ZDMiKP zapowiada zmiany w ruchu. Będą wprowadzone na dwóch skrzyżowaniach w Fordonie
Dodano: 13.06.2021 | 14:44Na zdjęciu: Na skrzyżowaniu Twardzickiego z Kleeberga i Monte Cassino wprowadzona zostanie zmiana w organizacji ruchu. Przy wlocie ulicy Kleeberga zostanie wyznaczona powierzchnia wyłączona z ruchu.
Fot. BB
Niebawem na dwóch uczęszczanych fordońskich skrzyżowaniach zajdą zmiany w organizacji ruchu. Przy Andersa i Wyzwolenia ma powstać dodatkowe przejście dla pieszych, a skrzyżowanie Twardzickiego z Kleeberga i Monte Cassino ma być czytelniejsze dla kierowców. Na razie bez zmian pozostanie natomiast organizacja ruchu na skrzyżowaniu Pelplińskiej z GOPR i Lawinową.
Na początku omówimy kwestie przejścia dla pieszych przy przystanku tramwajowym Niepodległości, znajdującym się po wschodniej stronie skrzyżowania Andersa z Wyzwolenia. Postulat utworzenia dodatkowego przejścia pojawił się już w 2015 roku – jeszcze przed otwarciem linii tramwajowej do Fordonu wnioskowała o to Rada Osiedla Tatrzańskie, lecz jej postulat wówczas nie został uwzględniony. Po poruszeniu tematu m.in. na zespole ds. polityki rowerowej ZDMiKP przychylił się do pomysłu i poprosił rady osiedla: Tatrzańskie, Stary Fordon i Terenów Nadwiślańskich o zaopiniowanie rozwiązania (jak się dowiadujemy, opinie będą pozytywne). Wykonaniu dodatkowego przejścia będzie towarzyszyło również usunięcie barierek przed torowiskiem tramwajowym na obecnie funkcjonującym przejściu – o ich dyslokację wnioskowali członkowie zespołu rowerowego argumentując, że nie spełniają one swojego zadania, ponieważ przez ich ustawienie piesi skracają sobie drogę idąc drogą dla rowerów.
Kolejne zmiany nastąpią na skrzyżowaniu Twardzickiego z Kleeberga i Monte Cassino. Pomysł ich wprowadzenia przedstawił dr Radosław Klusek z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego podczas marcowego posiedzenia zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jak czytamy w protokole ze spotkania, problem dotyczy zbyt dużej powierzchni skrzyżowania skutkującej niejednoznacznymi zachowaniami kierowców przy wyborze torów jazdy przez skrzyżowanie. Podczas posiedzenia przedstawiciele ZDMiKP zadeklarowali, że przeanalizują temat pod kątem ruchowym i przedstawią koncepcję rozwiązania zgłaszanej sprawy.

Zobacz również:
Olga Gitkiewicz: Urzędnik musi pojeździć komunikacją
Na kwietniowym zebraniu zespołu ds. BRD drogowcy zaproponowali koncepcję rozwiązania, która została zaakceptowana. – Projekt organizacji ruchu jest właśnie w trakcie opracowania. Wprowadzona zostanie powierzchnia wyłączona z ruchu na wlocie ul. Kleeberga – informuje rzecznik prasowy ZDMiKP Tomasz Okoński. Po opracowaniu projektu, drogowcy wprowadzą zmiany w terenie.
Dr Klusek (będący jednym z autorów eksperckiego raportu stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych powstałego w ramach projektu „Bezpieczne chodniki, bezpieczni piesi”) zwrócił też uwagę na organizację ruchu na skrzyżowaniu ulicy Pelplińskiej z GOPR i Lawinową. Podczas kwietniowego posiedzenia zespołu zawnioskował o zmianę organizacji ruchu i uzupełnienie znaku D-6 (przejście dla pieszych) na przejściu dla pieszych przez ulicę GOPR-u.
– Problemem na skrzyżowaniu jest brak widoczności przy skręcie w lewo z ul. GOPR w ul. Pelplińską oraz konfliktach pojazd – pieszy. Pan Radosław Klusek proponuje odsunięcie przejścia dla pieszych celem stworzenia miejsca akumulacji dla pojazdu chcącego włączyć się do ruchu – czytamy w protokole z kwietniowego posiedzenia. Przeciwny takiej zmianie był Paweł Górny ze stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych: jak uzasadnił, odsunięcie nie przyniosłoby efektów, gdyż pieszy i tak wybierze najkrótszą drogę i będzie przechodził poza przejściem dla pieszych. Obecni na zespole funkcjonariusze policji podkreślili, że na kolejnych obradach przedstawią statystyki zdarzeń drogowych, będące podstawą do analizy propozycji zmian.
Na majowym posiedzeniu zespołu jego członkowie z ramienia zarządu dróg stwierdzili, że z uwagi na zbyt małą szerokość pasa dzielącego jezdnię i chodnik ustawienie znaku D-6 jest niemożliwe, ponieważ nie zostałaby zachowana skrajnia drogowa. – Zmiana organizacji ruchu na powyższym skrzyżowaniu bez jego przebudowy nie jest możliwa – czytamy w relacji ze spotkania. Zmiany byłyby możliwe w wypadku przebudowy ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Pelplińskiej, który od wielu lat jest uznawany za jeden z najgorszych odcinków infrastruktury rowerowej w Bydgoszczy. ZDMiKP podkreśla, że rozwiązanie pochodzi z lat 90. i obecnie nie spełnia wymogów funkcjonalnych i warunków technicznych. Na razie jednak środków na przebudowę ciągu nie ma – szansą na ich pozyskanie jest zapowiadane zwiększenie finansowania infrastruktury rowerowej. To zadanie zyskało spore poparcie społeczne w niedawnych konsultacjach ws. kolejności inwestycji, zajmując czwarte miejsce.
- Napad na dworcu w Bydgoszczy. Złodzieje ukradli 17 tysięcy; na szczęście szybko wpadli - 27 czerwca 2025
- Ważny fragment DK25 zostanie rozbudowany. Od dawna wymagał remontu - 27 czerwca 2025
- Wakacje czas start! Szereg zmian w komunikacji miejskiej - 27 czerwca 2025