Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Kierowcy czekają na przebudowę dróg wojewódzkich pod Bydgoszczą. Czy się doczekają?

Dodano: 10.01.2023 | 10:02

Na zdjęciu: Oczekiwana przebudowa drogi wojewódzkiej nr 254 pomiędzy Brzozą a Barcinem wciąż nie wystartowała.

Fot. ZDW Bydgoszcz/archiwum

Od kilku lat urząd marszałkowski zapowiada modernizację odcinków istotnych dróg wojewódzkich – 244 w Żołędowie, 254 od Brzozy do Barcina czy 204 w Solcu Kujawskim. Prace jak dotąd nie ruszyły i utknęły na etapie projektowania. Pod koniec 2022 roku radni województwa zapoznali się z informacją na temat realizacji prac na drogach wojewódzkich: z niej dowiadujemy się, dlaczego kluczowe dla wielu mieszkańców Bydgoszczy i okolic inwestycje są opóźnione.

Drogi wojewódzkie stanowią połączenia między miastami i mają znaczenie dla województwa, ale też dla obronności kraju. Są zarządzane przez marszałków województwa poprzez zarządy dróg wojewódzkich (wyjątek stanowią odcinki w miastach na prawach powiatu, nad którymi pieczę sprawuje prezydent).

Pod koniec 2022 roku radni sejmiku województwa kujawsko-pomorskiego zapoznali się z informacją na temat realizacji inwestycji na drogach wojewódzkich. Spośród kilkudziesięciu z nich opisujemy te, które są planowane bądź realizowane w obrębie Bydgoszczy.

Prom, który nie wypłynął. Co z przeprawą Solec Kujawski – Czarnowo?

Realizacja promu przez Wisłę, który ma łączyć Solec Kujawski z Czarnowem to według opinii publicznej jedna z najbardziej niezrozumiałych inwestycji samorządu województwa. Tempo i „przygody” podczas jej realizacji dodają paliwa jej krytykom. W lipcu zeszłego roku, po kilku latach budowy, statek o nazwie „Flisak” wreszcie pojawił się na wiślanych wodach, ale po zacumowaniu w Solcu do tej pory nie rozpoczął regularnych kursów. Dlaczego? Niski stan Wisły i tworzące się na niej łachy skutecznie uniemożliwiły żeglugę. Urząd marszałkowski musiał zatem zlecić… pogłębienie rzeki.

Z informacji Zarządu Dróg Wojewódzkich wynika, że „Flisak” musi przejść jeszcze serię odbiorów technicznych i czteromiesięcznych testów, by rozpocząć transport aut i pasażerów. Testy zaczną się po pogłębieniu Wisły i… podwyższeniu stanu rzeki. ZDW dodaje, że przyczyną opóźnienia budowy promu była m.in. sytuacja związana z Covid-19 i zalodzenie akwenu stoczni wykonawcy jednostki (firmy Techno Marine z Malborka) w 2021 roku.

W ramach budowy promu, po obu stronach rzeki powstały drogi dojazdowe i przyczółki. Ta część inwestycji również przebiegała z problemami: w maju 2018 roku urząd marszałkowski podpisał umowę na wykonanie zadania z konsorcjum firm Kormost i Gotowski, lecz zezwolenie na realizację inwestycji drogowej wydano dopiero w październiku 2019 roku. Kilka tygodni później konsorcjum odstąpiło od umowy. Konieczne było zatem znalezienie nowego wykonawcy, którego wyłoniono dopiero w grudniu 2020 roku – została nim bydgoska spółka Betpol.

Mieszkańcy Solca Kujawskiego oczekują też na przebudowę 600-metrowego fragmentu ulicy Garbary wraz z powiązaniem komunikacyjnym tej trasy z drogą wojewódzką nr 249. Odcinek przy stacji kolejowej czeka na przygotowanie dokumentacji: po jej uzyskaniu ZDW ogłosi przetarg na roboty budowlane.

