Tunelu pod torami przy Inwalidów nie będzie. Czy powstanie jakiekolwiek nowe połączenie Fordon – centrum?
Dodano: 16.09.2024 | 12:04Na zdjęciu: Przejazd na Inwalidów nadal będzie zmorą kierowców.
Fot. BB/archiwum
Miasto Bydgoszcz nie planuje budowy tunelu pod torami w miejscu przejazdu przy ulicy Inwalidów. Dojazd z Fordonu bez konieczności oczekiwania na przejechanie pociągów będzie zatem możliwy po wybudowaniu estakad łączących Kamienną z Lewińskiego nad stacją Bydgoszcz Wschód.
Od lat kierowcy z Fordonu, jadący w stronę centrum miasta poprzez ulice Lewińskiego i Inwalidów, muszą uzbroić się w cierpliwość na przejazdach kolejowych znajdujących się przy stacji Bydgoszcz Wschód i przystanku Bydgoszcz Bielawy. Zmotoryzowani, piesi i rowerzyści czekają na nich często po kilka minut.
Pomysłów na ułatwienie dojazdu trasą alternatywną wobec ulicy Fordońskiej padają od wielu lat. W studium zagospodarowania miasta przewidziano przedłużenie Inwalidów do alei Armii Krajowej, lecz to tylko zapis nie mający odzwierciedlenia w działaniach urzędników. Inny pomysł to budowa tunelu pod torami w miejscu przejazdu przy Bydgoszcz Bielawy. W poprzedniej dekadzie władze miasta myślały o jego realizacji.
– Podczas spotkania z mieszkańcami Bartodziejów i Fordonu prezydent Rafał Bruski zapowiedział, że miasto będzie starało się rozwiązać ten problem. Przypomnijmy, że jeszcze dziesięć lat temu pomysłem na poprawę sytuacji była budowa dwupoziomowego skrzyżowania fordońskiej trasy z ul. Armii Krajowej. Teraz Stefan Markowski, zastępca prezydenta miasta, mówi o budowie tunelu pod torowiskiem. Tunel ma być dwujezdniowy. – Wtedy trasa mogłaby przejąć o wiele większy ruch z Fordonu – uważa Stefan Markowski – czytamy w tekście „Expressu Bydgoskiego” z października 2012 roku. Później drogowcy wspominali o przeprowadzeniu analizy inwestycji, ale jak wiadomo plany spełzły na niczym.
OSTATNI MOMENT NA ZGŁOSZENIE SWOJEJ FIRMY DO AKCJI „METROPOLIA ZA PÓŁ CENY”. KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ!
Do tematu bezkolizyjnego przejazdu przez linie kolejowe nr 18 i 201 wrócił radny Wojciech Bielawa z Bydgoskiej Prawicy. Jego ugrupowanie w trakcie kampanii przed wyborami samorządowymi podkreślało konieczność realizacji alternatywnego połączenia Fordonu z resztą Bydgoszczy. Miałoby być to zastąpienie wąskiej trasy ulicami Pod Skarpą i Zamczysko przedłużeniem ulicy Twardzickiego przez osiedle Eskulapa i fragment Lasu Gdańskiego aż do Armii Krajowej.
– Alternatywne połączenie – tu ścierają się dwie koncepcje. Pierwsza w oparciu o ul. Inwalidów, ale wtedy trzeba rozwiązać kwestię przejazdu kolejowego. Chcę poznać tego koszty. Druga – przedłużenie Twardzickiego do Armii Krajowej. Mając te wyliczenia na stole, moglibyśmy podjąć decyzję – mówił Bielawa tuż przed wyborami w rozmowie z naszym portalem. Po wyborze na radnego postanowił zapytać się władz Bydgoszczy, czy wrócą do koncepcji tunelu pod torami.
– Fordońska to jedyna arteria, który łączy Fordon z całą resztą miasta. Budowa alternatywnego połączenia to inwestycja, na którą mieszkańcy Fordonu czekają od dziesięcioleci – argumentuje fordoński radny i podkreśla, że spory ruch na liniach 18 i 131 powoduje, że kierowcy muszą stać w korku przed przejazdami. Bielawa dodaje, że PKP PLK uruchomiły nabór zadań do I etapu projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. – W skali kraju do podziału jest 861 milionów złotych. Bydgoszcz spełnia kryteria projektu – zauważa.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Radny Paweł Sieg apeluje o interwencje w sprawie dojazdu do Osiedla Pod Skarpą
Jak pisze przedstawiciel Bydgoskiej Prawicy, miasto mogłoby otrzymać aż 80% dofinansowania na realizację zadania, stąd też spytał o to, czy samorząd weźmie udział w naborze oraz jaka jest alternatywa wobec przejazdów przy Inwalidów? Odpowiedzi udzielił zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz.
– Obecnie trwa przygotowywanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy trasy W-Z na odcinku od Łęczyckiej do Lelewela. Inwestycja jest przygotowywana w oparciu o założenia wypracowane podczas opracowania koncepcji i nie obejmuje wykonania przejazdu bezkolizyjnego na wysokości przystanku kolejowego Bydgoszcz Bielawy. Rozwiązanie to nie zostało ujęte również w przygotowywanej od kilku lat dokumentacji projektowej zleconej przez PKP PLK w ramach modernizacji linii kolejowych nr 18 i 201 – informuje Kozłowicz.
Z podanych wyżej powodów, miasto nie zamierza ubiegać się w Polskich Liniach Kolejowych o środki na przebudowę przejazdów (choć mogłoby uzyskać dotacje na przebudowę innego skrzyżowania dróg z torami). Należy dodać, że w ramach rozbudowy trasy W-Z trwa również projektowanie przebudowy Wiaduktów Warszawskich wraz z Węzłem Wschodnim (Fordońska/Kamienna/Sporna/Przemysłowa). To właśnie zapowiadana inwestycja może sparaliżować ruch między Fordonem a centrum z uwagi na to, że 50-letnie wiadukty znikną z powierzchni ziemi, a zastąpić mają je nowe konstrukcje.
Inwestycja w ciągu Fordońskiej zbliża się wielkimi krokami, ale póki co tematu nowej, alternatywnej drogi łączącej największe bydgoskie osiedle z resztą miasta nie ma. Niespełna dekadę temu przedstawiono wizualizacje połączenia Lewińskiego z Fordońską i Kamienną – dwie nowe estakady miały powstać tuż obok tramwajowej – zobacz poniżej. Prace nad tym etapem projektu na razie się nie rozpoczęły. Brakuje też działań na rzecz budowy przedłużenia ulicy Twardzickiego w kierunku Armii Krajowej.
Wizualizacja nowych estakad łączących Kamienną i Lewińskiego. Mat. ZDMiKP z 2016 roku.
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024
- Przystanki wiedeńskie przy Placu Praw Kobiet już czynne. Prace przy placu Wolności jeszcze trwają - 11 grudnia 2024