
Tramwajowa „sypialnia” zyskuje nowy wygląd. Składy będą naprawiane szybciej [ZDJĘCIA]
Zdjęcia: Szymon Fiałkowski
Zaawansowanie modernizacji zajezdni tramwajowej przy ulicy Toruńskiej wynosi 70%. Przed spółką Mirbud jeszcze kilka miesięcy prac, lecz serce bydgoskiej sieci tramwajowej potrzebuje kolejnych inwestycji. W planach Miejskich Zakładów Komunikacyjnych jest remont hali przeglądów i zadaszenie placu, na którym „nocują” tramwaje.
W lutym 2024 miasto Bydgoszcz zawarło kontrakt o wartości 100 milionów złotych na modernizację zajezdni tramwajowej z wykonawcą – spółką Mirbud. Dla niej to szczególna umowa, bo pierwsza zawierająca komponent szynowy. – 1,5 roku temu ogłosiliśmy, że zamierzamy rozwijać się na rynku kolejowym. Od tego czasu wygrywamy już pierwsze przetargi dla PKP PLK, ale zawsze będziemy pamiętać, że to właśnie ten kontrakt był przełomowy – zaznaczył Paweł Bruger, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Mirbudu.
Rozbudowę niemal 70-letnich obiektów zajezdni zdeterminowały dostawy nowych tramwajów z Pesy, które mają inną specyfikę obsługi – większość aparatury znajduje się na dachu. Miasto nie zawarłoby kontraktu z Mirbudem, gdyby nie dotacja z programu rządowego „Polski Ład” w wysokości 65 milionów złotych. Zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz przyznał, że to właśnie dzięki Polskiemu Ładowi (podczas rządów PiS władze miasta obarczały ten program winą za brak środków na inwestycje) „pieniądze się znalazły”.
CZYTAJ TAKŻE: Pardubice – idealne miejsce na weekendowy wypad z Bydgoszczy. Jedynie sześć godzin jazdy pociągiem!
Modernizacja obiektów przy Toruńskiej obejmuje wymianę torowisk we wschodniej (dojazd do torów odstawczych) i zachodniej części zajezdni (od bramy wjazdowej do hal), budowę budynku tokarki podtorowej, budynku służb eksploatacyjnych i portierni (te zostały już oddane do użytku) obiektu myjni oraz przy zbiornikach na potrzeby jego technologii. W pierwszych etapach zadania przebudowano też wszystkie instalacje.
Prezes MZK Piotr Bojar chwalił się zakupem tokarki podtorowej, dla której zrealizowano jeden z nowych budynków. – Zainstalujemy ją na początku przyszłego roku. Usprawni ona nasze funkcjonowanie oraz poprawi komfort życia mieszkańców. Kształt obręczy w znacznym stopniu wywołuje hałas związany z eksploatacją tramwajów. Do tej pory ich naprawę realizowaliśmy w Łodzi: skład był podnoszony, a wózki wyosiowywane. Transport wózków i zestawów kołowych oraz ich montaż i demontaż jest procesem bardzo skomplikowanym, który trwa dwa tygodnie dla jednego tramwaju – przekazał szef Miejskich Zakładów Komunikacyjnych. W 2026 roku nastąpi wielka zmiana.
– Wyposażenie zajezdni w tokarkę sprawi, że ten proces skróci się do ośmiu godzin
– zapowiedział Bojar. Umożliwi to szybszy powrót tramwajów na bydgoskie tory.
Zaawansowanie inwestycji obecnie wynosi 70%. Część zadań ma być gotowa jeszcze w 2025 roku, a na efekty pozostałych prac trzeba poczekać do wiosny/początku lata przyszłego roku. Należy jednak dodać, że pierwotne zapisy umowy zakładały zakończenie zadania w ciągu 26 miesięcy, ale w sierpniu tego roku zawarto aneks powiększający zakres robót Mirbudu, a zarazem czas realizacji o cztery miesiące.
