Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Wiadukty Warszawskie do wyburzenia. Co dalej? ZDMiKP szuka projektanta nowych

Dodano: 20.06.2023 | 19:30

Na zdjęciu: 50-letnie Wiadukty Warszawskie muszą niebawem zostać zastąpione przez nową konstrukcję.

Fot. Szymon Fiałkowski/archiwum

Bezkolizyjne połączenie Fordońskiej ze Sporną, Przemysłową i Kapliczną oraz tunel pod Kamienną – to wizja przebudowy Węzła Wschodniego i Wiaduktów Warszawskich, którą już niebawem ma zaprojektować firma, wyłoniona w przetargu przez ZDMiKP. Drogowcy, mając na uwadze krótki czas „przydatności” ratowanych niedawno przepraw w ciągu Fordońskiej, szukają wykonawcy koncepcji wielkiej inwestycji.

Jesienią 2020 roku bydgoscy drogowcy ujawnili, że Wiadukty Warszawskie są w złym stanie technicznym i grożą katastrofą budowlaną. Konieczne było wprowadzenie zwężenia jezdni do jednego pasa w każdym kierunku, a następnie wykonanie podparcia obiektu. Przetarg na to zadanie wygrała bydgoska firma Kormost. Dodatkowe podpory umożliwiły likwidację zwężenia jezdni, ale ruch na przeprawie wciąż odbywał się z ograniczeniami. Po wykonaniu kolejnych napraw, w zeszłym roku wprowadzono następne modyfikacje – na wiaduktach zwiększono maksymalną prędkość z 30 do 50km/h, ale zgodnie z zaleceniami ekspertów, pojazdy ciężarowe i autobusy poruszają się wyłącznie prawym pasem ruchu. Lewy pas nadal jest zwężony do 2,2 m i udostępniony dla pojazdów poniżej 3,5 t.

Przyszłość przepraw w ciągu ulicy Fordońskiej jest już jasna – za kilka lat będą musiały zostać wyburzone i zastąpione nowymi, ponieważ zgodnie z otrzymaną przez drogowców ekspertyzą, naprawa przedłużyła żywotność obiektu jedynie o kilka lat. Rok temu zarząd dróg deklarował, że miał już harmonogram dalszych działań w zakresie rozbiórki i budowy nowych wiaduktów.

Nowe Wiadukty Warszawskie i Węzeł Wschodni. ZDMiKP szuka projektanta

W poniedziałek, 19 czerwca Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ogłosił przetarg na przygotowanie dokumentacji dla rozbudowy Węzła Wschodniego – czyli skrzyżowania ulic Fordońskiej, Kamiennej i Spornej oraz projektu przebudowy Wiaduktów Warszawskich. Zadaniem wykonawcy jest przygotowanie dwóch wariantów budowy przepraw i dostosowanych do nich wizji przebudowy Węzła Wschodniego. ZDMiKP dopuszcza też możliwość wykonania przez projektantów kolejnych wariantów. A te mogą przynieść nowe rozwiązania w kwestii przebudowy układu drogowego we wschodniej części Bydgoszczy.

Wariant I zakłada budowę dwóch nowych wiaduktów – na każdym miałyby się znajdować dwa pasy ruchu oraz obustronne ciągi piesze i rowerowe. Wybrany wykonawca dokumentacji musi zaprojektować wydłużenie pasów ruchu dla relacji skrętnych w prawo na dojeździe do skrzyżowań z ul. Sporną i Kapliczną. Wariant II też zakłada realizację dwóch obiektów z drogą rowerową i chodnikiem, ale mają być one wyposażone dodatkowo w buspas stanowiący trzeci pas ruchu.

Oba warianty należy zaprojektować wraz z częściową rozbudową elementów Węzła Wschodniego – obszar ulic: Kamiennej, Kaplicznej i Spornej, przy czym należy projektować bezkolizyjny przebieg ulicy Fordońskiej pod południową jezdnią ul. Kamiennej (w kierunku centrum miasta) – czytamy w dokumentacji przetargowej. Inny wymóg ZDMiKP to bezkolizyjne połącznie ulic Spornej i Przemysłowej z Fordońską oraz bezkolizyjne połączenie ul. Kaplicznej z Fordońską. – Zlikwidowanie skrzyżowania w tym miejscu poprawią bezpieczeństwo i ułatwią dojazd do pobliskiego cmentarza i szkoły – przekonują drogowcy. Dojazd na Siernieczek z jezdni Fordońskiej w kierunku centrum ma zapewnić przebudowana ulica Konduktorska i znajdująca się pod nowymi wiaduktami droga, która połączy się z Kapliczną.

Wykonawca projektu będzie musiał też przeprowadzić analizę wielokryterialną propozycji obejmującą co najmniej 15 kryteriów cząstkowych, przyjętych w oparciu o następujące kryteria główne: transportowe, ekonomiczne, społeczno-środowiskowe. Wnioski będą materiałem, z którym zapoznają się mieszkańcy podczas konsultacji społecznych. Projektant będzie też zobowiązany do uzyskania decyzji środowiskowej, a później do wykonania ostatecznego projektu wielkiej inwestycji drogowej na wschodzie Bydgoszczy.

Co ciekawe, ZDMiKP nie proponuje wykonania tunelu pod linią kolejową nr 18, który mógłby być alternatywą dla przeprawy nad torami. Być może projektant przygotuje taką koncepcję, która najpewniej wymagałaby jednak większych uzgodnień ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe.

Kiedy ma być gotowa koncepcja Wiaduktów Warszawskich?

Zarząd dróg wstępnie czeka na oferty potencjalnych wykonawców do 26 lipca (termin może ulec przesunięciu). Przy ocenie ofert wzięte będą pod uwagę trzy kryteria: cena (60% wagi), doświadczenie koordynatora projektu (30%) i doświadczenie projektanta branży mostowej (10%). ZDMiKP zakłada, że koncepcja powstanie w ciągu 1,5 roku od podpisania umowy z firmą projektową. Osobną kwestią jest sama realizacja inwestycji: w zeszłym roku wstępne koszty budowy nowych przepraw szacowano na 200 milionów złotych; ratusz liczył, że na przebudowę uda się zdobyć środki z KPO, ale teraz jest bardziej prawdopodobne, że być może uda się je pozyskać z innego programu unijnego.

CZYTAJ TAKŻE: Komunikacja miejska w wakacje. Będą duże zmiany

Błażej Bembnista