Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

13 ofert w przetargu na budowę nowych mostów przez Brdę. Wszystkie przewyższają budżet miasta na ten cel

Dodano: 09.12.2020 | 10:40

Na zdjęciu: Tak ma wyglądać rozbudowana przeprawa przez Brdę.

Fot. ZDMiKP

Znamy propozycje cenowe wykonawców chętnych do budowy mostu tramwajowego i drugiego mostu drogowego przy ulicy Kazimierza Wielkiego. Oferty złożyło 13 podmiotów, z czego najtańszą ofertę złożyła firma Trakcja –  opiewa ona na 153 miliony złotych. Miasto chciało jednak przeznaczyć na realizację zadania 134 miliony złotych. Czy w budżecie uda się znaleźć co najmniej 20 milionów złotych, by spełnić oczekiwania wykonawców?

Budowa dwóch mostów pomiędzy Bartodziejami a Kapuściskami tuż przy istniejącej przeprawie imienia Kazimierza Wielkiego jest zapowiadana od 2016 roku – początkowo drogowcy zakładali, że inwestycja zostanie zakończona w 2018 roku, a później – że nowymi mostami pojedziemy w 2020 roku. Ostatecznie ZDMiKP ogłosił przetarg na ich realizacje 21 sierpnia – jak podkreślano, opóźnienie wynikało m.in. z ze względu na konieczność uzyskania pozwoleń wodno-prawnych na podstawie zmienionych przepisów. 

13 ofert w przetargu na budowę nowych mostów przez Brdę. Wszystkie przewyższają budżet miasta na ten cel

Zobacz również:

Wizualizacje nowych mostów przez Brdę

– Przy wyborze najkorzystniejszej oferty kierować będziemy się ceną oraz terminem wykonania zadania (dodatkowe punkty za jego skrócenie do 26 miesięcy) – informował ZDMiKP. Ostatecznie, po kilku przesunięciach daty otwarcia ofert (opóźnienie było spowodowane przede wszystkim koniecznością odpowiedzi na 700 pytań ze strony firm budowlanych), w środę, 9 grudnia poznaliśmy propozycje cenowe wykonawców. W przetargu na budowę mostów wystartowało aż 13 podmiotów. Miasto przeznaczyło na realizację zadania 134 miliony złotych.

Najtańszą ofertę przedstawiła firma Trakcja, proponując wykonanie za 153 miliony złotych. Pozostałe oferty przedstawiają się następująco: konsorcjum Tor-Krak/Kormost – 158 milionów, Torpol – 159 milionów, Polimex – 164 miliony, Intop – 164 miliony, NDI – 166 milionów, Strabag – 170 milionów, Budimex – 171 milionów złotych, Intercor – 172 miliony, Roverpol – 176 milionów złotych, PDBI Toruń – 179 milionów, ZUE – 183 miliony oraz konsorcjum Kobylarnia/Mirbud – 186 milionów. Wszystkie firmy zaproponowały wykonanie inwestycji w 24 miesiące. Jak widać, miasto musi znaleźć co najmniej 20 milionów złotych, aby spełnić wymagania oferentów. Jeśli to się uda i nic nie stanie na przeszkodzie, rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w przyszłym roku.

– Na budowę nowego połączenia tramwajowego pomiędzy ulicami Fordońską i Toruńską zdobyliśmy wysokie unijne dofinansowanie i opracowaliśmy niezbędną dokumentację. Teraz czekają nas prace budowlane – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. Dotacja z UE to 48 milionów złotych; urząd miasta w ramach wkładu własnego przeznaczy na budowę mostów 15 milionów złotych rządowego wsparcia otrzymanego w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

Przygotowany projekt budowy dwóch nowych mostów przy Kazimierza Wielkiego zakłada powstanie dwóch konstrukcji. – Jedna przeznaczona będzie dla tramwajów. Torowisko znajdzie się między jezdniami (istniejącą oraz nowobudowaną) – wyjaśnia Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP. Konstrukcja, po której będą poruszać się tramwaje, znajdzie się pomiędzy jezdniami i będzie nieco dłuższa niż przeprawa samochodowa – jej długość ma wynosić 255 metrów, a samochodowej – 253. Obiekt będzie miał charakter konstrukcji zespolonej stalowo-żelbetowej, liczącej pięć przęseł.

