Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Drogowcy odsłonili karty. Znamy nowy układ komunikacyjny dla Bydgoszczy

Dodano: 03.12.2015 | 12:12
Tramwaj Fordon

Bardzo dużo zmian czeka pasażerów komunikacji miejskiej od nowego roku. Drogowcy zapewniają, że będą to zmiany na lepsze.

Na zdjęciu: Tramwaje pojawią się na trasie do Fordonu w sobotę, 2 stycznia.

Fot. Eryk Dominiczak

Uruchomienie czterech linii tramwajowych do Fordonu zakłada znowelizowany projekt układu komunikacyjnego, który wejdzie w życie w sobotę, 2 stycznia 2016 roku. Zmiana tras czeka również sporą liczbę linii autobusowych. – Chcieliśmy zrealizować jak najwięcej postulatów mieszkańców z konsultacji społecznych – twierdzi Rafał Grzegorzewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

Do drogowców spłynęło łącznie ponad pięćset propozycji zmian. Wśród nich te powtarzające się najczęściej i z punktu widzenia siatki połączeń najistotniejsze – utworzenie dodatkowej linii łączącej Fordon z ulicą Gdańską, a także wydłużenie linii nr 83 (w nowym układzie miała pierwotnie kończyć swój bieg na rondzie Maczka na węźle zachodnim) czy wzmocnienie obsługi Osowej Góry. – Te postulaty udało nam się wcielić w życie – mówi dyrektor Grzegorzewski.

Od początku stycznia obsługę tramwajową do Fordonu zapewnią cztery linie tramwajowe. Nowością jest przede wszystkim powołanie do życia linii nr 10, która połączy od nowego roku pętlę na fordońskim osiedlu Niepodległości z pętlą Las Gdański. Ma ona zapewnić z jednej strony dojazd do ulicy Gdańskiej, ale również powetować stratę związaną z przetrasowaniem linii nr 83, która za kilka tygodni ma zostać skierowana do obsługi trasy W-Z. Z osiedla Niepodległości kursowała będzie jeszcze jedna linia – nr 7 łącząca Fordon z Kapuściskami. – Obie linie będą kursowały zarówno w dni powszednie, jak i wolne, tyle że do godziny 20:00 – wyjaśnia Rafał Malewski z ZDMiKP.

Do tej pary dojdą dwie linie, które swój bieg rozpoczną na Łoskoniu – linia nr 5 ostatecznie pojedzie w stronę dworca głównego i pętli przy ul. Rycerskiej, natomiast „trójka” zostanie – ze względów historycznych – zostanie skierowana na Wilczak. Na historyczną trasę wróci ponadto linia tramwajowa nr 8 – połączy ona wspomniane już Kapuściska z dworcem Bydgoszcz Główna. Z kolei planowana pierwotnie jako jedna z „fordońskich” linii „dziewiątka” połączy rondo Kujawskie ze Stomilem. – Będzie to typowa linia szczytowa – będzie kursowała w godzinach 5:00-8:00 oraz 13:00-17:00 – dodaje Malewski. A dyrektor Grzegorzewski dodaje, że jest to de facto układ tymczasowy. – Zmodyfikujemy go przy okazji budowy torów tramwajowych wzdłuż ulicy Kujawskiej – wskazuje.

Zmodyfikowana siatka połączeń tramwajowych spowoduje również istotne korekty w kursowaniu autobusów. Najważniejsza informacja to wydłużenie linii nr 83 do Czyżkówka, skierowanie linii nr 61 do pętli przy ul. Rekinowej (z zachowaniem obsługi węzła Garbary), wydłużenie linii nr 77 do pętli Morska oraz skrócenie trasy linii nr 79 do Wyżyn. – W tym ostatnim przypadku chcieliśmy zachować bezpośrednią relację dla mieszkańców górnego tarasu z dworcem głównym – tłumaczy Rafał Grzegorzewski. Zmiany obejmą także fordońskie linie dowozowe nr 81 i 82 (zmienione trasy przebiegu, szczegóły poniżej), a linia nr 69 zostanie podzielona na dwie – 69 i 89, przy czym ta pierwsza nadal będzie obsługiwała tereny Centrum Onkologii, a 89 – kampus Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego przy ulicy Kaliskiego.

