W Osielsku powstanie węzeł przesiadkowy. Znamy szczegóły koncepcji
Dodano: 24.03.2022 | 13:42Na zdjęciu: Węzeł przesiadkowy ma obsługiwać wszystkie linie międzygminne kursujące przez Osielsko.
Fot. Szymon Fiałkowski
Przy skrzyżowaniu ulic Jeziorańskiej i Jana Pawła II w Osielsku ma powstać węzeł przesiadkowy dla autobusowych linii międzygminnych. Urząd gminy przedstawia jego projekt i prosi mieszkańców o uwagi dotyczące koncepcji.
Utworzenie węzła przesiadkowego w Osielsku było jedną z obietnic wyborczych „Naszej Gminy Osielsko”, czyli komitetu, z którego startował w ostatnich wyborach samorządowych wójt Wojciech Sypniewski. Węzeł ma powstać przy skrzyżowaniu ulic Jana Pawła II i Jeziorańskiej, nieopodal urzędu gminy i galerii handlowej. By przygotować inwestycje, samorząd dokonał zamiany gruntów z prywatnym podmiotem.
Urząd gminy Osielsko przedstawił przygotowaną przez firmę Koniczyna wizję węzła przesiadkowego. Samorząd poddaje ją pod konsultacje społeczne. Zgodnie z koncepcją, ma on składać się z parkingu dla aut i rowerów (w formie kontenera), stanowisk dla autobusów (w tym dla autobusu elektrycznego wraz z ładowarką) i toalety. Węzeł ma składać się z przystanków przelotowych oraz początkowo-końcowych.
– Zaprojektowano zatem ruch dookólny pojazdów transportu publicznego (zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Takie rozwiązanie powoduje, że centralnym punktem pętli jest wyspa, na której skupiać się będzie ruch pasażerski, w szczególności przesiadkowy – czytamy w opisie koncepcji węzła komunikacyjnego. Ma to pozwolić na przesiadki niemal „drzwi w drzwi”. Warto dodać, że przy Jana Pawła II powstaną też miejsca umożliwiające przesiadki „Kiss & Ride”, czyli zatokę służącą do krótkiego postoju, ułatwiającą szybką przesiadkę pasażera auta na autobus.
Zakłada się, że węzeł będzie obsługiwał wszystkie linie międzygminne kursujące przez Osielsko. Stąd też projektanci zlokalizowali przystanki przelotowe przy Jana Pawła II oraz możliwość wjazdu kieszeniowego na węzeł od północy. Wstępnie zakłada się, że w ten sposób mogą kursować pojazdy linii nr 93 lub 98.
– Przystanki odjazdowe skupiono w północnej części pętli przesiadkowej, bowiem ta część pętli zlokalizowana jest najbliżej najważniejszych generatorów ruchu jakimi są: galeria handlowa, urząd gminy, skrzyżowanie ulic Szosa Gdańska i Centralnej – czytamy w opisie projektu węzła. Stanowiska, na których autobusy będą oczekiwać na kolejny kurs. Obsługa parkingu rowerowego w formie kontenera ma być prowadzona za pomocą aplikacji, z której korzystać będą zarejestrowani użytkownicy. – Dzięki temu każde otwarcie kontenera odbywać się będzie zdalnie poprzez aktywność w aplikacji, jak też każde wejście będzie zidentyfikowane co do konkretnego użytkownika – przekonują projektanci z firmy Koniczyna.
W północno-zachodniej części pętli, przy ulicy Jeziorańskiej planowany jest parking Park & Ride. Ma on zawierać stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych; co ważne, rozwiązania technologiczne mają umożliwić jego podłączenie do bydgoskiego systemu P&R. Węzeł przesiadkowy Osielsko ma być wyposażony w biletomat, infokioski oraz elektroniczne tablice informacji pasażerskiej czy tablicę z planem gminy.
Uwagi do koncepcji węzła przesiadkowego Osielsko można zgłaszać w terminie do 6 kwietnia, poprzez przesłanie wiadomości na adres: drogi@osielsko.pl lub telefonicznie – 52 324 18 29.
Węzeł przesiadkowy Osielsko obsłuży linie międzygminne kursujące na terenie gminy
Obecnie po terenie gminy Osielsko kursują cztery linie międzygminne. Najdłuższą historię mają linie nr 93 i 94, których trasy rozpoczynają się przy dworcu na osiedlu Leśnym w Bydgoszczy. Pierwsza dociera do Niw (wariantowo – do miejscowości Wilcze), druga – do Żołędowa (uwzględniając wjazd do Maksymilianowa) i w ramach wydłużonej trasy nawet do Nekli położonej już w gminie Dobrcz. Funkcjonująca od września 2018 roku linia nr 98 zaczyna bieg na pętli Przylesie w Fordonie i przecina gminę Osielsko w osi wschód – zachód, docierając aż do Bożenkowa. W niewielkim stopniu przez tereny gminy przebiega też linia 95 obsługująca Jarużyn (z kolejnej fordońskiej pętli – na osiedlu Tatrzańskim).
Warto dodać, że od 1 kwietnia nastąpią zmiany w kursowaniu autobusów na liniach międzygminnych na terenie gminy Osielsko. Na liniach 93 i 95 wprowadzono dwa dodatkowe kursy: na 93 będą to kursy z Dworca Leśne o godzinach 7:05 i 15:05 w dni powszednie oraz analogiczne z terenu gminy, a na 95 będą to kursy w dni powszednie po godzinie 7:00 i 20:00. Na linii 94 uruchomione zostanie jedno dodatkowe połączenie (z Dworca Leśne o godzinie 6:10 w dni powszednie) a na linii 98 jeden z kursów wydłużono do Bożenkowa. – Miło nam również poinformować, że odtąd wszystkie autobusy linii 94 będą kursowały przez Maksymilianowo – zaznacza Gmina Osielsko.
Budowa węzła przesiadkowego będzie wiązała się z korektami tras istniejących już linii. Postulowali je zresztą jeszcze w ubiegłym roku radni z klubu Sąsiedzi. Podkreślali, że lokalizacje przystanków linii nr 93 są niekorzystne. Na terenie Osielska mieszkańcy muszą bowiem korzystać z przystanku Osielsko – Młyn (900 metrów przed skrzyżowaniem Szosy Gdańskiej z Centralną) lub zlokalizowanego koło szkoły (400 metrów za skrzyżowaniem). Radni chcieli, aby linia 93 obsługiwała ponadto ulicę Jana Pawła II (od strony ulicy Kąty).
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024