Bydgoszcz
13C
Niebo głównie zachmurzone
67% wilgotność
Wiatr: 5km/h N
H 13 • L 13
12C
Pon
14C
Wt
13C
Sr
14C
Czw
10C
Pt
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaNowy parking przy Grudziądzkiej ma zmienić Śródmieście. Ratusz wymienia pięć plusów inwestycji
parking wielopoziomowy Grudziądzka Bydgoszcz
02.11.2020 | 11:21

Nowy parking przy Grudziądzkiej ma zmienić Śródmieście. Ratusz wymienia pięć plusów inwestycji

Na zdjęciu: Tak będzie wyglądał parking wielopoziomowy przy ulicy Grudziądzkiej.

Fot. Urząd Miasta Bydgoszczy

Ponad 500 miejsc powstanie w parkingu wielopoziomowym przy ulicy Grudziądzkiej. W poniedziałek, 2 listopada firma Budimex formalnie rozpoczęła realizację obiektu, który ma nie tylko poprawić sytuację petentów i urzędników bydgoskiego ratusza, ale też estetykę tego rejonu miasta. Budowa ma potrwać 12 miesięcy. Czy po jej zakończeniu nastąpią kolejne zmiany, takie jak likwidacja miejsc na uliczkach Starego Miasta czy remont poprzemysłowych obiektów zajmowanych obecnie przez urząd miasta?

Dotychczasowy parking przy ulicy Grudziądzkiej został zamknięty w sobotę, 31 października. W poniedziałek, 2 listopada plac przejmuje firma Budimex, która rozpoczyna budowę wielopoziomowego obiektu dla 570 pojazdów. Będzie on podzielony na dwie części. Jedna stanie się elementem systemu park and ride, który zakłada pozostawienie auta i kontynuację podróży środkami komunikacji miejskiej. Druga zostanie włączona do Strefy Płatnego Parkowania. 29 miejsc zostanie przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Zabezpieczono również dwanaście stanowisk dla motocykli oraz ponad 70 dla rowerów. Dla tych ostatnich – zarówno wewnątrz obiektu, jak i tuż przy nim.


CZYTAJ TAKŻE: Rozpoczyna się budowa parkingu park and ride przy Grudziądzkiej. Będą zmiany!


Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej zastępca prezydenta Bydgoszczy Michał Sztybel podał pięć argumentów za tym, dlaczego budowa parkingu jest tak ważna dla Bydgoszczy:

  • Poprawa estetyki miejsca.Każdy bydgoszczanin, który spaceruje w centrum miasta nie chce, by ta część wyglądała tak, jak do tej pory – przekonywał Sztybel. I dodał, że projekt budynku, powstający przez kilka miesięcy przy współpracy m.in. z radą estetyki czy menedżerem Starego Miasta i Śródmieścia, jest bardzo estetyczny i wygląda znacznie lepiej niż większość tego typu obiektów. Parking przy Grudziądzkiej będzie wykończony pionowymi żaluzjami w różnych odcieniach brązu, a dwie pełne ściany, gdzie zaplanowano klatki schodowe z windami, będą pokryte zielenią. Od strony frontowej zamontowany zostanie prosty zegar.
  • Więcej miejsc parkingowych. W nowym obiekcie, jak wspominamy wyżej, ma powstać ponad 500 miejsc dla samochodów – jak dodał Sztybel, to dwa razy więcej niż do tej pory, gdyż w szczytowym momencie przy Grudziądzkiej parkowało około 250 pojazdów. Pozwoli to na sprawniejszy dojazd nie tylko do UMB, ale też do innych instytucji w tym rejonie miasta, m.in. sądów czy Instytutu Pamięci Narodowej.
  • Ograniczenie parkowania na Wyspie Młyńskiej. Podczas poniedziałkowej wypowiedzi zastępca prezydenta Bydgoszczy przypomniał, że z uwagi na budowę nowego parkingu wielopoziomowego zapadła decyzja o likwidacji parkingu przed Młynami Rothera. Dotąd był to jedynie postulat (akcentowany m.in. przez Społecznego Rzecznika Pieszych), który miał umożliwić sprawniejsze poruszanie się mieszkańców po Wyspie Młyńskiej. – Miejsca parkingowe przy Grudziądzkiej będą obsługiwać Młyny Rothera. Pierwsza część ich przebudowy dobiega końca, niebawem będą zatem przyjmować dużą liczbę mieszkańców i turystów – dodał Sztybel. Warto jednak podkreślić, że w samych Młynach powstaje parking podziemny na blisko 40 samochodów. Ma on jednak służyć głównie pracownikom Parku Kultury, czyli instytucji odpowiadającej za zagospodarowanie zabytkowego obiektu.
  • Wykorzystanie środków z Unii Europejskiej. Jak informowaliśmy, lokalizacja parkingu park and ride w centrum miasta była mocno krytykowana przez wielu mieszkańców. Odnosząc się do głosów sprzeciwu zastępca Rafała Bruskiego podkreślił, że parking będzie funkcjonował w formule „parkuj i idź” (park and go). – Jeżeli są do wzięcia pieniądze z UE i jeżeli mieścimy się w zasadach ich przyznawania to jako miasto zrobimy wszystko, aby je wykorzystać. Stąd parking przy Grudziądzkiej będzie funkcjonował w formule park and go – powiedział Sztybel. Sama inwestycja pochłonie 35 milionów, z czego kwota unijnej dotacji to 11 milionów złotych.
  • Więcej miejsc dla niepełnosprawnych, pieszych i rowerzystów. W ramach budowy parkingu wielopoziomowego przy Grudziądzkiej powstanie wspominane wyżej 29 miejsc dla niepełnosprawnych, 12 dla motocyklistów i prawie 70 dla rowerów. – Parking dla rowerzystów będzie wkomponowany w elewację budynku i otoczony zielenią – podał Sztybel.

