Bydgoszcz
0C
Niebo częściowo zachmurzone
93% wilgotność
Wiatr: 5km/h W
H 1 • L 0
1C
Sr
0C
Czw
1C
Pt
-2C
Sob
-1C
Nd
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaZmiany na kilkunastu bydgoskich ulicach. Drogowcy wprowadzają ruch rowerów „pod prąd” i porządkują parkowanie
kontraruch bydgoszcz
02.11.2020 | 14:01

Zmiany na kilkunastu bydgoskich ulicach. Drogowcy wprowadzają ruch rowerów „pod prąd” i porządkują parkowanie

Na zdjęciu: Znak drogowy P-27, potocznie nazywany “sierżantem rowerowym”, ma ma być podpowiedzią dla rowerzysty, w jakim kierunku można poruszać się rowerem na danej ulicy oraz którą częścią jezdni należy jechać. Natomiast z perspektywy kierowcy samochodu, sierżant rowerowy jest informacją, że w danym miejscu może spodziewać się rowerzysty.

Fot. Urząd Miasta Bydgoszczy

Na kilkunastu bydgoskich ulicach trwa wprowadzanie ruchu rowerowego „pod prąd”. Zmiana ma ułatwić rowerzystom jazdę pod mieście, zwłaszcza na obszarze śródmiejskim. Ponadto, ZDMiKP prowadzi też działania na rzecz „odparkingowienia” chodników w ścisłym centrum Bydgoszczy.

Początek starań o wprowadzenie w Bydgoszczy kontraruchu – czyli udostępnienia użytkownikom jednośladów ulic jednokierunkowych w takich sposób, aby mogli poruszać się nimi także w kierunku przeciwnym niż inne pojazdy – datuje się na 2015 rok. Wówczas nastąpiła zmiana przepisów, która dopuściła jego stosowanie na obszarze stref ograniczonej prędkości (gdzie obowiązuje ograniczenie do 30 kilometrów na godzinę) oraz stref zamieszkania (dopuszczalna prędkość wynosi 20 km/h). Pierwsze propozycje wyznaczenia ulic z kontraruchem przedstawił pięć lat temu zespół ds. polityki rowerowej miasta Bydgoszczy – na liście lokalizacji znalazły się m.in. ulice Krótka, Gdyńska, Lipowa, Grodzka, Słowackiego oraz Szymanowskiego.

W tym roku drogowcy rozpoczęli kolejny etap wprowadzania możliwości jazdy rowerem „pod prąd”. Prace nad nowymi projektami organizacji ruchu trwały już od końca ubiegłego roku. – Wiosną rozpoczęliśmy ich wdrażanie. Obecnie prace są na półmetku. Wymagało to między innymi uzupełnienia oznakowania pionowego oraz wymalowania na wielu ulicach dodatkowych znaków poziomych. Na części ulic konieczne było również uporządkowanie zasad parkowania, szczególnie w rejonie skrzyżowań – informuje urząd miasta.

Obecnie prace są prowadzone przede wszystkim przy dodatkowym oznakowaniu poziomym w północnej części Śródmieścia. – W tym tygodniu rowerowe „sierżanty” będą malowane między innymi na ulicach 20 stycznia, Podolskiej, Libelta, Reja i Asnyka – przekazał bydgoski ratusz.

Zobacz również:

Startuje budowa parkingu przy Grudziądzkiej

Lista ulic, na których drogowcy wprowadzają kontraruch rowerowy:

  • Paderewskiego (od Chodkiewicza do Mickiewicza);
  • 20 Stycznia 1920 (od Mickiewicza do Chodkiewicza);
  • Reja;
  • Libelta (od Krasińskiego do Kołłątaja);
  • Asnyka;
  • Podolska;
  • Pomorska (od Zduny do Dworcowej);
  • Graniczna;
  • Podgórna (od Grudziądzkiej do Wełnianego Rynku);
  • Jastrzębia;
  • Pułaskiego (od Gajowej do S. Wyszyńskiego);
  • Komuny Paryskiej (od Wiosny Ludów do Boya-Żeleńskiego 26);
  • Przyjazna (część południowa i północna);
  • Węgierska (część zachodnia i środkowa);
  • Kurpińskiego;
  • Kapeluszników;
  • Sikorskiego;
  • Rynek w Starym Fordonie;
  • Łukasiewicza (od Kapuściska do Baczyńskiego);
  • Czerwonego Krzyża (od Drobnej do Księżycowej);
  • Monte Cassino;
  • Hechlińskiego;
  • Traugutta;
  • Ogrodowa;
  • Pomorska (od Śniadeckich do Świętojańskiej);
  • Celna.

