Bydgoszcz
3C
Słonecznie
73% wilgotność
Wiatr: 2km/h NE
H 5 • L 1
21C
Czw
21C
Pt
15C
Sob
15C
Nd
18C
Pon
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaBydgoszcz chce pozbyć się starych Konstali. Powstanie umowa ramowa na zakup 46 nowych tramwajów
zakup 46 nowych tramwajów
19.01.2022 | 11:59

Bydgoszcz chce pozbyć się starych Konstali. Powstanie umowa ramowa na zakup 46 nowych tramwajów

Na zdjęciu: Zakup 46 nowych tramwajów ma pozwolić miastu na wymianę wszystkich starych tramwajów Konstal 805Na.

Fot. Szymon Fiałkowski

W bydgoskim ratuszu powołano specjalny zespół, który zajmie się opracowaniem szczegółów umowy ramowej na zakup 46 nowych tramwajów. Ma ona pozwolić na pozyskiwanie składów w zależności od uzyskiwanych dofinansowań.

Urząd miasta od dłuższego czasu poszukuje możliwości dofinansowania wymiany taboru tramwajowego. Zgodnie z deklaracją prezydenta Rafała Bruskiego, miasto chce pozyskać 46 nowych składów: 11 krótkich i 35 długich. – Jesteśmy po rozmowach z MZK i taka liczba pozwoli wymienić nam w komplecie tabor na nowy – wskazywał w sierpniu zeszłego roku prezydent Bruski podczas konferencji prasowej poświęconej bydgoskim wnioskom na środki w ramach rządowego Programu Inwestycji Strategicznych (PIS). Wtedy ratusz zagrał va banque – korzystając z faktu, że w ramach programu można było złożyć trzy wnioski, w tym jeden bez limitu zawnioskował on o blisko pół miliarda złotych na zakup 46 nowych tramwajów. Była to kolejna próba pozyskania pieniędzy na nowoczesny tabor: poprzednie wnioski w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych zostały odrzucone.

Jak informowaliśmy, propozycja „bez limitu” przedstawiona przez urząd miasta również całkowicie przepadła. Przedstawiciele rządu tłumaczyli, że była przewymiarowana. Waldemar Buda, wiceminister funduszy i rozwoju regionalnego, nazwał ją nawet „niepoważną”: przekonywał, że inne miasta nie występowały o tak duże środki, a spełnienie oczekiwań Bydgoszczy odbyłoby się kosztem innych wnioskodawców. Twierdził też, że nie było możliwości, aby udzielić częściowego wsparcia. Bydgoski ratusz bronił swoich racji argumentując, że wszystkie wnioski były zgodne z regulaminem, a Kancelaria Premiera nie ujawniła pisemnego uzasadnienia udzielonych rekomendacji dla projektów z przyznanym wsparciem.

Tuż po ogłoszeniu wyników pierwszej edycji PIS do Bydgoszczy przybył wspomniany wiceminister Buda. Wraz z ministrem Łukaszem Schreiberem ogłosili, że miasto otrzyma 25 milionów złotych na zakup nowych tramwajów w ramach środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Po konferencji w urzędzie wojewódzkim ministrowie udali się do ratusza, gdzie spotkali się z Rafałem Bruskim. Ten po zakończeniu spotkania wypowiedział się dla mediów. – My o tych środkach wiedzieliśmy od 29 lipca, bo już wtedy ministerstwo skierowało do czternastu miast w Polsce pismo, że taka rezerwa będzie i że te środki trafią do tychże czternastu miast – mówił.

Po odrzuceniu wniosku w ramach PIS wskazywano, że działania Rafała Bruskiego były kolejną próbą wejścia w kurs kolizyjny z rządem. Sugerowano także, że w przypadku miasta nad Brdą znacznie łatwiej byłoby podzielić projekt zakupu tramwajów, aby zakupy taboru odbywały się w kilku transzach w zależności od możliwości finansowych i pozyskanych dotacji. Mając na uwadze zgodę na wykorzystanie 25 milionów złotych z POIiŚ oraz starania o kolejne rządowe dofinansowania, prezydent Bydgoszczy powołał specjalny zespół, który zajmie się opracowaniem umowy ramowej na zakup taboru.