Jak poinformował Paweł Majkowski z firmy Budimex, w pierwszej kolejności przy Grudziądzkiej rozpoczną się roboty przygotowawcze, a także zostanie wyburzona kamienica pod adresem Grudziądzka 19, która koliduje z dojazdem do nowego parkingu. – Przed budową bryły musimy zrealizować roboty ziemne i fundamentowe. Tu musimy mieć na uwadze, że teren jest objęty strefą nadzoru archeologicznego. Prace będą odbywały się pod czujnym okiem archeologów – mówił przedstawiciel wykonawcy. Sam obiekt zostanie w większości zrealizowany z betonowych prefabrykatów – ich montaż potrwa około 3-4 miesiące. Potem przyjdzie czas na roboty wykończeniowe. – W ramach inwestycji zrealizujemy też fragment ulicy Nowogrudziądzkiej i wyremontujemy drogę pomiędzy istniejącymi budynkami urzędu miasta a nowym parkingiem – podał Majkowski.

Zobacz również:

Ostateczny wygląd parkingu przy Grudziądzkiej. Co zmieni jego budowa?

Według słów Michała Sztybla, budowa parkingu ma potrwać około 12 miesięcy i zakończyć się w listopadzie 2021 roku. – Musimy jednak uwzględnić to, że na tym terenie będą prowadzone prace archeologiczne. Możemy też napotkać na problemy techniczne. Założenie jest jednak takie, że budowa potrwa bardzo krótko – powiedział. Obiekt zostanie oddany od razu w całości.

Aby ułatwić mieszkańcom dojazd do znajdujących się w pobliżu instytucji, przy budynkach UMB powstał przystanek tymczasowy, na którym zatrzymują się autobusy linii 51, 52, 55, 56, 58, 59, 60 i 35N. Jak informuje Społeczny Rzecznik Pieszych, utworzenie przystanku to pomysł stowarzyszenia, który został zaakceptowany przez magistrat. Docelowo w tym miejscu powstanie zatoka autobusowa, która pozwoli na przesiadkę z samochodu na autobus. Zastępca prezydenta Bydgoszczy zapowiada jednak, że ratusz będzie promował załatwianie urzędowych formalności przez internet – nie tylko z uwagi na budowę parkingu, ale przede wszystkim na panującą epidemię. Sztybel podkreślił, że urzędnicy są traktowani jak wszyscy mieszkańcy, stąd też na czas inwestycji nie otrzymali przywilejów. – Rozumiemy, że towarzyszące od lat przyzwyczajenie jest trudne do zmiany, ale nie możemy wybudować parkingu bez wprowadzenia ograniczeń. Słyszymy postulaty, by ograniczać miejsca parkingowe, zatem nie byłoby zadowolenia społecznego, gdybyśmy teraz drastycznie zwiększyli ich liczbę – wyjaśniał zastępca prezydenta.

Na pytanie naszej redakcji o to, jakie miejsca parkingowe – poza tymi przed Młynami Rothera – zostaną zlikwidowane po wybudowaniu obiektu przy Grudziądzkiej, Sztybel odpowiedział, że każda taka decyzja zostanie poprzedzona rozmowami ze społecznikami. – Teraz na pewno też tak będzie – dodał. I przypomniał, że obiekt przy siedzibie wielu wydziałów urzędu miasta powstaje także po to, aby miasto miało wybór dotyczący likwidacji miejsc parkingowych w rejonie Starego Miasta.