Inwestycja dla pojazdów szynowych ma lepiej skomunikować Fordon i Bartodzieje z osiedlami położonymi na górnym tarasie Bydgoszczy (Kapuściskami, Wyżynam, Wzgórzem Wolności) i terenami inwestycyjnymi w rejonie dawnego Zachemu i w parku przemysłowym. Według drogowców, tramwaje jadące po nowej trasie mają zaoszczędzić około 6 minut. Wiadomo już, że nowym mostem pojadą dwie linie – nr 7 łącząca Fordon z Kapuściskami i uruchomiona od 6 grudnia linia nr 11, kursująca z Bielaw przez nowe torowisko na Kujawskiej, która do czasu oddania przeprawy do użytku kursuje do pętli Wyżyny.

13 ofert w przetargu na budowę nowych mostów przez Brdę. Wszystkie przewyższają budżet miasta na ten cel

Zobacz również:

Jak zmieni się węzeł Perłowa? Zobacz WIDEO

Wraz z budową mostu tramwajowego wykonawca inwestycji wyremontuje też torowisko wzdłuż ulicy Perłowej. Kompleksowa modernizacja 600-metrowego odcinka torowiska obejmie wymianę podbudowy, torów i słupów trakcyjnych. – Przebudowane będzie również skrzyżowanie z ulicą Toruńską. Wokół niego powstaną między innymi nowe drogi rowerowe i odnowione zostaną nawierzchnie chodników – podkreślają drogowcy. Ważnym elementem przebudowy będzie także modernizacja peronów przystankowych. Przystanki w ciągu ulicy Toruńskiej zostaną przesunięte za rozjazdy tramwajowe, co ma ułatwić przesiadki. Ponadto, zostaną one dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz wyposażone w ekrany LCD z rozkładami jazdy.

Co ważne, w trakcie przebudowy skrzyżowań Kazimierza Wielkiego z Toruńską i Fordońską oraz węzła tramwajowego Perłowa-Toruńska wykonawca robót będzie zobowiązany utrzymać ruch tramwajowy. W tym celu drogowcy zamierzają zakupione w 2015 roku (za 480 tysięcy złotych), ale dotychczas nigdy nie wykorzystywane rozjazdy nakładkowe. Jak wynika z odpowiedzi zastępcy prezydenta Mirosława Kozłowicza na niedawną interpelację radnego Szymona Roga, podczas budowy mostów mają one zostać użyte zarówno na skrzyżowaniu Kazimierza Wielkiego z Toruńską, jak i Fordońską.

Ważnym elementem inwestycji ma być budowa nowego mostu drogowego. Powstanie on po stronie wschodniej, bliżej budynków policji. – Znajdą się na nim dwa pasy ruchu. Obok powstanie też ciąg pieszo-rowerowy. Wraz z inwestycją przebudowane będą też skrzyżowania ul. Kazimierza Wielkiego z Fordońską oraz Toruńską. Wokół skrzyżowania z Fordońską – po stronie południowej i zachodniej – powstaną ścieżki rowerowe, umożliwiając bezpieczny przejazd na najważniejszych kierunkach. Projektant zaplanował też połączenie dróg rowerowych z jezdniami ulicy Fordońskiej – wyjaśnia Okoński. I dodaje, że docelowo główną arterią dla rowerzystów na osi wschód-zachód ma stać się trasa poprowadzona wzdłuż brzegu Brdy. Stąd między innymi w rejonie mostów powstanie nowy ciąg pieszo-rowerowy w kierunku rzeki. Dodatkowo, część drogowa inwestycji obejmie również przebudowę ulic: Toruńskiej (ze skrzyżowaniami z Perłową, Spokojną, Łuczniczki), Perłowej (w rejonie skrzyżowania z Toruńską), Fordońskiej (skrzyżowanie z ulicą Kijowską) oraz odcinków ulic Iławskiej i Oliwskiej.