Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Będzie remont fragmentu torowiska wzdłuż Toruńskiej. Co z pozostałymi zniszczonymi odcinkami?

Dodano: 04.07.2023 | 13:07

Na zdjęciu: Przetarg na remont torowiska wzdłuż Toruńskiej przy zajezdni zawiera prawo opcji na projekt i modernizację odcinków przy MWiK oraz od zajezdni do Stomilu.

Fot. Nikodem Mulczyński

Zgodnie z zapowiedziami m.in. zastępcy prezydenta Mirosława Kozłowicza, drogowcy rozpoczęli poszukiwania wykonawcy przebudowy fragmentu torowiska przy ulicy Toruńskiej – od Kazimierza Wielkiego do zajezdni tramwajowej. Ciekawostką jest to, że zamówienie zawiera prawo opcji na modernizację kolejnych odcinków, które są w fatalnym stanie: od ronda Toruńskiego do Spokojnej oraz od zajezdni do pętli Stomil.

Zapowiedź ogłoszenia przetargu na projekt i modernizację krótkiego odcinka torowiska wzdłuż Toruńskiej usłyszeliśmy z ust zastępcy prezydenta Mirosława Kozłowicza zarówno na marcowej, jak i kwietniowej sesji rady miasta. Ten deklarował, że przetarg w systemie projektuj i buduj zostanie ogłoszony jeszcze wiosną – być może w czerwcu. Drogowcom udało się go ogłosić właśnie w tym miesiącu – 30 czerwca na platformie zakupowej ZDMiKP pojawiło się postępowanie dotyczące prac między Kazimierza Wielkiego a zajezdnią tramwajową.

Zgodnie z dokumentacją przetargową, wykonawca ma zaprojektować i wykonać przebudowę torowiska aż do ostatniego wyjazdu z zajezdni Toruńska. Zmodernizowane zostaną trzy węzły wjazdowe do zajezdni i cztery przystanki tramwajowe. Inwestycja obejmie też przebudowę układu drogowego i budowę dróg dla rowerów i chodników. Wybrana firma będzie miała niespełna dwa lata na projekt i przebudowę torowiska; przy ocenie ofert zarząd dróg weźmie pod uwagę przede wszystkim cenę, ale też długość gwarancji, doświadczenie projektanta branży torowej i kierownika robót torowych. Termin składania ofert w przetargu zaplanowano na 1 sierpnia, lecz zapewne ulegnie on przesunięciu. Miasto liczy, że inwestycja otrzyma dofinansowanie unijne.

Torowisko w kierunku Łęgnowa wymaga naprawy. W przetargu ZDMiKP zawarło opcję na jego remont

Trasa wzdłuż Toruńskiej (od zajezdni do Łęgnowa) nie pozwala na to, by kursowały po niej tramwaje niskopodłogowe typu Swing, zatem pasażerowie linii nr 6 muszą korzystać wyłącznie z wysokopodłogowych, wysłużonych Konstali. Jak opisywaliśmy niedawno, mimo planowanej przebudowy zajezdni Toruńska (przetarg wciąż trwa) i planowanej dostawie 40 nowych tramwajów, remont torów na tym odcinku wciąż jest na etapie poszukiwania pieniędzy.

CZYTAJ TAKŻE: Miasto kupuje nowe tramwaje, a torowisko na Łęgnowo wciąż stare. Co z remontem? 

ZDMiKP deklaruje jednak chęć remontu zniszczonych torowisk – w przetargu na przebudowę odcinka koło zajezdni zawarto prawo opcji na przebudowę dwóch odcinków. Pakiet pierwszy obejmuje odcinek rondo Toruńskie – Spokojna, a drugi odcinek od zajezdni do pętli Stomil. – Zamawiający przewiduje możliwość skorzystania z prawa opcji w pełnym lub w częściowym zakresie – czytamy w ogłoszeniu o przetargu. Z pewnością taniej i szybciej udałoby się wykonać przebudowę torowiska w rejonie siedziby ZDMiKP, ale w związku z budową nowych magazynów na terenach w rejonie pętli Łęgnowo, jak i licznymi miejscami pracy wokół Toruńskiej remont trasy „szóstki” także powinien być priorytetem miasta.