Zaparkujemy i pojedziemy. Na razie w pięciu miejscach
Dodano: 15.11.2018 | 16:33Na zdjęciu: Tak ma wyglądać parking wielopoziomowy przy ulicy Kujawskiej.
Fot. Urząd Miasta Bydgoszczy
Rozpoczął się przetarg na realizację pięciu parkingów, w tym obiektu wielopoziomowego przy ulicy Grudziądzkiej. Mają one zapoczątkować bydgoski system Park&Ride.
Przedmiotem przetargu jest wdrożenie i uruchomienie systemu Park&Ride w ramach ITS. Obejmuje on budowę i adaptację parkingów wraz z realizacją infrastruktury drogowej, konstrukcyjnej i technicznej oraz powiązaniem infrastrukturalnym i taryfowo-biletowym z innymi systemami, funkcjonującymi na terenie Bydgoszczy.
Na początek parkingi P&R powstaną w pięciu lokalizacjach. Pierwszą z nich będzie Węzeł Zachodni, a dokładniej teren przy kościele św. Antoniego z Padwy i stacji paliw. Usytuowane zostanie tam 75 miejsc. Kolejny powstanie w Fordonie, przy pętli tramwajowo-autobusowej Przylesie – konkretnie na terenie leśnym przy skrzyżowaniu Akademickiej z Korfantego. Projekt zakłada wybudowanie tam 161 miejsc parkingowych (w tym 6 miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych). Dojazd do parkingu zaplanowano poprzez nowoprojektowaną drogę od skrzyżowania Korfantego z Prejsa. Trzecia – to Las Gdański, dokładniej przy skrzyżowaniu Gdańskiej z Rekreacyjną. Inwestycja ma być powiązana z budową buspasów wzdłuż ulicy Gdańskiej. Na tym parkingu zaplanowano wyznaczenie 125 miejsc.
Poza trzema nowoprojektowanymi parkingami, w ramach zadania wykonawca ma również zaadaptować parking przy Rondzie Kujawskim – zlokalizowany w pasie dzielącym ulicę Kujawską, w południowej części skrzyżowania. Zostanie on zrealizowany w ramach budowy trasy tramwajowej – aktualnie ratusz czeka na pozytywną opinię Urzędu Zamówień Publicznych w sprawie przetargu na inwestycję; kiedy zostanie ona wydana, wybrany wykonawca (konsorcjum na czele z firmą Gotowski) zostanie zaproszony do podpisania umowy i będzie mógł zacząć prace.
CZYTAJ WIĘCEJ: Przetarg na budowę linii tramwajowej wzdłuż Kujawskiej rozstrzygnięty
Najbardziej oczekiwanym elementem projektu jest budowa parkingu wielopoziomowego przy budynkach urzędu miasta na Grudziądzkiej. 5-kondygnacyjny obiekt ma pomieścić 552 samochody. Będzie on zadaszony, z umożliwieniem parkowania na dachu. Planowany budynek parkingowy będzie miał 16 metrów wysokości. Obiekt posiadać będzie 3 klatki schodowe oraz 3 windy towarowo-osobowe. Będzie wyposażony w dwa wjazdy. Ponadto, tuż przy ulicy Grudziądzkiej powstaną też 48 miejsc dla rowerów i 12 miejsc dla motocykli. W ramach inwestycji powstanie też przystanek autobusowy. Dojazd ma odbywać się poprzez ulicę Nowogrudziądzką oraz nową drogę wewnętrzną od strony Grudziądzkiej. W projekcie uwzględniono też połączenie parku Dąbrowskiego z projektowanym parkingiem ścieżką ze schodami.
Na parkingach P&R planuje się montaż monitoringu. Dodatkowymi funkcjonalnościami, które powstaną w ramach projektu, będą: aplikacja mobilna na telefony komórkowe i komputery stacjonarne, aplikacja serwisowa, oprogramowanie taryfowo-biletowe oraz system informacji parkingowej i naprowadzania na parkingi.
Przypomnijmy, że urząd miasta planował realizację Park&Ride także w innych lokalizacjach – między innymi przy pętli Tatrzańskie, przy wiadukcie kolejowym na Miedzyniu, przy skrzyżowaniu ulicy Grunwaldzkiej z Przejście czy pętli Niepodległości. Niektóre z zakładanych parkingów (np. przy pętli Stomil przy Toruńskiej) mają powstać w ramach innych inwestycji. Na razie nie wiadomo, jaki będzie drugi etap realizacji P&R. Warto jednak zwrócić uwagę, że proponowane lokalizację nie są typowymi dla systemu, który zakłada pozostawianie aut na rogatkach miasta. W projekcie parkingu na Przylesiu brakuje m.in. wjazdu na parking od strony ulicy Akademickiej. Oburzenie środowisk miejskich wciąż wzbudza też nazywanie parkingiem Park&Ride obiektu przy Grudziądzkiej – w samym sercu miasta. Proponowany przez ZDMiKP system P&R poddaliśmy analizie już wiosną – z jej treścią i wnioskami możecie zapoznać się poniżej.
Park & Ride w Bydgoszczy: System potencjalnych błędów i wypaczeń [RAPORT]
Zamówienie w trybie „zaprojektuj i wybuduj” będzie realizowane etapami. Miasto czeka na propozycje wykonawców do 17 grudnia (termin otwarcia ofert może jednak ulec zmianie ze względu na konieczność odpowiedzi na pytania zainteresowanych firm i ewentualnych zmian warunków zamówienia). Zakończenie całego przedsięwzięcia zaplanowane jest na 2022 rok.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024