
Wiecha na IV kręgu Opery Nova. Będzie gotowy w 2026 roku? [ZDJĘCIA]
Zdjęcia: Szymon Fiałkowski
27 marca zawieszono symboliczną wiechę na placu budowy czwartego kręgu Opery Nova. Dopełnienie pierwotnej wizji kulturalnego gmachu ma już gotową konstrukcję.
Rozpoczęta w lutym 2023 roku rozbudowa Opery Nova o dodatkową przestrzeń budzi żywe zainteresowanie bydgoszczan. Po dwóch latach prac, przy ulicy Focha wyrósł czwarty krąg, w którym znajdzie się wielofunkcyjna sala prób ze sceną (z fosą orkiestrową dla siedemdziesięcioosobowego zespołu i widownią na 500 osób), sala kinowa i przestrzeń wystawiennicza, a także taras widokowy, z którego będzie można podziwiać rzekę Brdę, Katedrę Bydgoską i Wyspę Młyńską. Pod kręgiem powstaje parking na 200 miejsc.
IV krąg Opery Nova będzie miał sześć tysięcy mkw. powierzchni użytkowej i kubaturę 40 tys. metrów sześciennych. Obecna wartość projektu wynosi 144 miliony złotych, z czego 24,1 miliona stanowi dofinansowanie unijne
Wraz z ukończeniem konstrukcji nowego obiektu, w czwartek, 27 marca odbyła się uroczystość zawieszenia wiechy na szczycie czwartego kręgu. Poprzedziła ją część oficjalna z wystąpieniami gości. Marszałek województwa Piotr Całbecki podkreślił, że jego budowa jest wyrazem troski i dopełnieniem pierwotnej wizji Opery, zaprojektowanej przez Józefa Chmiela. – Liczę, że za rok spotkamy się na oddaniu budynku do użytku – wyraził nadzieję. Pierwotna data zakończenia inwestycji powinna wypaść w kwietniu, lecz już wiadomo, że termin został przesunięty. Czy będzie to 2026 rok?
– Powiem dyplomatycznie – my się przygotowujemy do tej daty
– podkreślił dyrektor Opery Nova Maciej Figas.
Marszałek województwa przekonywał, że czwarty krąg Opery Nova jest miastotwórczy. – Wzmacnia Bydgoszcz, wzmacnia metropolię, aglomerację, stołeczność regionu – mówił. Według Całbeckiego, gmach będzie miejscem debaty o przyszłości kultury i nowych inspiracji, a także dodatkową przestrzeń konferencyjną. Marszałek dziękował też prezydentowi Bydgoszczy Rafałowi Bruskiemu za „podjęcie rękawicy” i wkład finansowy (miasto i samorząd województwa po połowie podzieliły się kosztami inwestycji).
– Sagardę Familię w Barcelonie buduje się ponad sto lat, a Opera Nova jest na drugim miejscu, ale traktujemy tę inwestycję jako dokończenie tego, co było zaplanowane – powiedział Bruski. Jego zdaniem czwarty krąg sprawi, że bryła Opery będzie lżejsza. Docenił też zmiany zachodzące wokół gmachu – na terenach po fabryce Befana zakończono budowę pierwszego etapu Nowego Portu; rozpoczęto już prace nad drugą odsłoną inwestycji.
Prezydent przypomniał też władzom województwa o realizacji rozbudowy Filharmonii Pomorskiej. – Zdaję sobie sprawę, że jest to wielkie wyzwanie i trudno rozpocząć inwestycję bez wsparcia zewnętrznego, zatem wierzę, że uda się znaleźć takie ścieżki, dzięki którym będzie to możliwe – dodał Bruski. Postępowanie przetargowe miało zostać ogłoszone w marcu.
Rafał Bruski wyraził też nadzieję, że pełniący od ponad 30 lat funkcję dyrektora Opery Nova Maciej Figas „dokończy tę inwestycję” – czyli wygra ogłoszony na wniosek Ministerstwa Kultury konkurs na szefa placówki. – Po dokończeniu gmachu, w którym dzisiaj się znajdujemy, być może dostąpię zaszczytu dokończenia jego uzupełnienia. Mam nadzieję, że słowa pana prezydenta będą prorocze – powiedział. Figas dziękował wykonawcy inwestycji – firmie Budimex – oraz jej partnerom Delta Żelbety i Metalpref Trade
Czwarty krąg to nie wszystko. Opera Nova zyska nowe wejście
Budowie czwartego kręgu ma towarzyszyć inna inwestycja – wraz z koniecznością budową łącznika między nową a starą częścią władze samorządowe i Opery uznały, że konieczna jest przebudowa wejścia głównego do jednej z bydgoskich świątyń muzyki. – Trzeba stworzyć kompletny, ostateczny projekt, bo obecne rozwiązanie nie do końca licuje i nie jest funkcjonalne – zaznaczył marszałek. Modernizacja kontrowersyjnej dobudówki ma nastąpić w trwającym procesie inwestycyjnym.
– Wpięcie się garażu i czwartego kręgu w foyer nie jest takie proste, jak się pierwotnie wydawało. To stworzyło możliwość poprawienia tej części architektonicznej budynku, która pojawiła się po pierwszych festiwalach operowych – powiedział Figas. Niespodziewanym elementem, który nie pojawiał się na wcześniejszych wizualizacjach, są wyloty powietrza z hali garażowej. Jeden stoi tuż przy wejściu do Opery, a drugi bliżej przystanku Plac Teatralny. Według zaktualizowanego przedstawienia graficznego czwartego kręgu, wylot przy przebudowanym niebawem foyer ma zostać osłonięty m.in. lustrzanymi materiałami.