Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Bydgoszcz chce pozbyć się starych Konstali. Powstanie umowa ramowa na zakup 46 nowych tramwajów

Dodano: 19.01.2022 | 11:59

Na zdjęciu: Zakup 46 nowych tramwajów ma pozwolić miastu na wymianę wszystkich starych tramwajów Konstal 805Na.

Fot. Szymon Fiałkowski

W bydgoskim ratuszu powołano specjalny zespół, który zajmie się opracowaniem szczegółów umowy ramowej na zakup 46 nowych tramwajów. Ma ona pozwolić na pozyskiwanie składów w zależności od uzyskiwanych dofinansowań.

Urząd miasta od dłuższego czasu poszukuje możliwości dofinansowania wymiany taboru tramwajowego. Zgodnie z deklaracją prezydenta Rafała Bruskiego, miasto chce pozyskać 46 nowych składów: 11 krótkich i 35 długich. – Jesteśmy po rozmowach z MZK i taka liczba pozwoli wymienić nam w komplecie tabor na nowy – wskazywał w sierpniu zeszłego roku prezydent Bruski podczas konferencji prasowej poświęconej bydgoskim wnioskom na środki w ramach rządowego Programu Inwestycji Strategicznych (PIS). Wtedy ratusz zagrał va banque – korzystając z faktu, że w ramach programu można było złożyć trzy wnioski, w tym jeden bez limitu zawnioskował on o blisko pół miliarda złotych na zakup 46 nowych tramwajów. Była to kolejna próba pozyskania pieniędzy na nowoczesny tabor: poprzednie wnioski w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych zostały odrzucone.

Jak informowaliśmy, propozycja „bez limitu” przedstawiona przez urząd miasta również całkowicie przepadła. Przedstawiciele rządu tłumaczyli, że była przewymiarowana. Waldemar Buda, wiceminister funduszy i rozwoju regionalnego, nazwał ją nawet „niepoważną”: przekonywał, że inne miasta nie występowały o tak duże środki, a spełnienie oczekiwań Bydgoszczy odbyłoby się kosztem innych wnioskodawców. Twierdził też, że nie było możliwości, aby udzielić częściowego wsparcia. Bydgoski ratusz bronił swoich racji argumentując, że wszystkie wnioski były zgodne z regulaminem, a Kancelaria Premiera nie ujawniła pisemnego uzasadnienia udzielonych rekomendacji dla projektów z przyznanym wsparciem.

Tuż po ogłoszeniu wyników pierwszej edycji PIS do Bydgoszczy przybył wspomniany wiceminister Buda. Wraz z ministrem Łukaszem Schreiberem ogłosili, że miasto otrzyma 25 milionów złotych na zakup nowych tramwajów w ramach środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Po konferencji w urzędzie wojewódzkim ministrowie udali się do ratusza, gdzie spotkali się z Rafałem Bruskim. Ten po zakończeniu spotkania wypowiedział się dla mediów. – My o tych środkach wiedzieliśmy od 29 lipca, bo już wtedy ministerstwo skierowało do czternastu miast w Polsce pismo, że taka rezerwa będzie i że te środki trafią do tychże czternastu miast – mówił.

Po odrzuceniu wniosku w ramach PIS wskazywano, że działania Rafała Bruskiego były kolejną próbą wejścia w kurs kolizyjny z rządem. Sugerowano także, że w przypadku miasta nad Brdą znacznie łatwiej byłoby podzielić projekt zakupu tramwajów, aby zakupy taboru odbywały się w kilku transzach w zależności od możliwości finansowych i pozyskanych dotacji. Mając na uwadze zgodę na wykorzystanie 25 milionów złotych z POIiŚ oraz starania o kolejne rządowe dofinansowania, prezydent Bydgoszczy powołał specjalny zespół, który zajmie się opracowaniem umowy ramowej na zakup taboru.

Umowa ramowa jest zawierana w celu udzielania na jej podstawie zamówień cząstkowych. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że umożliwi ona zakup 46 nowych tramwajów w kilku częściach bez czasochłonnego ponawiania przetargów. W skład zespołu weszli przedstawiciele Miejskich Zakładów Komunikacyjnych i Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej; na jego czele stanął zastępca dyrektora ZDMiKP ds. transportu Rafał Grzegorzewski, a wiceprzewodniczącym został dyrektor zarządzający MZK Paweł Czyrny. W przygotowanej przez specjalistów dokumentacji mają znaleźć się takie aspekty postępowania, jak m.in. opis przedmiotu zamówienia, harmonogram dostaw, a także – o ile będzie taka konieczność – kwestie związane z uzyskaniem dofinansowania zewnętrznego.

Zakupy będą realizowane w transzach, uzależnionych od pozyskiwanego dofinansowania. Eksperci w pierwszej kolejności określą parametry nowych pojazdów, wymagania techniczne oraz terminy pierwszej dostawy, mając na uwadze wykorzystanie dodatkowych środków unijnych w kwocie 25 mln zł, na trzy lub cztery pojazdy – zaznacza ZDMiKP.

Zakup 46 nowych tramwajów: Bydgoszcz będzie starać się o kolejne dofinansowania

Pod koniec 2021 roku ogłoszono zasady drugiej edycji Programu Inwestycji Strategicznych. Zgodnie z nimi, każdy samorząd (bądź grupa samorządów) będzie mogła złożyć trzy wnioski. Podobnie jak latem pierwszy z nich może opiewać na kwotę do 5 milionów złotych, drugi – do 30 mln zł. Kluczowa zmiana dotyczy jednak trzeciego wniosku – nie będzie obowiązywała już zasada „bez limitu”. Wprowadzono bowiem granicę na poziomie 60 mln zł. A to oznacza, że maksymalna kwota wsparcia z programu wyniesie wspomniane 100 mln zł.

CZYTAJ WIĘCEJ: Polski Ład. Bydgoszcz może starać się o 100 milionów złotych na inwestycje

Prezydent Rafał Bruski jasno wskazał, że Bydgoszcz na pewno będzie ubiegać się o rządowe dofinansowanie. Nabór w drugiej edycji programu inwestycji potrwa do 15 lutego. Na razie nie wiadomo, jakie wnioski złoży magistrat – gdyby zdecydował się na ubieganie się o 60 milionów złotych na zakup nowych tramwajów, ta kwota wystarczyłaby mniej więcej na zakup siedmiu składów. – Liczymy również na dofinansowanie zakupów tramwajów z nowej perspektywy unijnej do roku 2027. Niestety w ramach Krajowego Planu Odbudowy rząd nie pozwolił na zakupy tramwajów w formie dotacji, tylko w formie pożyczek – podkreśla Bruski.