Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Kolejne utrudnienia na trasie Bydgoszcz – Łabiszyn. „Wahadła” na mostach zostaną na dłużej

Dodano: 12.07.2024 | 13:33

Na zdjęciu: Na moście w Obórzni i pobliskim Antoniewie stoją obecnie sygnalizatory i słupki. Ruch odbywa się wahadłowo.

Fot. Google Maps

Na nieujętych w planach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 254 Brzoza – Łabiszyn mostach w Antoniewie i Obórzni pojawiło się „wahadło” sterowane sygnalizacją świetlną – informują „Pałuki”. Zmiana ma związek ze złym stanem technicznym przepraw.

Z początkiem 2023 roku rozpoczęła się przebudowa 13-kilometrowego odcinka DW254 pomiędzy Brzozą a Łabiszynem. Prace na nim dopiero dobiegają końca, lecz warto zaznaczyć, że nie objęły one dwóch mostów znajdujących się w ciągu trasy: nad Górnym Kanałem Noteckim w Antoniewie i nad Notecią w Obórzni.

Rok temu nasz Czytelnik zwrócił uwagę na stan konstrukcji.  – Zauważyłem, że most między Obórznią a Smogorzewem jest uszkodzony. Widać na nim mocne pęknięcia – podobnie jak na moście w Antoniewie, gdzie zalano je betonem. Obiekt między Obórznią a Smogorzewem jest jednak mocniej popękany – napisał pan Tomasz, podsyłając zdjęcia przepraw. Zapytaliśmy wówczas Zarząd Dróg Wojewódzkich o perspektywy ich remontu.

– W przypadku mostów w Obórzni i Antoniewie oprócz naszych przeglądów dodatkowo zleciliśmy ekspertyzę techniczną Instytutowi Badań Dróg i Mostów. W ocenie specjalistów z branży mostowej możliwe jest jeszcze dalsze użytkowanie konstrukcji po dokonaniu remontu obiektów mostowych – wyjaśniał Michał Sitarek, rzecznik prasowy ZDW. Dodał też, że podczas modernizacji odcinka Brzoza – Łabiszyn na obiektach wykonana zostanie wymiana nawierzchni (co też miało miejsce), ale z uwagi na to, że nie są one przystosowane do potrzeb wszystkich uczestników ruchu, zarządca drogi zapowiedział ich całkowitą przebudowę.


Przeczytaj artykuł z 2023 roku: Trwa przebudowa drogi Brzoza – Łabiszyn. Co z modernizacją mostów?


Kilka dni temu „Pałuki” poinformowały, że na obu mostach pojawiło się zwężenie, a ruch jest sterowany sygnalizacją świetlną. Pytany przez tygodnik o przyczyny tego rozwiązania rzecznik ZDW podkreślił, że mając na uwadze ich stan oraz konieczność poprawy bezpieczeństwa pieszych z nich korzystających, zdecydowano o wprowadzeniu „wahadła” aż do czasu przebudowy. Sitarek dodał, że drogowcy pracują nad przetargiem i dokumentacją projektową niezbędną do jej wykonania, tak by bezpiecznie służyła pieszym i rowerzystom.

Nieoficjalnie udało się nam ustalić, że z dużą dozą prawdopodobieństwa możliwe jest całkowite rozebranie mostów, a więc budowa od podstaw nowych. Te, o których mówimy mają ponad 50 lat i nie są przystosowane do dzisiejszych wymagań – czytamy w artykule „Pałuk”. W nowym numerze tygodnika do sprawy odniósł się także burmistrz Łabiszyna Jacek Idzi Kaczmarek, który dowiedział się o zmianach… jadąc do Brzozy. Decyzja o „wahadle” miała zapaść już w marcu 2023 roku, lecz w projekcie przebudowy DW254 nie przewidziano sterowania sygnalizacją.

Ruch wahadłowy na mostach widać doskonale na natężeniach ruchu w mapach Google – w ich rejonie widać, że odbywa się on wolno. Na razie nie są znane daty przetargu na wykonanie projektu przebudowy obiektów w Antoniewie i Obórzni.