Umowa ramowa jest zawierana w celu udzielania na jej podstawie zamówień cząstkowych. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że umożliwi ona zakup 46 nowych tramwajów w kilku częściach bez czasochłonnego ponawiania przetargów. W skład zespołu weszli przedstawiciele Miejskich Zakładów Komunikacyjnych i Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej; na jego czele stanął zastępca dyrektora ZDMiKP ds. transportu Rafał Grzegorzewski, a wiceprzewodniczącym został dyrektor zarządzający MZK Paweł Czyrny. W przygotowanej przez specjalistów dokumentacji mają znaleźć się takie aspekty postępowania, jak m.in. opis przedmiotu zamówienia, harmonogram dostaw, a także – o ile będzie taka konieczność – kwestie związane z uzyskaniem dofinansowania zewnętrznego.

Zakupy będą realizowane w transzach, uzależnionych od pozyskiwanego dofinansowania. Eksperci w pierwszej kolejności określą parametry nowych pojazdów, wymagania techniczne oraz terminy pierwszej dostawy, mając na uwadze wykorzystanie dodatkowych środków unijnych w kwocie 25 mln zł, na trzy lub cztery pojazdy – zaznacza ZDMiKP.

Zakup 46 nowych tramwajów: Bydgoszcz będzie starać się o kolejne dofinansowania

Pod koniec 2021 roku ogłoszono zasady drugiej edycji Programu Inwestycji Strategicznych. Zgodnie z nimi, każdy samorząd (bądź grupa samorządów) będzie mogła złożyć trzy wnioski. Podobnie jak latem pierwszy z nich może opiewać na kwotę do 5 milionów złotych, drugi – do 30 mln zł. Kluczowa zmiana dotyczy jednak trzeciego wniosku – nie będzie obowiązywała już zasada „bez limitu”. Wprowadzono bowiem granicę na poziomie 60 mln zł. A to oznacza, że maksymalna kwota wsparcia z programu wyniesie wspomniane 100 mln zł.

CZYTAJ WIĘCEJ: Polski Ład. Bydgoszcz może starać się o 100 milionów złotych na inwestycje

Prezydent Rafał Bruski jasno wskazał, że Bydgoszcz na pewno będzie ubiegać się o rządowe dofinansowanie. Nabór w drugiej edycji programu inwestycji potrwa do 15 lutego. Na razie nie wiadomo, jakie wnioski złoży magistrat – gdyby zdecydował się na ubieganie się o 60 milionów złotych na zakup nowych tramwajów, ta kwota wystarczyłaby mniej więcej na zakup siedmiu składów. – Liczymy również na dofinansowanie zakupów tramwajów z nowej perspektywy unijnej do roku 2027. Niestety w ramach Krajowego Planu Odbudowy rząd nie pozwolił na zakupy tramwajów w formie dotacji, tylko w formie pożyczek – podkreśla Bruski.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
5 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Michu
Michu
3 miesięcy temu

Wpierw z balaganem z biletami oraz stanem torowisk zróbcie porządek…Bydgoszcz systematycznie wymienia autobusy kupuje tramwaje czy te pieniądze na inne cele nie mogłyby byc spozytkowane ? Co pare lat te same cele się powtarzają..

Marek
Marek
3 miesięcy temu

Co mi po nowoczesnym tramwaju na który czasem muszę czekać pół godziny,a jadąc z przesiadkami czekać na każdą po kilkanaście minut? Jeśli moja podróż się skróci, tramwaj czy autobus pojawi się na przystanku co kilka minut,to mogę jeździć starym konstalem albo nawet Ikarusem. Zresztą stare tramwaje wcale nie są takie najgorsze i droższe w eksploatacji niż nowoczesne, tylko miasto specjalnie w nie nie inwestuje i doprowadza do ruiny żeby udowodnić potrzebę wymiany na nowoczesne,które też się psują ( wystarczy zobaczyć ile ich stoi popsutych na zajezdni) a naprawa nawet najdrobniejszej usterki idzie w tysiące złotych.

Jack
Jack
3 miesięcy temu

Potrzeba 46 tramwajów po 8 mln za sztukę. To daje minimum 368 mln zł. Prezydent Bruski dopiero teraz zorientował się, że nie stać go na jednorazowy zakup, tylko na wymianę co roku 7-10 szt. Za chwilę kończy się temu panu kadencja i nie będzie mógł ponownie kandydować, a ma wizję jakby jeszcze ze 20 lat miał rządzić. Boże ratuj!

Matteo
3 miesięcy temu

Ciekawy artykuł …. Ale czy Bydgoszczy potrzeba następnych drogich taborów dla MZK – tramwajów a zarazem nowych długów…. .!? I w końcu Bankructwa …. z prostej przyczyny olbrzymiego zadłużenia ? CZY Zmiany Władzy i prezydenta ….. 👍😉

jan
jan
3 miesięcy temu

Ile milionów będzie kosztowało utrzymanie tego specjalnego zespołu.