Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Studium przyszłości Bydgoszczy. Trwają konsultacje ważnego dokumentu dla miasta

Dodano: 25.07.2019 | 08:45
północne mosty Solidarności

Błażej Bembnista | b.bembnista@metropoliabydgoska.pl

Na zdjęciu: Nowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ma dostosować się do przemian, jakie przez ostatnią dekadę zaszły w Bydgoszczy.

Fot. Błażej Bembnista

Ratusz poddał pod konsultacje społeczne jeden z najważniejszych dokumentów –  studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Bydgoszczy. To prawdziwe kompendium wiedzy o obecnym stanie miasta, ale też o jego planach na najbliższe dziesięciolecia. Mieszkańcy, którzy chcą zgłosić swoje uwagi do studium, muszą się śpieszyć – konsultacje zakończą się 31 lipca.

Czym jest studium? To strategiczny dokument planistyczny wskazujący ogólne kierunki zagospodarowania przestrzeni miasta. Określa on nie tylko funkcje danych obszarów Bydgoszczy, ale również to, jak ma wyglądać infrastruktura techniczna, drogowa czy kolejowa. Studium nie stanowi prawa miejscowego, ale każdy plan zagospodarowania przestrzennego musi być zgodny z jego zapisami.

Obecne studium obowiązuje od 2009 roku. W związku z tym, że przez minioną dekadę (wraz z realizacją kolejnych inwestycji) znacząco zmieniły się uwarunkowania przestrzenne, aktualizacja dokumentu stała się niezbędna. Od 3 czerwca trwają więc konsultacje społeczne projektu studium. Do jego lektury zachęcał zastępca prezydenta Bydgoszczy Michał Sztybel. – To kompendium wiedzy o mieście – przekonywał.

Owe kompendium liczy ponad 400 stron. Dzieli się na dwie części: uwarunkowań i kierunków. – Pierwsza to diagnoza miasta. W niej badany był cały stan istniejący z szeregu różnych dziedzin – podkreśliła Anna Rembowicz-Dziekciowska, dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej.

Analiza obszernego dokumentu wymaga sporo czasu – projekt studium jest jednak bogaty w wiele obserwacji, zwłaszcza w pierwszej części. Miejscy urbaniści zauważają, że Bydgoszcz, jak inne wielkie miasta, wyludnia się (kosztem sąsiednich gmin) i starzeje – znacznie zwiększyła się liczba osób w wieku poprodukcyjnym.

Studium określa też problemy i wyzwania stojące przed Bydgoszczą. Wśród nich autorzy wymieniają m.in. niską jakość zagospodarowania terenów śródmiejskich i przestrzeni publicznych, budowę bloków na osiedlach domków jednorodzinnych czy dominację parkingów – kosztem zieleni – w zagospodarowaniu terenów. MPU przeanalizowała też dostępność podstawowych usług dla mieszkańców. Na podstawie badań stwierdzono, że konieczne jest wybudowanie nowych przychodni i żłobków w zachodniej części miasta (Miedzyń, Jachcice, Piaski).

Pracownia urbanistyczna zwraca też uwagę na wyzwania dotyczące rozwoju bydgoskich uniwersytetów. – Obiekty wyższych uczelni w Bydgoszczy są rozproszone, brakuje wykształconych przestrzennie ośrodków akademickich, jak również ograniczone są możliwości rozwoju w istniejących granicach – sygnalizuje MPU.

W drugiej części studium zawarto kierunki rozwoju urbanistycznego Bydgoszczy. Tam znajdują się zapisy dotyczące priorytetów rozwoju miasta, planów budowy nowych dróg czy infrastruktury technicznej. Zapisano tez wytyczne dotyczące rozwoju transportu kolejowego – w jednej z załączonych map widzimy, że MPU dostrzega potrzebę budowy nowych przystanków kolejowych: Jary, Węzeł Zachodni, Osowa Góra i Brdyujście, które mają być zintegrowane z transportem miejskim. MPU podkreśla też konieczność rewitalizacji linii kolejowej do Kcyni i stworzenie rozbudowanego systemu kolei aglomeracyjnej. – Oferta przewozowa w skali regionalnej do Tucholi, Laskowic, Inowrocławia czy Włocławka również powinna być rozwijana – sygnalizują urbaniści.