Równocześnie ZDMiKP kontynuuje prace związane z uporządkowaniem parkowania na wielu innych śródmiejskich ulicach. – Ich celem jest zagwarantowanie pieszym większej przestrzeni umożliwiającej swobodny przejazd np. osobom poruszającym się na wózkach, rodzinom z wózkami dla dzieci – podkreślają urzędnicy. Walkę o więcej miejsca dla pieszych na chodnikach w centrum miasta od kilku lat prowadzili członkowie stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych. W 2018 roku, podczas spaceru badawczego z nadzorującym prace ZDMiKP zastępcą prezydenta Mirosławem Kozłowiczem, członkowie organizacji pokazali kilka miejsc, w których ich zdaniem warto by przenieść parkowanie na jezdnie.


CZYTAJ WIĘCEJ: Z chodnika na jezdnie. Zarząd dróg dokona zmian w parkowaniu


Zmiany w parkowaniu zostały przeprowadzone bądź są w trakcie przeprowadzania na ulicach: Reja, Konarskiego, Pomorskiej (odcinek od Śniadeckich do Świętojańskiej), Śląskiej (na odcinku Jackowskiego/Długosza i Długosza/Siemiradzkiego), Kaszubskiej (strona wschodnia na odcinku Hetmańska/Bocianowo), Granicznej (strona zachodnia na odcinku Grunwaldzka/Śląska), Kwiatowej (strona południowa na odcinku Sienkiewicza/Pomorska), Bocianowo (strona północna na odcinku Sienkiewicza/Rycerska – wprowadzenie parkowania częściowo na jezdni, częściowo na chodniku), Krasińskiego (strona północna na odcinku Gdańska/Libelta), Placu Piastowskim (strona północna na odcinku Sobieskiego/Sowińskiego – możliwość wprowadzenia parkowania równoległego kosztem zmniejszenia liczby miejsc postojowych) i Mazowieckiej (po zakończeniu planowanych przez MWiK prac wodociągowych).

Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że węższe pasy ruchu umożliwiają nadal swobodny przejazd, ale kierowcy poruszają się wolniej co również istotnie podnosi bezpieczeństwo – argumentuje ratusz. I dodaje, że przy planowaniu zmian w organizacji ruchu branych było pod uwagę szereg różnych czynników, wśród nich są między innymi: charakter danej ulicy oraz możliwości wprowadzenia zmian, opinie rad osiedli, promienie skrętu przy wyjazdach z posesji, przejazdy dla służb ratowniczych oraz śmieciarek, możliwość dojazdu do firm i sklepów dla pojazdów dostawczych oraz ruch rowerzystów.

2
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
BernardKtos Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Ktos
Gość
Ktos

Ciekawe jak rowerzysta ma przejechać na Ogrodowej pod prąd (kontraruch rowerowy) gdy z naprzeciwka jedzie samochód. Czy ktoś w ZDMiKP widział jak tam jest teraz „szeroko” i czasem myśli?

Bernard
Gość
Bernard

Teraz nie ma gdzie zaparkować a jeszcze”myśli się” o zmniejszeniu miejsc parkingowych. Kto wie jak minąć się z rowerzystą na odcinku Dworcowa-Zduny….gdy ten jedzie pod prąd? Teraz jest wąsko a tu jeszcze rower. Ludzie jak ułatwiacie jednym użytkownikom to nie utrudniajcie innym.Najlepiej zamknijcie całe Śródmieście dla zmotoryzowanych. Wygoda rowerzystów to nie wszystko. Dostawy do sklepów również. A co z k
Potencjalnymi klientami sklepów? Mają przyjechać rowerem z odległego osiedla?

Powiązane treści