Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

W województwie mają powstać dwie nowe obwodnice. Podpisano porozumienia

Dodano: 31.07.2021 | 10:33

Na zdjęciu: Podpisanie porozumień w sprawie budowy obwodnic Chełmży i Łysomic.

Fot. Andrzej Goiński dla UMWK-P

Marszałek województwa Piotr Całbecki oraz samorządowcy złożyli podpisy pod porozumieniami, które pozwolą na zaprojektowanie, a następnie realizację obwodnicy Chełmży w ciągu drogi nr 551 oraz obwodnicy Łysomic. 

Podpisane w czwartek, 29 lipca porozumienia pozwolą na rozpoczęcie prac nad dokumentacją niezbędną dla realizacji obwodnic Chełmży oraz Łysomic w powiecie toruńskim. Planowana trasa, która ma ominąć Chełmżę od północy, ma liczyć dziewięć kilometrów – dzięki jej budowie samochody ciężarowe poruszające się drogą wojewódzką nr 551 ominą wąskie ulice centrum miasta. Przy inwestycji współpracują cztery samorządy: województwo kujawsko-pomorskie, powiat toruński, miasto Chełmża i gmina Chełmża, które równo podzielą między siebie koszty przygotowania niezbędnej dokumentacji. Nowy układ komunikacyjny powstanie też w rejonie leżących na północ od Torunia gmin Łysomice i Papowo Toruńskie. Zgodnie z wstępnymi założeniami nowa trasa o długości 6 kilometrów ominie szybko rozrastające się miejscowości. Przygotowanie dokumentacji zostanie sfinansowane w równym stopniu przez trzy zaangażowane samorządy.




– W ramach zawiązanego dziś partnerstwa będziemy przyspieszali prace nad budową obwodnic w naszym regionie. Podpisane porozumienie w sprawie ominięcia Chełmży pozwoli na zbudowanie lepszej komunikacji między Bydgoszczą a Wąbrzeźnem i Brodnicą. Obwodnica szybko rozrastających się Łysomic usprawni natomiast przejazd mieszkańców wobec nasilającego się ruchu drogowego – powiedział marszałek Piotr Całbecki. Dokumentacje obu inwestycji mają powstać do końca 2023 roku. Podpisy pod porozumieniami określającymi zasady finansowania dokumentacji złożyli, poza Całbeckim, wicemarszałek Zbigniew Sosnowski, wicestarosta toruński Michał Ramlau, wójt gminy Łysomice Piotr Kowal oraz burmistrz Chełmży Jerzy Czerwiński. Podczas spotkania obecny był także radny sejmiku województwa Jacek Gajewski.


CZYTAJ TAKŻE: Droga do granicy województw zostanie przebudowana. W urzędzie marszałkowskim podpisano umowę na inwestycję


Urząd marszałkowski podkreśla, że w przygotowaniu jest także budowa kilkunastu innych obwodnic miast regionu. Do końca tego roku ma być gotowy projekt nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 270 na zachód od Lubrańca. Realizacja tej inwestycji pochłonie niemal 50 milionów złotych. Od dwóch lat gotowa jest koncepcja niezbędna do budowy obwodnicy Tucholi – trasa o długości 10 kilometrów ma ominąć miasto od strony południowo-zachodniej i wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum, osiedla Rudzki Most oraz wsi Bladowo. – Prace nad dokumentacją nie mogą zostać zakończone, ponieważ od 2019 roku oczekujemy na postanowienia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który rozpatruje odwołanie jednego z mieszkańców – informuje urząd.

W województwie mają powstać dwie nowe obwodnice. Podpisano porozumienia

Zobacz również:

Kormost naprawi Most Uniwersytecki

Dokumentacja powstaje także dla obwodnicy Więcborka (powiat sępoleński). – Nowa droga ominie od zachodu, zarówno miasto, jak i sąsiednią miejscowość Witunia. Wykonawca dokumentacji wystąpił z wnioskiem o wydanie przez gminę decyzji środowiskowej. Zakładamy, że gotową koncepcją dysponować będziemy na początku przyszłego roku – podkreślają przedstawiciele marszałka. Trwają też przygotowania do budowy dróg omijających Brodnicę, Lisewo (powiat chełmiński) i Mogilno. Te samorządy opracowały już dokumentacje niezbędne do budowy obwodnic, lecz wymagają one jednak aktualizacji, umożliwiającej pozyskanie dofinansowania unijnego lub krajowego.

W planach są także obwodnice Radzynia Chełmińskiego, Trląga i Sępólna Krajeńskiego. – Obecnie prowadzimy rozmowy z samorządami, które są zainteresowane wspólnym przygotowaniem inwestycji. Spotkania takie odbywają się w przypadku Radzynia Chełmińskiego (powiat grudziądzki). Razem z planowaną dalszą przebudową trasy wojewódzkiej nr 255 Pakość-Strzelno powstać ma obwodnica Trląga (powiat inowrocławski), która została zgłoszona przez samorząd województwa do zadań finansowanych z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych „Polskiego Ładu” – czytamy w komunikacie urzędu marszałkowskiego.

W związku z pracami ogłoszonymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad nad planowaną obwodnicą Sępólna Krajeńskiego podległy marszałkowi Zarząd Dróg Wojewódzkich zleci także opracowanie niezbędne do połączenia drogi wojewódzkiej nr 241 (od strony Więcborka) z planowanym obejściem miasta w ciągu drogi krajowej nr 25. Pozwoli to docelowo na wyprowadzenie całego tranzytu z Sępólna Krajeńskiego. Bez tego łącznika część samochodów ciężarowych poruszających się drogą nr 241 nadal musiałyby korzystać z ulic prowadzących przez centrum miasta.

Toruńscy urzędnicy zaznaczają, że podpisano również umowę z wykonawcą projektu obwodnicy Rypina. W przygotowaniu jest przetarg związany ze zleceniem koncepcji dla obwodnicy Golubia-Dobrzynia w ciągu drogi wojewódzkiej nr 534. Szczególnie istotna dla mieszkańców Bydgoszczy i okolic jest natomiast ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego obwodnicy Białych Błot w ciągu drogi wojewódzkiej nr 223. Celem studium jest wybór najbardziej optymalnego, spośród sześciu wariantów przebiegu przyszłej obwodnicy – więcej na ten temat napiszemy już niebawem na MetopoliaBydgoska.PL w osobnym tekście.