Studium przyszłości Bydgoszczy. Trwają konsultacje ważnego dokumentu dla miasta

Zobacz również:

Tramwaje na Kapuściska i Glinki pojadą dopiero jesienią

Sporo uwagi poświęcono też połączeniom drogowym. – Należy dążyć do jak najszybszej realizacji odcinka drogi ekspresowej S10 pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem – pisze MPU. Z mniej akcentowanych wcześniej pomysłów uwagę zwracają postulaty rozbudowy do dwóch jezdni ulicy Szubińskiej w Białych Błotach, Szosy Gdańskiej, ulicy Koronowskiej czy Nowotoruńskiej. Zdaniem twórców opracowania, poszerzenie tych dróg wynika z tego, że będą one prowadzić do przyszłych węzłów z S5 i S10. MPU wskazuje też konieczność budowy drugiego mostu na Wiśle w Fordonie. Wspomniane są też pomysły rozbudowy ulicy Zygmunta Augusta czy realizacja tzw. ulicy Nowostromej na Szwederowie.

W kwestii rozwoju transportu publicznego MPU opowiada się za znanymi od lat pomysłami budowy linii tramwajowej wzdłuż ulicy Pięknej i Solskiego oraz na osiedle Błonie (konkretnie do przystanku kolejowego). Jednak wciąż postuluje też budowę tramwaju w głąb Myślęcinka (a za chwilę wzdłuż Gdańskiej ruszy rozbudowa buspasa) czy likwidację odnogi na Łęgnowo. Rozważa się jednak postulowaną przez miłośników komunikacji budowę trasy ulicami Poznańską i Wałami Jagiellońskimi

A co z autobusami? – Autobus będzie stanowić uzupełnienie sieci tramwajowej. Należy dążyć do zapewnienia niskoemisyjnych standardów w transporcie autobusowym (autobusy elektryczne, na gaz itp.). Zakłada się budowę pasów autobusowych wzdłuż głównych ciągów ulicznych pozbawionych komunikacji tramwajowej (Grunwaldzka, Curie-Skłodowskiej, Nakielska) – tak widzi ich rolę MPU. Urbaniści chcą też rozwinąć zaplecze zajezdni Łoskoń.

Nową formą komunikacji miałaby być kolejka linowo-terenowa będąca uzupełnieniem tradycyjnych środków transportu zbiorowego. Jej budowę proponuje się w osi głównego ciągu pieszego Śródmieście – Stare Miasto – Szwederowo; miałaby ona kursować z Nowego Rynku na ul. Nowodworską.

Dostrzeżono też problemy związane z infrastrukturą rowerową. W części poświęconej uwarunkowaniom MPU zaznacza, że drogi dla rowerów „mimo znaczących postępów rozbudowy w ostatnich latach” są w odbiorze społecznym krytykowane za ich niespójność. – Jednym z priorytetów powinno być wzajemne łączenie izolowanych odcinków i likwidacja przerw w istniejących ciągach – wskazują autorzy opracowania.

W projekcie studium MPU określa też zapisy dotyczące wysokiej zabudowy. Urbaniści wciąż widzą możliwość budowy wysokich budynków w rejonie stacji Bydgoszcz Wschód. Inne miejsca, gdzie dopuszczają realizację obiektów wyższych niż 35 metrów to obszar Centrum Onkologii, Park Przemysłowy, okolice szpitala Jurasza czy miejsca planowanych i realizowanych inwestycji, takich jak nabrzeże Brdy przy rondzie Fordońskim czy Platanowy Park.

Konsultacje projektu studium trwają do 31 lipca (można się z nim zapoznać na stronie BydgoskieKonsultacje.pl). Bydgoszczanie mają więc ostatni dzwonek na lekturę dokumentu i złożenie swoich uwag. Obszerne wnioski do dokumentu złożyło już Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych, a walkę o zwiększenie limitów wysokości zabudowy w rejonie centrum zapowiadają użytkownicy forum Skyscrapercity.com.

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Ilona Różalska
4 lat temu

Mam pytanie : czy w tych dalekosiężnych planach jest remont ul. Warmińskiego? Czy ktokolwiek z radnych przeszedł się chociaż raz tą ulicą? Mieszkam tu 70 lat i przez cały ten czas ulica popada w ruinę. Czy to czasem nie jest centrum miasta? Proszę zwrócić uwagę na chodniki, szczególnie na odcinku ul. Focha do ul. Dworcowej po stronie wschodniej. Największym utrapieniem jest budynek „ Jutrzenki” i kolejno budynek po ZUS-idę. Może uda mi się dotrwać do widoku ulicy, przy której mogłabym mieszkać i się jej nie wstydzić.

Elżbieta
Elżbieta
4 lat temu

Chciałabym aby na Starym Rynku stanął pomnik Króla Kazimierza Wielkiego. Przy parkingu wygląda komicznie.