Trwająca modernizacja zajezdni Toruńska, mimo sporej wartości zamówienia, nie rozwiąże wszystkich problemów związanych z eksploatacją Swingów. W przygotowaniu jest drugi etap zadania – dopiero w trakcie jego realizacji nowy wygląd zyska hala przeglądów, w której przecieka dach, a kanały nie są dostosowane do sprawdzania stanu technicznego pojazdów z Pesy. – Najważniejsze, że mamy dokumentację – zaznaczył wiceprezydent Kozłowicz dodając, że start prac wymaga zewnętrznego dofinansowania. MZK ubiega się też o pożyczkę z Banku Gospodarstwa Krajowego na termomodernizację budynków przy Toruńskiej i Inowrocławskiej.
Ważnym zamówieniem miejskiego przewoźnika jest zakup podbijarki torowej wraz z zestawem do unoszenia i nasuwania toru oraz układem pomiarowym geometrii toru. Przyda się ona przy naprawach torowisk, m.in. na linii do Fordonu, na której jest wiele miejsc wymagających pilnej interwencji. – Zastanawiamy się nad modernizacją podstacji. Ich technologia jest przestarzała, część awarii występuje z powodu problemów z napięciem sieci – powiedział Bojar.
@metropoliabydgoska.pl 👀 Jak Wam się podoba nowe logo @UKW Bydgoszcz? #bydgoszcz #ukw ♬ dźwięk oryginalny – MetropoliaBydgoska.PL
MZK chce też zadaszyć tory postojowe. Ułatwi to obsługę tramwajów w okresie zimowym (Swingi są mniej odporne na warunki atmosferyczne – przy niskich temperaturach pojawiają się problemy z ich uruchomieniem), zredukuje koszty odśnieżania i umożliwi montaż fotowoltaiki.
Obecnie na etapie przygotowania i realizacji znajdują się następujące inwestycje na sieci tramwajowej w Bydgoszczy:
- przebudowa torowiska wzdłuż Toruńskiej (Trakcja modernizuje odcinek do Mostu Kazimierza Wielkiego do ulicy Równej, niebawem rozpoczną się prace na fragmencie do pętli Stomil)
- budowa linii na Szwederowo (trwa przetarg na roboty, otwarcie ofert zaplanowano na październik, ale firmy budowlane zadają sporo pytań – zgodnie z przewidywaniami termin zostanie przesunięty)
- przebudowa wiaduktu tramwajowego w ciągu Wojska Polskiego (podpisano umowę z Mostostalem Kielce; po wykonaniu projektu rozpoczną się prace budowlane – w czasie prac ruch tramwajowy ma zostać utrzymany dzięki ułożeniu tymczasowego torowiska na jednym bądź obu wiaduktach drogowych)
- modernizacja pętli Las Gdański (trwa przetarg na roboty budowlane, które miałyby się zacząć w styczniu)
- zaprojektowanie trasy tramwajowej w ciągu alei Wyszyńskiego (ZDMiKP czeka na oferty firm, które zajęłyby się dokumentacją)
- przebudowa Mostu Pomorskiego (przedsiębiorstwo Drosystem opracowuje koncepcje inwestycji)
- zakup jednego, a następnie pięciu nowych tramwajów. Po ich dostawie miasto będzie dysponowało 83 (wliczając Tramicusy z 2008 roku) pojazdami niskopodłogowymi
- Tramwajowa „sypialnia” zyskuje nowy wygląd. Składy będą naprawiane szybciej [ZDJĘCIA] - 2 października 2025
- Nowe logo ma dać UKW nową energię. Uczelnia optymistycznie rozpoczyna rok - 2 października 2025
- Laurowy Zakątek w Fordonie coraz bliżej. Alstal Dom przechodzi do ostatniej fazy inwestycji [ZDJĘCIA] - 2 października 2025