Most Staromiejski bez samochodów. Duże zmiany w ruchu na Starym Mieście [ZDJĘCIA]
Zdjęcia: Szymon Fiałkowski
ZDMiKP zaczyna wprowadzać zapowiadane zmiany w organizacji ruchu na terenie Starego Miasta. Auta nie wjadą już na most Staromiejski; inaczej pojedziemy też w rejonie Długiej i Pod Blankami.
W poniedziałek, 12 czerwca zarząd dróg ogłosił, że dokona „małej rewolucji” na Starym Mieście. Zapowiedziano ograniczenie dotychczasowej funkcji komunikacyjnej na ulicy Mostowej czy wprowadzenie – na wniosek przedsiębiorców z ulicy Długiej – zmian na tejże ulicy. Jak obiecywał rzecznik prasowy ZDMiKP Tomasz Okoński, ustawienie nowego oznakowania pionowego miało rozpocząć się zaraz po 12 czerwca, lecz na wprowadzenie rewolucyjnych zmian musieliśmy poczekać do dziś (29 czerwca).
Mostowa bez przejazdu i odwrócony ruch na Pod Blankami
Pierwszą wprowadzoną w czwartek zmianą jest zamknięcie możliwości przejazdu przez Most Staromiejski oraz odcinka ulicy Grodzkiej przy spichrzach. Na tym fragmencie będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy uprzywilejowane i służb komunalnych. Nowe znaki pojawiły się w tym miejscu w okolicach godziny 13:00; na czas modyfikacji postawiono też bariery, które mają wymusić na kierowcach kierowanie się w rejon placu Kościeleckich. ZDMiKP nie likwiduje jednak parkingu na Mostowej przy placu Teatralnym. Wjazd na niego będzie możliwy wyłącznie od ulicy Focha. – Odcinek ten będzie dwukierunkowy, działający wyłącznie na tzw. prawoskrętach. Wyjazd z Mostowej nie będzie już sterowany sygnalizacją świetlną. Na istniejących sygnalizatorach uruchomione będzie tylko pulsujący sygnał ostrzegawczy – informował rzecznik Okoński. Około 13:00 sygnalizacja jednak wciąż działała.
Zmodyfikowana została również organizacja ruchu pod ratuszem: ruch kołowy od ul. Jezuickiej będzie się teraz odbywał poprzez ulicą Farną w kierunku ul. Przyrzecze, która na całym odcinku będzie jednokierunkowa i skierowana do ulicy Długiej. Tym samym ruch na niej został odwrócony w stosunku do dotychczasowej sytuacji.
Zmiany wprowadzono również na Długiej i Pod Blankami: na Pod Blankami – odcinek od Jana Kazimierza do Podwale – został odwrócony kierunek ruchu. Od teraz pojazdy mogą się poruszać wyłącznie w stronę placu Kościeleckich. Na Długiej wyłączony z ruchu jest fragment przy tramwaju (od strony Jana Kazimierza) poprzez zastosowanie słupków jak na przyległych ulicach, a odcinek od Jana Kazimierza do Podwale będzie dwukierunkowy, ale z możliwością wjazdu tylko od ul. Podwale.
W związku ze zmianami na Długiej i Pod Blankami, konieczne stało się również wprowadzenie niewielkich zmian porządkowych na ul. Jana Kazimierza poprzez optyczne jej przewężenie od strony Pod Blankami (donice, elementy małej architektury).
Zmiany w ruchu na Starym Mieście. Jak radzą sobie kierowcy?
Dziś obserwowaliśmy wprowadzanie zmian w rejonie Mostowej i Podwala. Pierwsze, co rzuca się w oczy, jest to, że podobnie jak w wypadku zmian na Bocianowie czy Śródmieściu kierowcy jeżdżą na pamięć i nie patrzą na znaki. Drogowcy, nauczeni doświadczeniem z kolizji na skrzyżowaniu Pomorska/Bocianowo, zamontowali już tablice ostrzegawcze przy Długiej i Podwale. Informują one o zmianach w ruchu. Widać również zwiększenia natężenia ruchu na placu Kościeleckich – wobec zamknięcia Mostowej jest to praktycznie jedyna droga wyjazdu z obszaru Starego Miasta.
Kierowcy dopiero przyzwyczajają się do nowej organizacji: zdecydowana większość nadal jedzie Pod Blankami „po staremu”, czyli w stronę parkingu wielopoziomowego – kilku zawrócili piesi, którzy zwracali uwagę na znak zakazu. Przypominamy, że od teraz pojazdy mogą się poruszać Pod Blankami na odcinku Jana Kazimierza – Podwale wyłącznie w stronę placu Kościeleckich!
Zmiany na Starym Mieście dopiero wchodzą w życie – tak jak piszemy, kierujący muszą do nich przywyknąć. W najbliższych dniach z pewnością dojdzie jeszcze do kilkunastu przypadków jazdy w przeciwnym kierunku czy pogubienia się na krętych uliczkach, a także – odpukać – kolizji, lecz jak pokazuje przykład z Bocianowa, po czasie kierowcy zaczną uważać i będą jeździć według nowych zasad. ZDMiKP mógł jednak chociażby dzień wcześniej poinformować o rozpoczęciu montażu nowych znaków – wieść o zamknięciu Mostowej pojawiła się na stronach drogowców dopiero dziś rano.
Dlaczego drogowcy wprowadzają takie zmiany?
Pomysł ograniczenia ruchu na ulicy Mostowej krążył wśród bydgoskiej opinii publicznej już od kilkunastu lat. – Przez miesiąc Mostowa jest wyłączona z ruchu i nikomu nie wadzi. Wręcz przeciwnie – przyciąga tłumy mieszkańców. Nawet weekendowe zagospodarowanie tej ulicy na coś w rodzaju Frymarku byłoby fajną sprawą – przekonywał podczas grudniowej sesji rady miasta radny PiS Paweł Bokiej. Jego głos wpisywał się w postulaty m.in. Bydgoskiego Ruchu Miejskiego. Zimą zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz deklarował co prawda, że wyłączenie Mostowej z ruchu wpisuje się w plany miasta, ale mało kto wierzył, że zmiany nastąpią tak szybko.
– Zależy nam, by była to strefa przede wszystkim dla pieszych, rowerzystów, a sam most pozwalał na organizowanie jeszcze częściej różnych wydarzeń, jak na przykład Bydgoski Jarmark Bożonarodzeniowy oraz rozszerzać ofertę innych imprez odbywających się w tej części miasta – tłumaczą drogowcy. I przyznają, że zmiany jeszcze bardziej wpłyną na poprawę bezpieczeństwa ruchu, zmniejszenie jego natężenia. – Pozwolą poza tym wyeksponować nieprzeciętny charakter obszaru Starego Rynku oraz uliczek do niego przylegających. O takie rozwiązania apelowały między innymi bydgoskie organizacje społeczne i stowarzyszenia – czytamy w komunikacie zarządu dróg.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024