Budowa S5 z Nowych Marz do Ostródy. Trwają przygotowania
Dodano: 18.12.2023 | 13:59Na zdjęciu: Niezależnie od przygotowywanych wariantów, samorząd województwa podkreśla, że realizuje w tym rejonie zaplanowane już wcześniej duże inwestycje na drogach wojewódzkich.
Fot. Mikołaj Kuras/UMWKP
Trwają przygotowania do budowy ostatniego północnego odcinka S5 z Grudziądza do Ostródy. Z udziałem marszałka województwa Piotra Całbeckiego odbył się Konwent Samorządowców Powiatu Grudziądzkiego, poświęconym m.in. modernizacji dróg wojewódzkich w rejonie Grudziądza w związku z planowaną inwestycją.
Przebiegająca przez województwa warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie, wielkopolskie i dolnośląskie droga ekspresowa S5 z Ostródy do Bolkowa została już w większości wybudowana. Do zrealizowania zostały tylko dwa końcowe odcinki – na Dolnym Śląsku i z Nowych Marz do miejscowości Wirwajdy pod Ostródą. Ten odcinek S5 połączy drogę ekspresową S7 z autostradą A1.
– Prace przygotowawcze dotyczące tego ostatniego fragmentu ekspresówki – które w ubiegłym roku budziły niepokój lokalnych społeczności w naszym regionie – mają się zakończyć do 2028 roku, a zakończenie budowy przewidziano na 2032 rok. Już dziś musimy się na to odpowiednio przygotować, m.in. planując dostosowanie sieci dróg wojewódzkich i lokalnych oraz rozwijając lokalną infrastrukturę drogową w północno-wschodniej części województwa – podkreśla biuro prasowe urzędu marszałkowskiego.
Jak informowała „Rzeczpospolita”, główną przyczyną sprzeciwu mieszkańców oraz władz gmin Nowe Miasto Lubawskie oraz gminy Jabłonowo Pomorskie, jest m.in. konieczność wyburzenia budynków mieszkalnych. Przemysław Górski, burmistrz miasta i gminy Jabłonowo Pomorskie popiera pomysł budowy drogi, ale nie kosztem mieszkańców i przyrody. – Uważam, że najlepiej byłoby, gdyby sama trasa omijała naszą gminę, albo przebiegała przez nią w sposób jak najmniej inwazyjny – powiedział Górski.
CZYTAJ TAKŻE: Drogowcy odpowiadają ws. S10 Bydgoszcz – Toruń. „Fakty są zupełnie inne”
W grze są trzy warianty budowy S5 Nowe Marzy – Ostróda. Do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad trafiły uwagi oraz propozycje mieszkańców dotyczące ich zapisów. – Nie wiadomo, czy zostaną one uwzględnione, gdyż niektóre z nich znacząco wydłużają całą trasę a tym samym zwiększają koszty jej budowy. Ostateczny wybór wariantu do realizacji zostanie podjęty na podstawie analizy, uwzględniającej kryteria społeczne, ekonomiczne, techniczne, środowiskowe i związane z przewidywaną wielkością ruchu samochodowego – informował ogólnopolski dziennik.
Niezależnie od przygotowywanych wariantów, samorząd województwa podkreśla, że realizuje w tym rejonie zaplanowane już wcześniej duże inwestycje na drogach wojewódzkich. – W tym roku odnowiliśmy kolejny, dwukilometrowy odcinek na tej trasie od miejscowości Goczałki do granicy województwa. Zadanie pochłonęło 2,8 mln złotych. W latach 2021-22 przebudowaliśmy ważny odcinek drogi wojewódzkiej nr 538 łączący Radzyń Chełmiński z Mełnem (4,5 km) – podkreślają urzędnicy.
Obecnie trwają prace nad dokumentacją niezbędną do budowy obwodnicy Radzynia Chełmińskiego. Trzykilometrowa trasa otaczająca miasto od południa pozwoli wyprowadzić tranzyt z ulic, w tym z historycznego rynku i rejonu ruin zamku krzyżackiego. Szacowany koszt tej inwestycji to 40 milionów złotych.
- Noc Muzeów w Bydgoszczy 2025 [PROGRAM] - 22 kwietnia 2025
- Początek maja przyniesie sporo zmian w komunikacji. Sprawdź szczegóły - 22 kwietnia 2025
- Szkodnik atakuje podbydgoskie lasy. Konieczne będą opryski i wprowadzenie zakazów - 20 kwietnia 2025