Zajezdnię tramwajową przy Toruńskiej czeka wielka przebudowa [WIZUALIZACJE]
Dodano: 04.03.2022 | 10:54Na zdjęciu: Tak ma wyglądać zmodernizowana zajezdnia przy Toruńskiej.
Fot. Urząd Miasta Bydgoszczy
Miasto Bydgoszcz ubiega się o rządowe dofinansowanie w wysokości 65 milionów złotych na wykonanie pierwszego etapu przebudowy zajezdni tramwajowej przy ulicy Toruńskiej. Planowana od kilku lat modernizacja zakłada odnowienie zaplecza technicznego bydgoskiej sieci tramwajowej – obiekty powstały w latach 50. XX wieku i od dawna nie były unowocześniane.
W drugiej edycji rządowego Programu Inwestycji Strategicznych rząd Prawa i Sprawiedliwości wprowadził limity wsparcia dla wszystkich trzech progów inwestycyjnych. Tydzień temu bydgoski ratusz ogłosił, na jakie inwestycje zamierza pozyskać wsparcie. Pierwszą z nich jest renowacja Starego Kanału Bydgoskiego – tu miasto chce pozyskać środki z najniższego progu dofinansowania, czyli pięciu milionów złotych. W ramach drugiego progu (30 milionów) złożono wniosek o dotację na organizację miejskich kąpielisk w rejonie basenu Astoria oraz w parku Centralnym.
CZYTAJ WIĘCEJ: Program Inwestycji Strategicznych. Bydgoszcz chce zrealizować projekty za 100 milionów złotych
Trzeci wniosek dotyczy pozyskania największej puli środków (65 milionów złotych) na I etap modernizacji zajezdni tramwajowej przy ulicy Toruńskiej. To zapowiadana od kilku lat inwestycja – pisaliśmy o niej w 2018 roku. Ratusz precyzuje, że przebudowa zaplecza technicznego dla bydgoskiej sieci tramwajowej jest niezbędna z uwagi na planowane zakupy kolejnych nowych tramwajów. Niedawno na Jezuickiej powołano specjalny zespół, który zajmuje się opracowaniem szczegółów umowy ramowej na kupno 46 nowych tramwajów. Ma ona pozwolić na pozyskiwanie składów w zależności od uzyskiwanych dofinansowań.
Zajezdnia tramwajowa Bydgoszcz – szczegóły przebudowy
Zajezdnia tramwajowa przy ul. Toruńskiej została wybudowana w latach 1956-59. Powstała ona po wybudowaniu zespołu linii tramwajowych „Brda” – czyli rozbudowie sieci polegającej na utworzeniu tras na Łęgnowo, Kapuściska i Glinki. Po tej inwestycji (zakończonej w 1953 roku) zwiększono liczbę taboru tramwajowego, zatem konieczna była budowa nowej zajezdni. Warto dodać, że obiekty przy Toruńskiej tymczasowo pełniły również rolę zajezdni autobusowej. W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu”. W 1997 roku, po zamknięciu warsztatów przy ulicy Zygmunta Augusta, na terenie zajezdni powstał budynek warsztatowy, a w 2002 roku zaadaptowano część hali na potrzeby działu torów i sieci, przeniesionego z ulicy Kieleckiej.
Na terenie zajezdni znajduje się w sumie ponad 7,3 km torów z siecią trakcyjną. Obecnie tory odstawcze mogą pomieścić około 85 jednostek typu Konstal. Jednak liczba torów umożliwiająca przejazd i postój tramwajów niskopodłogowych, które wymagają innych parametrów geometrycznych torowisk niż tramwaje typu 805Na, jest zdecydowanie niewystarczająca.
– Inwestycja składa się z kilku części. Obejmuje m.in. rozbudowę i przebudowę układu torowego i sieci zasilającej trakcję oraz dostosowanie obiektów infrastruktury technicznej i obsługowej zajezdni do zapewnienia wymaganych warunków obsługi oraz remontów tramwajów niskopodłogowych. W zakres zadania wchodzi również modernizacja infrastruktury towarzyszącej (sieci elektrycznej, oświetlenia terenu, instalacji wod.-kan., c.o. i sieć trakcyjna) oraz przebudowa układu drogowego zajezdni. Modernizacja i budowa infrastruktury technicznej, a w szczególności obiektu tokarki podtorowej, zapewniającej automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół tramwajów, wpłynie na ograniczenie hałasu komunikacyjnego i drgań na trasach tramwajowych – podkreśla Urząd Miasta Bydgoszczy.
Ratusz dodaje, że inwestycja zostanie uruchomiona po uzyskaniu dofinansowania. Wcześniej, na zlecenie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych, powstała jej pełna dokumentacja. To ważny aspekt projektów, które mają uzyskać dotacje z Programu Inwestycji Strategicznych: jego zapisy precyzują, że przetarg na prace budowlane należy uruchomić w przeciągu sześciu miesięcy od otrzymania promesy inwestycyjnej.
Kolejnym etapem przebudowy bydgoskiej zajezdni tramwajowej będzie jej dostosowanie do współczesnych warunków technicznych, a także montaż energooszczędnych źródeł światła czy prace nad redukcją emisji zanieczyszczeń powietrza. Poniżej można zobaczyć wizualizację przebudowy zajezdni.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024