Przebudowa drogi Brzoza – Łabiszyn – Barcin – Mogilno wciąż na etapie projektowania

Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 254, łączącej Bydgoszcz z powiatem żnińskim i mogileńskim, to inwestycja wyczekiwana od wielu lat. Jest ona podzielona na etapy: dwa lata temu ZDW podpisał umowę z firmą Transpol na przebudowę odcinka Brzoza – Łabiszyn. Kontrakt obejmował prace projektowe i budowalne: drogowcy informują, że te pierwsze nadal trwają, i to mimo faktu, że termin zakończenia tej części umowy miał minąć latem 2021 roku.

Skąd takie opóźnienie? Powodów jest kilka – w firmie Transpol doszło do zmian w kadrze wykonawczej, a mieszkańcy okolic Łabiszyna nie zaakceptowali ustawienia przy niej ekranów akustycznych. Po monitach ZDW, nastąpiło przyspieszenie prac projektowych – wykonawca wciąż nie uzyskał jednak decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, niezbędnej do rozpoczęcia prac. Transpol złożył też wniosek o podwyższenie wynagrodzenia z uwagi na wzrost cen.

Opóźniona jest również realizacja odcinka z Łabiszyna do Barcina. W kwietniu 2021 władze województwa podpisały umowę na modernizację dziewięciokilometrowego fragmentu DW 254 w trybie zaprojektuj i wybuduj z firmą Drogomex. Ten odcinek również nie posiada jeszcze decyzji ZRID. Umowy z wykonawcami uwzględniały, ze modernizacja trasy Brzoza – Barcin nastąpi jeszcze w 2023 roku.


CZYTAJ TAKŻE: Trzeci pas na A1 Toruń – Włocławek. Trwają przygotowania


Przebudowie DW 254 na trasie Łabiszyn – Barcin będą towarzyszyć inwestycje na terenie Barcina. W listopadzie 2021 roku urząd marszałkowski i samorząd Barcina podpisał umowę o współfinansowaniu projektu budowy ronda na styku ulic Pakoskiej i Mogileńskiej. W ramach prac zmodernizowane zostaną również fragmenty dochodzących ulic. Zadanie wciąż znajduje się na etapie przygotowań do ogłoszenia przetargu.

Na jakim etapie jest modernizacja DW 244 w Żołędowie?

Na długo przed otwarciem S5 urząd marszałkowski zaplanował kompleksową przebudowę fragmentu DW 244 w Żołędowie. Trzykilometrowy odcinek ulicy Jastrzębiej jest uczęszczany przez wielu mieszkańców podbydgoskich miejscowości. Od dłuższego czasu relacjonujemy przebiegające dość wolno przygotowania do inwestycji, zapowiedzianej już w 2017 roku – pod koniec zeszłego roku informowaliśmy, że wykonawca projektu przebudowy otrzymał pozwolenie wodno-prawne, a obecnie przygotowuje komplet materiałów do złożenia wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.

ZDW podkreśla, że ostateczny projekt ma być gotowy w II kwartale 2023 roku. Przetarg na wybór wykonawcy modernizacji ważnej drogi w Żołędowie ma nastąpić po uzyskaniu decyzji ZRID.

Mityczna obwodnica Białych Błot. Prace nad nią ucichły

W 2020 roku samorząd województwa, gmina Białe Błota, miasto Bydgoszcz i powiat bydgoski podpisali porozumienie o współfinansowaniu dokumentacji niezbędnej do określenia przebiegu i zapoczątkowania prac nad obwodnicą Białych Błot. Ogłoszone w 2021 roku przez gminę przetargi na utworzenie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego zakończyły się fiaskiem: do pierwszego nikt się nie zgłosił, a jedyna oferta w drugim postępowaniu przewyższała zakładany budżet.

Ostatnie miesiące nie przyniosły nowych informacji w sprawie STEŚ. Z informacji przekazanej radnym województwa wynika, że obecnie trwa „procedowanie nowych założeń do opracowania dokumentacji”. Te zostały skonsultowane z sygnatariuszami porozumienia – jak przekazuje ZDW, gmina Białe Błota ma ogłosić kolejny przetarg na studium. Nie padły jednak żadne konkretne daty, kiedy może to nastąpić.

ZOBACZ: Bonus do S10. Jak będzie wyglądała przebudowana droga Stryszek – Brzoza? [WIDEO]