Kolejny odcinek bulwarów nad Brdą do remontu. Czy priorytetowa inwestycja zadowoli mieszkańców?
Dodano: 06.06.2022 | 11:04Na zdjęciu: Rewitalizacja obejmie m.in. zalewany odcinek bulwarów w rejonie mostu Pomorskiego.
Fot. Stanisław Gazda/archiwum
Po podpisaniu umowy na remont krótkiego fragmentu bulwarów nad Brdą w rejonie ulicy Bernardyńskiej, zgodnie z obietnicami i oczekiwaniami mieszkańców urząd miasta ogłosił przetarg w trybie „zaprojektuj i wybuduj” na realizację większego fragmentu nabrzeża – od ulicy Krakowskiej aż do mostu Kazimierza Wielkiego.
W ubiegłym miesiącu miasto Bydgoszcz podpisało umowę z firmą Kormost na modernizację bulwarów nad Brdą od mostu Bernardyńskiego do ulicy Uroczej (okolice dawnego klubu Trip). Prace budowlane mają rozpocząć się w najbliższym czasie. To jednak nie jedyny odcinek zaniedbanego przez lata nabrzeża, który ma w najbliższych latach przejść metamorfozę. W piątek, 3 czerwca ratusz rozpoczął poszukiwania wykonawcy – w trybie zaprojektuj i wybuduj – fragmentu od ulicy Krakowskiej do mostu Kazimierza Wielkiego.
PRZECZYTAJ WIĘCEJ: Bydgoska firma odnowi krótki fragment bulwarów nad Brdą. Co zmieni się na odcinku most Bernardyński – Urocza?
Bulwary to dla mieszkańców Bydgoszczy priorytetowe zadanie – w ubiegłorocznych konsultacjach ws. kolejności miejskich to właśnie ich rewitalizacja zdobyła najwięcej głosów. – To jedna z inwestycji wyjątkowo oczekiwanych przez bydgoszczan, wpisująca się w nasz zwrot ku rzece – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. Przyspieszenie prac nad inwestycją wynika z faktu, że miasto pozyskało na nią środki z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych w kwocie 30 milionów złotych. A zgodnie z zasadami programu, przetarg na remont musiał zostać ogłoszony po pół roku od przyznania dofinansowania; w kwietniu rząd przedłużył ten termin do 9 miesięcy.
Bulwary nad Brdą – jaki będzie zakres prac?
Zgodnie z dokumentacją przetargową, przebudowa obejmie ponad 1,5 kilometrowy odcinek nabrzeża, obejmujący m.in rejon kładki Esperanto (przeprawa przy Torbydzie) i mostu Pomorskiego. Najwięcej zmian czeka dotąd niezagospodarowany odcinek wzdłuż ulicy Fordońskiej. Zamówienie podzielono na kilka etapów: pierwszy obejmuje odcinek od Krakowskiej do mostu Pomorskiego – tutaj wykonawca będzie miał siedem miesięcy na przygotowanie dokumentacji i uzyskanie pozwoleń, a następnie ponad rok na realizację prac budowlanych.
Drugie podzadanie to krótki odcinek na wysokości hotelu Słoneczny Młyn, a trzecie – etap od mostu Pomorskiego do ulicy Żabiej, w rejonie budynku biurowego Arkada Business Park i kompleksu mieszkaniowego Aura Towers. Projekt tego zakresu ma powstać w przeciągu roku od podpisania umowy, a w przeciągu kolejnych 10 miesięcy ma nastąpić realizacja w terenie. Najwięcej czasu zajmie projektantom przygotowanie rewitalizacji ponadkilometrowego fragmentu od Żabiej do mostu Kazimierza Wielkiego – 15 miesięcy. Zakończenie prac budowlanych ma nastąpić po 2,5 roku od złożenia podpisu pod umową.
