Co z budową S10? Informacje GDDKiA o odcinkach Bydgoszcz – Toruń i Włocławek – Warszawa
Dodano: 07.08.2022 | 21:09Na zdjęciu: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyjaśnia, na jakim etapie jest obecnie realizacja S10 Bydgoszcz - Toruń.
Fot. Szymon Fiałkowski
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z konsorcjum TPF i Databout na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do budowy drogi ekspresowej S10 na odcinku Włocławka do okolic Płońska oraz fragmentu drogi ekspresowej S50. Te fragmenty połączą województwo kujawsko-pomorskie z aglomeracją warszawską. Drogowcy wyjaśniają także, na jakim etapie jest obecnie realizacja S10 Bydgoszcz – Toruń.
W ogłoszonym pod koniec grudnia 2021 roku przetargu drogowcy poszukiwali podmiotu, który opracuje dokumentację przedstawiającą warianty przebiegu drogi ekspresowej S10 od autostrady A1 w rejonie Włocławka do granicy województwa kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego oraz dalej do skrzyżowania planowanej drogi S50 w okolicy Płońska. Projektanci zajmą się również odcinkiem od połączenia S10 z S50 do skrzyżowania z drogą ekspresową S7. Dyrekcja posiada już studium korytarzowe dla odcinka S10 Toruń – Warszawa wraz z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej.
10 czerwca GDDKiA podała, że wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na STEŚ. Złożyło ją konsorcjum firm TPF (lider) i Databout (partner). Jak się jednak okazało, tuż po ogłoszeniu wyników z prawa do odwołania w Krajowej Izbie Odwoławczej (KIO) skorzystał jeden z uczestników przetargu. – W lipcu zapadł wyrok KIO, w wyniku którego podtrzymano ogłoszony wcześniej wybór, dzięki czemu możliwe było podpisanie umów z wykonawcą – zaznacza instytucja.
Na początku sierpnia drogowcy podpisali dwie umowy z konsorcjum TPF i Databout. Wartość prac to ponad 22 mln zł. Zadaniem projektantów będzie opracowanie STEŚ wraz uzyskaniem decyzji środowiskowych dla dróg ekspresowych S10 oraz fragmentu S50 (DK50 – S7). Przetarg i realizację dokumentacji podzielono na dwie części. Pierwsza z nich obejmuje odcinek przyszłej S10 na terenie woj. kujawsko-pomorskiego, a druga pozostałą część S10 i fragment S50 w granicach woj. mazowieckiego. Dokumentacja obejmie również połączenie S10 z Płockiem poprzez dwujezdniową DK60.
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ: Droga ekspresowa S10: Jak dojedziemy z naszego regionu do Warszawy? [WIDEO]
– Wykonawca STEŚ na obie części trasy przygotuje materiały i wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). GDDKiA złoży je we właściwym organie celem przeprowadzenia postępowania administracyjnego, które zakończy się wydaniem decyzji środowiskowej. W sumie na wykonanie całości przedmiotu umów wykonawca ma 44 miesiące, w tym na złożenie wniosku o DŚU 29 miesięcy – zaznacza Generalna Dyrekcja. W zależności od ostatecznie wybranego wariantu będzie to około 100 km nowego ekspresowego połączenia drogowego między dwoma województwami i około 20 km S50.
Co z budową S10 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego?
Obecnie na terenie województwa kujawsko-pomorskiego funkcjonują 24 km drogi S10. W najbliższych latach liczba kilometrów ma się zwiększyć, ale przygotowania do budowy kluczowych dla Bydgoszczy odcinków wciąż trwają. – W czerwcu 2021 roku złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU (decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach) dla powstania 40-kilometrowego odcinka S10 Wyrzysk – Bydgoszcz. W dalszym ciągu Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy rozpatruje wniosek – podkreśla GDDKiA.
