Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

10 bydgoskich ulic do przebudowy. Znamy wykonawców prac

Dodano: 08.06.2023 | 19:02

Na zdjęciu: Firma Betpol wykona przebudowę fragmentu ulicy Kromera w Fordonie. Prace będą realizowane w tym miejscu i obejmą m.in. budowę miejsc parkingowych.

Fot. Alicja Chrobak

ZDMiKP wybrał wykonawców w przetargach na przebudowę 10 bydgoskich ulic. Wśród nich są m.in. ulica Kromera w Fordonie czy Janowiecka na Miedzyniu/Prądach.

W lutym Bydgoszcz otrzymała 30 milionów dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Dzięki temu ZDMiKP mógł rozpocząć przygotowania do realizacji inwestycji zgłoszonych we wniosku, czyli przebudowy ulic: Grodzkiej, Przy Zamczysku, Pod Blankami, Jana Kazimierza, Przyrzecze, Malczewskiego, Zaułek, Iławskiej (prostopadły odcinek do Fordońskiej), Janowieckiej, Kętrzyńskiej, Ciechocińskiej, Żeromskiego, Charzykowskiej (od Bruskiej do Wiejskiej), Szamarzewskiego (od Piaski do Błotnej), Baranowskiego (od Smukalskiej do Baranowskiego 71), Piaski (od Szamarzewskiego do Piaski 8), Kotowicza, Kromera, Pogodnej i Syrokomli.

Pierwszy przetarg, w ramach którego miasto zamierza wydać środki otrzymane z budżetu centralnego, dotyczy przebudowy fragmentu ulicy Kromera oraz przebudowy ulicy Kotowicza. W czwartek, 11 maja ZDMiKP otworzył oferty – jak się okazało, propozycje firm budowlanych mieściły się w zakładanym budżecie.

W przypadku Kromera, najtańszą ofertę złożył Betpol (2,9 miliona) i on będzie wykonawcą inwestycji w Fordonie. Modernizacja Kromera obejmie odcinek na wysokości SP 67. Nastąpi tam przebudowa jezdni i budowa chodników oraz zjazdów do posesji, a na terenie między wejściem do szkoły a ulicą wybudowane zostaną miejsca postojowe. Pojawi się też energooszczędne oświetlenie i odwodnienie drogi, a także wyniesione skrzyżowanie i progi zwalniające, które zdecydowanie poprawią bezpieczeństwo na tej ulicy. Przypomnijmy, że plany jej przebudowy sięgają 2010 roku.

Jeśli chodzi o ulicę Kotowicza na Jarach, drogowcy chcieli wydać na jej utwardzenie 899 tysięcy złotych: wszystkie oferty nie przekroczyły tej kwoty, a najtańszą złożyło Przedsiębiorstwo Budowlane Michał Burzyński z Sadek (799 tysięcy). To właśnie ono wykona prace budowlane, w ramach których Kotowicza zyska nawierzchnię z kostki betonowej, chodniki i zjazdy do posesji. W przypadku obu ulic prace mają potrwać pięć miesięcy od podpisania umowy.

W maju poznaliśmy też oferty w przetargu na utwardzenie fragmentów ulic Szamarzewskiego, Baranowskiego, Piaski i Charzykowskiej oraz całych ulic Janowieckiej, Kętrzyńskiej, Ciechocińskiej i Żeromskiego. W przypadku obu pakietów zadań, najtańsze propozycje przedstawiła spółka Projbud Drogownictwo z Białych Błot (2,3 miliona oraz nieco ponad dwa miliony złotych). Oferty poniżej budżetu drogowców złożyły także firmy Bogmar, Rem-bud 2, BPRD i Brukop oraz Affabre (na pakiet nr 2).

Po szczegółowej analizie ofert, ZDMiKP dopatrzył się błędów w propozycjach firm Projbud i Bogmar, które ostatecznie nie podlegały ocenie. Wykonawcą obu pakietów zadań wybrano spółkę BPRD. Za prace na Piaskach oraz Czyżkówku otrzyma ona 2,6 miliona złotych, a na Miedzyniu, Glinkach, Biedaszkowie i Fordonie – 2,2 miliona. Teraz będzie miała ona 180 dni (po zawarciu umowy) na utwardzenie ulic eko-kostką.

Utwardzenie gruntówek w Bydgoszczy. W planach kolejne ulice

W maju drogowcy ogłosili przetarg na utwardzenie kolejnych ulic w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – Pogodnej i Syrokomli na Jarach. Firmy budowlane mogą składać oferty do 23 czerwca. Dodajmy, że tej pory drogowcy nie rozstrzygnęli postępowania na wykonanie zaległości z wieloletniego programu utwardzania dróg gruntowych, a konkretnie ulic Koguciej na Osowej Górze i Bortnowskiego w Fordonie. Przypomnijmy, że propozycje cenowe przekraczały zakładany przez zarząd dróg budżet (w przypadku Koguciej wynosił on 1,2 miliona złotych, a Bortnowskiego –  1,6 miliona).

Tej wiosny ZDMiKP przedstawił też nową listę ulic, które zostaną utwardzone w pierwszej kolejności. Będą one wykonywane albo w technologii płyt ażurowych, albo ekokostką (jedynie w sporadycznych przypadkach będzie stosowana „pełna kostka”). Dzięki temu gruntówki mają być utwardzane szybciej i taniej, ale należy pamiętać, że płyty mogą być stosowane tylko na drogach znajdującym się na gruncie o odpowiedniej przepuszczalności, a ulice są realizowane w ograniczonym zakresie (np. bez oświetlenia).

Na szczycie zaktualizowanej listy dominują drogi na Miedzyniu, Prądach i Osowej Górze, choć pierwsze miejsce zajmuje fragment Gołębiej na Górzyskowie. Według kolejności, w najbliższym czasie twardą nawierzchnie mają zyskać takie ulice jak Sępia, Mewia, Kotwicowa, Indycza, Krzywa, Łobżenicka, Pokładowa, Gęsia czy Wodna [SPRAWDŹ POZOSTAŁE SPOŚRÓD 25 PIERWSZYCH ULIC]. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy mogą rozpocząć się prace w wymienionych miejscach – drogowcy chcieli wpierw dokładnie sprawdzić warunki gruntowe, by ostatecznie wybrać technologie utwardzenia ulic.

ZDMiKP dzięki rządowym środkom zleci też prace na Iławskiej

We wtorek poinformowaliśmy o ogłoszeniu postępowania na wykonanie przebudowy ulicy Iławskiej między Fordońską a terenami policji. W ramach inwestycji powstanie nowa jezdnia, chodniki i zjazdy do posesji. Projekt zakłada też rozbudowę kanalizacji deszczowej i montaż nowego oświetlenia ulicznego, a przyległe tereny zostaną zagospodarowane zielenią. Zadanie będzie uzupełnieniem rozbudowy układu komunikacyjnego wokół nowych mostów nad Brdą. Po podpisaniu umowy, prace mają zająć ok. ośmiu miesięcy. Jak wskazaliśmy wcześniej, inwestycja otrzymała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.