Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Tak będzie wyglądała Wojska Polskiego bez kładki dla pieszych. Zmiany nastąpią w 2023 roku

Dodano: 27.09.2022 | 10:24

Na zdjęciu: Wizualizacja przejścia naziemnego przez Wojska Polskiego w miejscu kładki.

Fot. ZDMiKP

Bydgoscy drogowcy przedstawili wizualizacje nowego przejścia dla pieszych przez ulicę Wojska Polskiego. Powstanie ono w miejscu czterdziestoletniej kładki, łączącej dwie części Wyżyn. Zmiany mają nastąpić w 2023 roku.

Kładka nad Wojska Polskiego została oddana do użytku na przełomie 1982 i 1983 roku. Jej koncepcja powstała kilkanaście miesięcy wcześniej: jej autorem był Jan Siuda (późniejszy dyrektor ZDMiKP, znany m.in. z głośnej wypowiedzi o „wąskich rowerach”), wówczas projektant w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego. Czterdziestoletnia kładka jest obecnie w złym stanie technicznym, do tego nie jest dostępna dla osób z niepełnosprawnościami oraz sprawia spore trudności w pokonaniu przez osoby starsze i o ograniczonej mobilności. Drogowcy zdecydowali zatem o przygotowaniu koncepcji przebudowy ulicy w obrębie przeprawy, a potem o poddaniu dwóch wariantów (likwidacji kładki z realizacją przejść naziemnych oraz budowy nowej kładki) pod ocenę mieszkańców.

Konsultacje odbyły się wiosną tego roku i wzbudziły spore emocje. W dyskusjach dotyczących przyszłości dojścia do przystanków tramwajowych ścierały się opinie dwóch grup – kierowców i pieszych. Pierwsi byli za pozostawieniem kładki i zachowaniem płynności ruchu, a piesi optowali rzecz jasna za wyznaczeniem przejść naziemnych. Ostatecznie wynik badań nie wpłynął na decyzję władz: mimo że 63% głosujących opowiedziało się za budową nowej konstrukcji, drogowcy wybrali jednak wariant pierwszy, czyli realizację przejścia dla pieszych z sygnalizacją.


CZYTAJ WIĘCEJ: Kładka na Wyżynach zniknie. Znamy wyniki konsultacji społecznych


ZDMiKP wzięło bowiem po uwagę głos siedmiu bydgoskich organizacji społecznych, które złożyły pisma w ramach konsultacji. Bydgoski Ruch Miejski (wtedy Społeczny Rzecznik Pieszych) czy Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego jednomyślnie preferowały wariant pierwszy. Przeprowadzono także analizę wielokryterialną obu wariantów – biorąc pod uwagę m.in. koszty realizacji przejścia i kładki, ich utrzymanie czy czas pokonywania przejść), wygrała realizacja przejścia naziemnego. – Szacowany koszt budowy nowej kładki to 10 milionów złotych, a przejścia – 1,5 milionów złotych – mówił podczas prezentacji wyników konsultacji zastępca dyrektora ZDMiKP Maciej Gust.

Przejście przez Wojska Polskiego zamiast kładki – jak ma wyglądać?

We wtorek, 27 września ZDMiKP przedstawił nowe informacje w sprawie prac nad nowym przejściem dla pieszych. – Projektanci kończą przygotowywać dokumentację dla rozwiązań poprawiających dostępność przystanków przy kładce na Wyżynach dla osób starszych, z niepełnosprawnościami, a także ułatwiające przejazd rowerzystom – przekazał rzecznik prasowy zarządu dróg Tomasz Okoński.

Realizacja przejścia zostanie poprzedzona rozbiórką kładki – roboty zaplanowano na 2023 roku. Nowe przejścia i przejazdy dla rowerzystów zostaną wytyczone przez obie jezdnie Wojska Polskiego i torowisko tramwajowe – będą one wyposażone w sygnalizację świetlną. W ramach zadania konieczne będzie wydłużenie peronów tramwajowych oraz przesunięcie zatok autobusowych.


PRZECZYTAJ: Kładka na Wyżynach od początku budziła emocje. Co pisano o niej 40 lat temu?


Zaletami tego wariantu są między innymi zdecydowanie niższe koszty i możliwość szybszej realizacji. Pozwala na połączenie dróg rowerowych i nie wymaga dużej zajętości terenu (nie będą likwidowane miejsca parkingowe). To rozwiązanie jednopoziomowe, typowe dla ulicy Wojska Polskiego, ułatwi poruszanie osobom z niepełnosprawnościami. Jego zastosowanie oznacza natomiast nieznaczne straty czasu przede wszystkim dla kierowców poruszających się Wojska Polskiego – przekonują drogowcy. Projektanci przygotowali już wizualizacje nowego przejścia w miejscu kładki – możecie zobaczyć jej poniżej.