Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Tramwaj na Wyszyńskiego. Są chętni na wykonanie projektu

Dodano: 10.10.2025 | 12:34

Na zdjęciu: Trzy firmy zgłosiły się do przetargu na opracowanie dokumentacji budowy linii tramwajowej w ciągu alei Wyszyńskiego.

Fot. Stanisław Gazda/archiwum

Trzy firmy zgłosiły się do przetargu na opracowanie dokumentacji budowy linii tramwajowej w ciągu alei Wyszyńskiego.

O pomyśle spięcia linii na Chodkiewicza z Rondem Fordońskim słyszymy od kilku lat – w 2018 roku prezydent Rafał Bruski zapowiedział go jako jedną z trzech inwestycji tramwajowych, poza linią na Szwederowo i połączeniem pętli Rycerska z Gdańską. Najbliższa realizacji jest trasa na Szwederowo, która od lutego ma ważną decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej: trwa przetarg na wykonanie prac budowlanych.

Teraz Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej szuka wykonawcy dokumentacji projektowej (projekt architektoniczno-budowlany i projekty techniczne) wraz z uzyskaniem wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych dla trasy w ciągu alei Wyszyńskiego. Nowa trasa ma nie tylko lepiej skomunikować osiedla Bielawy i Bartodzieje (prognozowane potoki pasażerskie na trasie tramwajowej wynoszą w zależności od odcinka od 3,5 do 4,1 tys. pasażerów na dobę), ale też umożliwić awaryjne bądź czasowe trasowanie linii kursujących z Lasu Gdańskiego czy w przyszłości z pętli na Rycerskiej.


CZYTAJ WIĘCEJ: Szczegóły nowej trasy tramwajowej w ciągu Wyszyńskiego


Inwestycja będzie powiązana z planowaną w ramach budowy nowego Mostu Pomorskiego rozbudową Ronda Fordońskiego, które ma być rondem turbinowym (perony przystankowe, jak i linia ma przebiegać bliżej zachodniej części alei Wyszyńskiego). Rozbudowana zostanie też pętla Bielawy.

Dziś (10 października) drogowcy otworzyli oferty w przetargu na dokumentację projektową: budżet ZDMiKP na zamówienie podstawowe wynosi 2,1 miliona. Najtańszą propozycję przedstawiła firma Progreg (wynosi ona 2,3 miliona, a za opcję 418 tysięcy), Cone Amg oczekuje 3,6 miliona (za opcję 600 tysięcy), a Databout trzy miliony. Progreg wraz z Cone ma też największe doświadczenie projektanta w specjalności inżynierii drogowej (4) i doświadczenie projektanta w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych (3). To + cena będą liczyć się przy ocenie ofert.