![](https://metropoliabydgoska.pl/wp-content/uploads/2023/11/Lokomotywa-wodorowa-PESA_testy-Inowroclaw_mat.-prasowy.jpg)
Lokomotywa wodorowa PESY po testach. Jest kolejny chętny na jej zakup [WIDEO]
Zdjęcia: PESA Bydgoszcz / materiały prasowe
Lokomotywa wodorowa, którą wyprodukowała bydgoska Pesa jest po kolejnych testach – tym razem przeszła je w Inowrocławiu. – Z naszego punktu widzenia, mamy kolejne powody do satysfakcji – informuje firma.
Testy pojazdu – lokomotywy SM42-6Dn, która została wyprodukowana przez Pesę, odbyły się na terenie bocznicy kolejowej w Inowrocławiu, która należy do Grupy Ciech. – To pierwsza tego typu lokomotywa wodorowa w Europie, dopuszczona do eksploatacji przez polski Urząd Transportu Kolejowego – przypomina Maciej Grześkowiak z Pesy i nadmienia, że w zbiornikach lokomotywy zmieścić się może nawet 175 kg wodoru. – W skład systemu trakcyjnego wchodzą również dwa ogniwa paliwowe, z których każde ma moc 85 kW, bateria oraz cztery silniki trakcyjne – dodaje.
CZYTAJ WIĘCEJ: PESA z wygranym przetargiem. Dostarczy nowe pociągi do Rumunii
Testy miały na celu sprawdzenie funkcjonalności lokomotywy w warunkach pracy manewrowej, a w ich trakcie sprawdzano różne konfiguracje zestawienia składów. W ich trakcie wykonywano prace manewrowe, które na co dzień są wykonywane przez eksploatowane obecnie przez Ciech Cargo lokomotywy manewrowe. – Testowano różne zestawienia, poczynając od całych składów ładownych wprowadzanych na bocznice po przyjeździe pociągu z kraju, prace manewrowe na bocznicy oraz wyprowadzanie po rozładunku składów próżnych z bocznicy na stację Inowrocław Chemia – relacjonuje Grześkowiak.
Jak dodaje dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji w Pesie, z punktu widzenia bydgoskiego zakładu, po testach w Inowrocławiu są powody do satysfakcji. – Po pierwsze kolejny klient jest zainteresowany naszą SM42-6Dn, a po drugie na testach na bocznicy w Inowrocławiu lokomotywa, w ramach normalnej pracy manewrowej, pociągnęła z prędkością 10 km/h 43 wagonowym składem z bruttem powyżej 2 200 ton w jeździe ciągłej, potwierdzając swoje wysokie parametry eksploatacyjne – precyzuje Maciej Grześkowiak.
Wiadomo także, że zakup lokomotywy analizować będzie grupa Ciech, w której powołany został specjalny zespół, którego zadaniem będzie zbadanie zasadności wykorzystania technologii wodorowej przy wykonywaniu prac manewrowych na bocznicach w Inowrocławiu i Janikowie. Na czele zespołu stoi członek zarządu Ciech Cargo Maciej Kempski. Doświadczenia z przeprowadzonych testów będą wykorzystane przez Ciech Cargo przy podejmowaniu decyzji o wymianie eksploatowanych od wielu lat spalinowych lokomotyw manewrowych na inne nowoczesne lokomotywy, a przez producenta na kolejnych etapach rozwoju technologii wodorowej.
Tydzien temu już o tym w Zblizeniach mowili…widze na czasie jesteście..