Po rewitalizacji bulwary od okolic dworca PKS do Kazimierza Wielkiego będą wyposażone w drogę dla rowerów (wykonaną z asfaltu koloru czerwonego) i ścieżkę pieszą z kostki betonowej w kolorze kasztanowym. Nabrzeża nie będą jednak bardzo szerokie, na co już zwracają uwagę społecznicy: praktycznie cały teren między rzeką a zabudowaniami zajmie trasa rowerowa o szerokości 2-2,5 metra + chodnik o szerokości 2-2,5 metrów – urzędnicy już zapowiadają, że w niektórych miejscach będą one przebiegały z przewężeniami.
Wiadomo już, że z racji ograniczeń terenowych, w rejonie wylotu ulicy Krakowskiej oraz kładki Esperanto planuje się wspólne ciągi pieszo-rowerowe. Na zalewanym odcinku w rejonie mostu Pomorskiego przewidziano umocnienie nabrzeża w postaci stalowych ścianek szczelnych zwieńczonych oczepem żelbetowym; podobne zabezpieczenia pojawią się także na odcinku w obrębie Bartodziejów.
Projekt nie przewiduje zbyt wielu dodatkowych elementów wyposażenia nabrzeży. Na odcinku od Krakowskiej do mostu Pomorskiego przewiduje się realizacje dwóch tarasów widokowych w linii rzeki, różnicowanie umocnień poprzez budowę schodów skarpowych i stanowisk do cumowania małych jednostek pływających. Podobny zakres przewidziano w rejonie Bartodziejów – tam zaplanowano również tarasowe zejścia z miejscami do siedzenia. W rejonie kładki Esperanto zaplanowano ciąg łączący ją z bulwarem. Nabrzeże zostanie też połączone drogą rowerową łączącą je z pasem drogowym ul. Jagiellońskiej.
Poza DDR, chodnikiem i tarasami, w ramach remontu przewidziano rzecz jasna wymianę i montaż oświetlenia, wyposażenie trasy w ławki, stojaki na rowery czy śmietniki oraz aranżację terenów zielonych. – Układ ścieżek należy poprowadzić w taki sposób, aby możliwe było w przyszłości realizowanie stref służących rekreacji typu place zabaw, siłownie plenerowe – czytamy w programie funkcjonalno-użytkowym inwestycji. Na rewitalizowanym odcinku miasto nie przewiduje realizacji przystanków tramwaju wodnego. Ratusz zapewnia, że wycinka drzew i krzewów będzie ograniczona do minimum – także z uwagi na występujące zwłaszcza w rejonie Bartodziejów gatunki chronione zwierząt oraz cenne przyrodniczo okazy drzew.
Przetarg na budowę i przebudowę bulwarów w kierunku Brdyujścia obejmuje także rewitalizację Wyspy św. Barbary, znajdującej się przy moście Staromiejskim. W ramach postępowania przewidziano wyeksponowanie 18. południka oraz oświetlenie wyspy – dostęp do niej będzie możliwy wyłącznie z łodzi. Wyjście na ląd ułatwiać będzie pływający pomost i schodki. Znaleźć ma się tam również ławka do wypoczynku, która została wyróżniona w 2018 roku podczas konkursu małej architektury na Starym Rynku. W ramach zagospodarowania wyspy przewidziano także wykonanie rzeźby przedstawiającej św. Barbarę, jednak jej realizacja nie jest przedmiotem trwającego przetargu.
Kiedy poznamy oferty w przetargu na wykonanie kolejnego odcinka bulwarów nad Brdą?
Oferty w przetargu na realizację bulwarów na odcinku Krakowska – most Kazimierza Wielkiego mamy planowo poznać 4 lipca, jednak jak pokazuje praktyka i wcześniejszy przetarg na fragment w rejonie szpitala zakaźnego, termin ten może przesunąć się o kilka tygodni – zwłaszcza z uwagi na znacznie większy zakres zadania i galopujące ceny materiałów budowlanych. A to właśnie koszt prac będzie decydującym czynnikiem przy wyborze wykonawcy; drugim jest okres gwarancji. Pierwszych prac nad Brdą należy i tak spodziewać się najwcześniej w połowie 2023 roku.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024