Wielu kierowców wyczekuje też startu realizacji S10 na odcinku Bydgoszcz – Toruń. Na razie podpisano umowy na projekt i budowę dwóch odcinków S10. Odcinek Bydgoszcz Południe – Emilianowo o długości 9 kilometrów wybuduje za kwotę ponad 410 mln zł Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Inwestycja obejmuje również rozbudowę drogi krajowej nr 25 w kierunku Brzozy. Fragment pomiędzy Solcem Kujawskim a węzłem Toruń Zachód, o długości 21,2 kilometrów, zrealizuje konsorcjum firm Kobylarnia (lider) i Mirbud (partner). Wartość tego kontraktu to ponad 425 milionów złotych. Wykonawcy obu odcinków rozpoczęli inwentaryzację przyrodniczą i prace projektowe.
W kwestii odcinka Emilianowo – Solec, o długości 8,6 km, pojawiły się przeszkody. W marcu GDDKiA wskazała najkorzystniejszą ofertę, należącą do spółki PolAqua. – Z możliwości odwołania do KIO skorzystali pozostali wykonawcy biorący udział w przetargu. W maju złożyliśmy skargę na wyrok KIO w tej sprawie do Sądu Okręgowego w Warszawie. 1 sierpnia sąd ogłosił wyrok uwzględniający naszą skargę – informują drogowcy. Oznacza to, że wkrótce, po zakończeniu kontroli uprzedniej przetargu oraz dostarczeniu gwarancji przez wykonawcę GDDKiA będzie mogła podpisać umowę z PolAquą, a ta rozpocznie przygotowania do budowy odcinka S10.
INFORMACJE Z FORDONU: Petycja i zatrważające pomiary prędkości. Czy i kiedy ulica Geodetów doczeka się przebudowy?
Przetarg na budowę 12-kilometrowego odcinka Toruń Zachód – Toruń Południe wygrała firma NDI. Do złożenia podpisów jednak nie doszło – firma z uwagi na wzrost kosztów odstąpiła od podpisania kontraktu wartego nieco ponad 300 milionów złotych. Generalna Dyrekcja podaje, że w związku z rezygnacją NDI prowadzi rozmowy z następnym w kolejności oferentem uczestniczącym w przetargu – konsorcjum Rubau i Poltores. W sumie w przetargu bierze udział siedmiu wykonawców, z czego jedna oferta – Strabagu – została odrzucona.
Decyzją rządu z czerwca 2020 roku, S10 Bydgoszcz – Toruń powstanie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. GDDKiA optymistycznie zakłada, że całą 50-kilometrową trasą pomiędzy dwoma miastami pojedziemy w połowie 2026 roku. – Dalej w kierunku Warszawy S10 będzie mieć wspólny 35-kilometrowy przebieg z autostradą A1. W związku z prognozowanym zwiększeniem natężenia ruchu na A1, również przez przeniesienie w przyszłości ruchu tranzytowego relacji Szczecin – Warszawa z A2, planujemy dobudować trzeci pas ruchu – informuje instytucja. W tej kwestii podjęto już pierwsze działania: w styczniu minister infrastruktury zatwierdził program inwestycji dla prac przygotowawczych dla rozbudowy A1 na odcinku Toruń Południe – Włocławek Północ. Ogłoszenie przetargu na dokumentację planowane jest jeszcze w tym roku.
W sumie droga S10 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego będzie mieć około 180 km długości. W okolicy Naruszewa połączy się z planowaną Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej. Na początku lipca podpisaliśmy umowy na opracowanie dokumentacji STEŚ dla dwóch odcinków zachodniego fragmentu OAW, które połączą S10 z S7 na południe od Warszawy.
PRZECZYTAJ TAKŻE: GDDKiA planuje przebudowę odcinka DK 10. Występuje tam spore natężenie ruchu
- Lewica rotuje wiceprzewodniczących rady miasta. Drozd za Tylickiego - 29 października 2025
- Wielka ulga dla kierowców. Przed Wszystkimi Świętymi znikną zwężenia na Fordońskiej - 28 października 2025
- 20 lat Bydgoskiego Parku Przemysłowego-Technologicznego. Liczby pokazują jego rozwój - 28 października 2025







![Budowa S10 Bydgoszcz - Toruń. Film z drona pokazuje, jak będzie wyglądał przebieg trasy [WIDEO] węzeł solec gddkia](https://metropoliabydgoska.pl/wp-content/uploads/2025/08/wezel-solec-gddkia-150x150.jpg)


