Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Wykonawcy kolejnych odcinków drogi S5 wybrani! Wartość kontraktów – ponad miliard złotych

Dodano: 06.03.2020 | 16:05
droga S5 Kujawsko-Pomorskie

Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl

Na zdjęciu: W ramach rozstrzygniętych właśnie przetargów mają być dokończone odcinki: Nowe Marzy - Świecie Południe (Dworzysko) oraz Świecie Południe - Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo).

Fot. GDDKiA

W piątek po południu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała firmy, które dokończą budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S5 położonych na północ od Bydgoszczy. Stało się to kilka godzin po podpisaniu aneksów do programów inwestycyjnych zwiększających finansowanie dla inwestycji o ponad 280 milionów złotych.

Odcinki Nowe Marzy – Świecie Południe (dawniej Dworzysko) oraz Świecie Południe – Bydgoszcz Północ (dawniej Aleksandrowo) czekały na wykonawców od czerwca ubiegłego roku, gdy GDDKiA postanowiła zerwać umowy na trzy odcinki drogi S5 z włoską Impresą Pizzarotti (trzecim był fragment od węzła Bydgoszcz Błonie do Szubina). Najniższe oferty w przetargach złożyły odpowiednio: Budimex (niespełna 567 milionów złotych) oraz konsorcjum spółek: Kobylarnia i Mirbud (ponad 583 mln zł). Tyle że obie były o około 140 mln złotych wyższe niż budżety pozostające do dyspozycji drogowców. I aby postępowania rozstrzygnąć, potrzebne było zwiększenie finansowania.

Wykonawcy kolejnych odcinków drogi S5 wybrani! Wartość kontraktów - ponad miliard złotych

Zobacz również:

Droga S10 z decyzją środowiskową. Ale do rozpoczęcia robót jeszcze daleko

Po wielu tygodniach oczekiwań (koperty z ofertami otwarto bowiem już w połowie grudnia) nastąpiło to w piątkowe przedpołudnie. Wiceminister infrastruktury Rafał Weber w obecności ministra Łukasza Schreibera oraz posła Piotra Króla podpisał aneksy do programów inwestycyjnych obu odcinków. W ten sposób GDDKiA otrzymała zapewnienie otrzymania dodatkowych środków, które pozwolą zrealizować kluczową dla województwa kujawsko-pomorskiego inwestycję drogową. I już przed godziną piętnastą poinformowała o wyborze Budimexu oraz Kobylarni i Mirbudu na wykonawców wspomnianych odcinków.

Nie oznacza to jednak, że lada dzień nastąpi podpisanie umów i powrót na place budowy. Wszystkie firmy uczestniczące w przetargach mogą się bowiem odwołać od ich rezultatów do Krajowej Izby Odwoławczej. Mają na to dziesięć dni. Później nastąpi jeszcze tzw. kontrola uprzednia Urzędu Zamówień Publicznych. Weryfikacja prawidłowości przeprowadzenia przetargu jest obligatoryjna w przypadku, gdy wartość robót budowlanych przekracza 20 milionów euro (a tak jest w przypadku obu omawianych odcinków drogi S5).

We wtorek zakończyła się z kolei podobna kontrola dotycząca odcinka od węzła Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) do Szubina. Nie wykazała ona nieprawidłowości, co utorowało drogę do podpisania umowy z wykonawcą, którym będzie także Kobylarnia i Mirbud. Wartość prac wyniesie 360 mln złotych.

Do tej pory do użytku oddano jedynie dwa z siedmiu odcinków drogi S5 w regionie. To odcinek od Żnina do granicy z województwem wielkopolskim oraz pierwszy fragment obwodnicy Bydgoszczy (od okolic Osielska do Tryszczyna). Nadal trwają prace na odcinkach od węzła Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) do węzła Bydgoszcz Błonie oraz od Szubina do Żnina. W obu przypadkach roboty mają zakończyć się w tym roku. Całym 130-kilometrowym fragmentem drogi w województwie kujawsko-pomorskim mamy pojechać natomiast najpóźniej w połowie 2022 roku. Oznacza to ponad dwuletnie opóźnienie w stosunku do pierwotnych deklaracji.