Od stycznia na trasach, o czym już informowaliśmy, pojawi się sześć (zamiast pięciu) linii nocnych. Nadal funkcjonował będzie także system A+T, o którego szczegółach napiszemy wkrótce.

komunikacja Bydgoszcz 2016 r.Przebieg linii tramwajowych i autobusowych od 2 stycznia 2016 roku:
– linia nr 0 – Las Gdański – Bałtycka (linia sezonowa)
– linia nr 1 – Las Gdański – Wilczak
– linia nr 2 – rondo Kujawskie – Las Gdański (przez Babią Wieś)
– linia nr 3 – Łoskoń – Wilczak
– linia nr 4 – Glinki – Bielawy
– linia nr 5 – Łoskoń – Rycerska (Dworzec Główny)
– linia nr 6 – Łęgnowo – Bielawy
– linia nr 7 – Os. Niepodległości – Kapuściska
– linia nr 8 – Kapuściska – Rycerska (Dworzec Główny)
– linia nr 9 – Rondo Kujawskie – Stomil
– linia nr 10 – Os. Niepodległości – Las Gdański

– linia nr 51 – Plac Kościeleckich – Czyżkówko
– linia nr 52 – Błonie – Dworzec Leśne (opcjonalnie do Podkowy)
– linia nr 53 – Dworzec Błonie (zmieniona nazwa pętli przy ul. Madalińskiego) – Łukasiewicza
– linia nr 54 – Błonie – Piaski (wydłużone kursy do Smukały)
– linia nr 55 – Skorupki – Morska
– linia nr 56 – Belma – Glinki BFM (przez Wały Jagiellońskie, Kujawską, Wojska Polskiego; oznaczone kursy do przystanku Park Przemysłowy Biurowiec)
– linia nr 57 – Błonie – Dworzec Główny
– linia nr 58 – Plac Kościeleckich – Smukała
– linia nr 59 – Błonie – Kapuściska (wyznaczone kursy wydłużone do pętli Łęgnowo przez tereny dawnego Zachemu)
– linia nr 60 – Błonie – Morska (przez Wały Jagiellońskie)
– linia nr 61 – Rekinowa – Kapuściska (wybrane kursy do przystanku przy ul. Mokrej)
– linia nr 62 – Garbary – Belma (przez ul. Nakielską i Focha)
– linia nr 64 – Barwna – Przemysłowa (przez Bartodzieje)
– linia nr 65 – Nad Wisłą – Dworzec Leśne (przez ul. Piłsudskiego i Andersa)
– linia nr 66 – Rondo Jagiellonów (linia okrężna przez ul. Kujawską, Wojska Polskiego, Ujejskiego, Glinki, Magnuszewską z powrotem w kierunku ronda Jagiellonów)
– linia nr 67 – Rycerska – Łęczycka
– linia nr 68 – Dworzec Leśne – Glinki BFM (wybrane kursy do pętli Exploseum – Prądocińska)
– linia nr 69 – Os. Tatrzańskie – Błonie (przez Centrum Onkologii oraz ul. Marii Skłodowskiej-Curie)
– linia nr 71 – Rekinowa – Morska
– linia nr 73 – Kapuściska – Os. Eskulapa (w okresie maj – wrzesień wybrane kursy obsłużą ul. Sygnałową i działki wzdłuż ul. Inwalidów)
– linia nr 74 – Os. Tatrzańskie – Wyścigowa (przez Brdyujście)
– linia nr 75 – Przylesie – Ostromecko (w okresie maj – wrzesień)
– linia nr 76 – Rondo Toruńskie – Pińczowska (wybrane kursy wydłużone do pętli Łęgnowo)
– linia nr 77 – Niklowa – Morska
– linia nr 79 – Magnuszewska – Rycerska (Dworzec Główny)
– linia nr 80 – Port Lotniczy – Dworzec Główny
– linia nr 81 – Os. Tatrzańskie – Skandynawska IKEA (przez Wyzwolenia, Geodetów, Bora-Komorowskiego)
– linia nr 82 – Os. Tatrzańskie – Os. Eskulapa (przez Wyzwolenia i Orląt Lwowskich)
– linia nr 83 – Os. Tatrzańskie – Czyżkówko
– linia nr 86 – Rondo Jagiellonów (linia okrężna kursująca odwrotnie do linii nr 66)
– linia nr 89 – Os. Tatrzańskie – Błonie (przez kampus UTP przy ul. Kaliskiego oraz ul. Marii Skłodowskiej-Curie)

– linia nr 31N – Łoskoń – Dworzec Leśne (przez Kapuściska i Wyżyny, wybrane kursy do Podkowy)
– linia nr 32N – Os. Tatrzańskie – Dworzec Błonie (w wyznaczonych kursach przedłużona do Łoskonia)
– linia nr 33N – Piaski – Łoskoń
– linia nr 34N – Plac Kościeleckich – Smukała
– linia nr 35N – Plac Kościeleckich – Rekinowa
– linia nr 36N – Łęgnowo – Lisia (w wyznaczonych kursach przedłużona z terenów Kapuścisk i d. Zachemu oraz do Belmy)

Linie międzygminne będą funkcjonowały bez zmian. Likwidacji ulegnie linia nr 70 oraz 84.