Ostateczny wygląd parkingu – jak już kilkukrotnie podkreślali urzędnicy – jest znacznie bardziej estetyczny niż pierwotny projekt. Problem może jednak stanowić widok aut stojących na najwyższej, szóstej kondygnacji pozbawionej dachu, który może psuć panoramę miasta. Rada ds. estetyki już jakiś czas temu sygnalizowała, aby spróbować zamaskować znajdujące się tam pojazdy. – Na razie nie udało się znaleźć formuły na tę kondygnację. Być może uda się w przyszłości zaproponować coś, niekoniecznie w ramach obowiązującej obecnie dużej umowy – mówił w rozmowie z naszą redakcją Sztybel. Po niespełna dwóch miesiącach wróciliśmy do tego tematu.

W pierwszej kolejności do rozstrzygnięcia są sprawy formalne, czyli uzyskanie odstępstwa od ministerstwa infrastruktury na to, aby samochody mogły parkować na ostatniej kondygnacji. Od tej decyzji zależny jest wygląd i zagospodarowanie tej części parkingu. Przygotowujemy taki wniosek – odpowiedział zastępca prezydenta. W sierpniowym artykule cytowaliśmy też słowa prof. Dariusza Markowskiego, który dodawał, że w ramach sugestii dotyczących zmian w projekcie parkingu wielopoziomowego przy ul. Grudziądzkiej pojawiły się postulaty, aby w przyszłości zmodernizować budynki po „Telfie”, w których obecnie znajdują się liczne wydziału bydgoskiego magistratu. Co na to zastępca prezydenta?

Nie ma wątpliwości, że budynki urzędu miasta przy Grudziądzkiej nie pasują estetycznie do ścisłego Śródmieścia. Nowy parking będzie się wyróżniał na ich tle. Stąd tez analizujemy i rozważamy możliwość prac na istniejących obiektach. Rodzi to pewne ograniczenia co do ich dostosowania wyglądem do parkingu. Na ostateczne decyzje o terminach i zakresie inwestycji jest jeszcze za wcześnie

– podkreślił Sztybel.

W ramach pierwszego etapu bydgoskiego systemu park and ride, poza parkingiem przy Grudziądzkiej, powstaną jeszcze cztery parkingi: przy rondzie Kujawskim, pętli Przylesie, Rondzie Maczka i pętli Las Gdański. – Ten etap jest już w ścisłej realizacji – powiedział Sztybel. Najbardziej zaawansowane są przygotowania dotyczące lokalizacji przy przebudowywanym rondzie Kujawskim – parking P&R powstanie po południowej stronie skrzyżowania. – Mamy pełną dokumentację. Roboty ruszą jeszcze w tym roku i będą się toczyć równolegle z ostatnim pracami w rejonie rozbudowywanej ulicy Kujawskiej – mówił zastępca prezydenta. Parking przy rondzie Maczka czeka na decyzję ZRID (zezwolenie na realizacji inwestycji drogowej), przy pętli Przylesie – na pozwolenie wodnoprawne, a parking w Myślęcinku – na przygotowanie do wydania decyzji ZRID.

Przeczytaj naszą szczegółową analizę bydgoskiego pomysłu na park and ride. Czy to system potencjalnych błędów i wypaczeń?

Uruchomienie pierwszych parkingów park and ride ma nastąpić w 2022 roku – około 12 miesięcy po oddaniu do użytku parkingu przy Grudziądzkiej. Sztybel dodał jednak, że pierwszy etap parkingów P&R nie zamyka drogi do realizacji kolejnych. Kilka lat temu Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej łącznie wskazał czternaście lokalizacji, przy których miałyby powstać parkingi składające się na system P&R w Bydgoszczy. Wśród nich (poza powyższą piątką) znalazły się m.in. parkingi przy pętli Tatrzańskie, Niepodległości czy ulicy Grunwaldzkiej i Przejście.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Eligiusz
Eligiusz
10 miesięcy temu

Jak wysokie będą poszczególne kongygnacje? Czy wzieto pod uwagę samochody wyższe niz 2,5 m?

Maciej
10 miesięcy temu

Nie mają na co kasy wydawać !? Bydgoszcz jednak wymaga zmiany gospodarzy i władzy ?! Rozkopią Grudziądzką i będzie bałagan ….

Powiązane treści