rokiem sie rozrasta a do momentu rozpoczecia budowy czyli pewnie 2028 bedzie sie diametralnie roznic od tego co jest teraz, a więc musi być obwodnica
Pozdrawiam urzędasów którzy mają to głęboko w d…