Bydgoszcz
4C
Niebo częściowo zachmurzone
93% wilgotność
Wiatr: 4km/h N
H 4 • L 3
8C
Sob
9C
Nd
14C
Pon
10C
Wt
13C
Sr
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaAbsurd i nonsens na Focha. Dlaczego chodnik przy McDonaldzie jest tak wąski?
focha bydgoszcz
13.01.2021 | 15:27

Absurd i nonsens na Focha. Dlaczego chodnik przy McDonaldzie jest tak wąski?

Na zdjęciu: Wąski odcinek chodnika przy ulicy Focha na wysokości drogi do McDrive. Jak widać, piesi wybierają chodzenie drogą dla rowerów.

Fot. Szymon Fiałkowski

Kolejny absurd drogowy w Bydgoszczy? Wraz z oddaniem nowej drogi dla rowerów przy ulicy Focha okazało się, że na wysokości McDonalda powstał niezwykle wąski chodnik. ZDMiKP tłumaczy, że jest on zgodny z normami, ale w tym miejscu mają nastąpić jeszcze zmiany. 

Budowa drogi dla rowerów przy ulicy Focha była zapowiadana od lat – ostatecznie udało się ją zrealizować w 2020 roku. Sam odcinek infrastruktury dla rowerzystów nie jest zbyt długi: rozpoczyna się przy rondzie Grunwaldzkim, a kończy przy mostach Solidarności (ruch pomiędzy operą i placem Teatralnym odbywa się na wspólnej jezdni na zasadach ogólnych). Wcześniejsze plany drogowców zakładały również budowę dróg dla rowerów także w rejonie placu Teatralnego, ale zostały odłożone na półkę po fiasku przetargów na realizację infrastruktury wraz z przystankiem wiedeńskim: do pierwszego nie zgłosił się żaden chętny wykonawca, a w drugim firma Strabag wyceniła swoją ofertę na 4,5 miliona złotych – czyli znacznie więcej niż oczekiwał ZDMiKP, szacujący koszt robót na ponad milion złotych.

Jak informowaliśmy, prowadzona pod koniec ubiegłego roku inwestycja zakładała korektę układu drogowego – jezdni, przystanków komunikacji publicznej oraz chodników – w rejonie ulicy św. Trójcy. Już po zakończeniu inwestycji spore emocje wzbudziła „korekta” chodnika, dokonana przez wykonawcę na wysokości McDonalda. By zmieścić drogę dla rowerów, skrajnie zmniejszono chodnik, jednocześnie pozostawiając dotychczasową drogę dojazdową do McDrive. Warto też dodać, że w tym miejscu Focha ma aż cztery pasy ruchu. Sytuację nagłośnił facebookowy profil „Absurdy Bydgoskie”.

Na Focha trwa akcja odchudzania pieszych. Zamontowano pierwszy w Bydgoszczy, nowoczesny zwężacz dla pieszych. Każdy…

Opublikowany przez Absurdy Bydgoskie Piątek, 8 stycznia 2021

Opublikowany przez Absurdy BydgoskiePiątek, 8 stycznia 2021

Za pomocą udostępnień sprawa dotarła do szerokiego grona odbiorców, także spoza Bydgoszczy. Absurd na Focha skomentował m.in. pisarz Filip Springer. – To jest bardzo dobre rozwiązanie. Piesi chodzili tam naprawdę bardzo szybko, sam wielokrotnie widziałem, jak rozpędzony przechodzień tracił kontrolę nad samym sobą i wpadał na jezdnię. Samochody były wobec tej brawury kompletnie bezbronne. Zwężenie zmusi niektórych pieszych do ograniczenia swoich ułańskich zapędów – ironizował autor „Wanny z kolumnadą”. Komentujący, zwracając uwagę nie tylko na wąski chodnik, ale również na widoczny znak zawieszony nad drogą dla rowerów (który wraz ze słupkami tworzył swego rodzaju „bramę”) nawiązywali do filmu „Miś”. W końcu „Każdy kilogram obywatela z wyższym wykształceniem szczególnym dobrem narodu”.

Zobacz również:

Nowa droga dla rowerów przy Focha. Kosztowała trzy miliony złotych

Na falę krytyki drogowcy najpierw zareagowali na Twitterze. W odpowiedzi na post Daniela Kaszubowskiego ukazał się następujący komentarz. – Temat jest nam znany. Problem analizowany z projektantem i wykonawcą na etapie dokumentacji oraz budowy. Niestety brak miejsca lub ew. przesunięcia ścieżki (zarówno w jedną, jak i w drugą stronę) Problem wielu miast czyli dostępność terenu – przekazał ZDMiKP. Postanowiliśmy jednak dopytać o genezę tak wąskiego chodnika, zwłaszcza w kontekście przepisów. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie szczegółowo precyzuje szerokość chodnika. Jak czytamy w art. 44:

1. Chodnik powinien mieć szerokość dostosowaną do natężenia ruchu pieszych, z zastrzeżeniem ust. 3. Do szerokości chodnika nie wlicza się szerokości krawężnika i obrzeża.
2. Szerokość chodnika usytuowanego bezpośrednio przy jezdni, pasie postojowym lub zatoce postojowej nie powinna być mniejsza niż 2,00 m, a w przypadku przebudowy drogi, wyłącznie w miejscu występowania przeszkody, dopuszcza się zmniejszenie tej szerokości do 1,25 m.
3. Szerokość chodnika powinna być odpowiednio zwiększona, jeżeli oprócz ruchu pieszych jest on przeznaczony do usytuowania urządzeń technicznych, w szczególności podpór znaków drogowych, słupów, drzew, wejść lub zjazdów utrudniających ruch pieszych.
4. Szerokość chodnika nieusytuowanego bezpośrednio przy jezdni, pasie postojowym lub zatoce postojowej nie powinna być mniejsza niż 1,5 m, a w przypadku przebudowy drogi, wyłącznie w miejscu występowania przeszkody, dopuszcza się zmniejszenie tej szerokości do 1,0 m.
4a. W miejscu występowania przeszkody dopuszcza się rozdzielenie chodnika na co najmniej dwie odrębne części, pod warunkiem że każda z nich będzie mieć szerokość nie mniejszą niż 1,0 m.
5. Długość chodnika usytuowanego w ciągu przejść dla pieszych między jezdniami lub między jezdnią a torowiskiem tramwajowym powinna wynosić nie mniej niż 2,0 m.
6. Urządzenia na chodniku, w szczególności podpory znaków drogowych, słupy oświetleniowe należy tak usytuować, aby nie utrudniały użytkowania chodnika, w tym przez osoby niepełnosprawne.

Co na to ZDMiKP? – Szerokość chodnika jest zgodna z art. 44, ust. 4 rozporządzenia, które dopuszcza miejscowe zmniejszenie szerokości chodnika odsuniętego od jezdni do 1 metra. Chodnik na Focha jest odsunięty od jezdni i ma miejscowo w obszarze stacji paliw szerokość 1,1 metra. W jego skład wchodzi nawierzchnia z płyt betonowych i nawierzchnia z kostki brukowo-betonowej – przekazali drogowcy.

Zdaniem zarządu dróg, rozwiązanie wynika z „braku dostępności terenu”. – Wyznaczenie drogi rowerowej i chodnika stało się możliwe dzięki „wygospodarowaniu” terenu w istniejącym pasie ulicznym, poprzez przewężenie dotychczasowych pasów ruchu na ulicy Focha – przekonują przedstawiciele zarządu. Obecnie każdy z czterech pasów ruchu w stronę Mostów Solidarności ma szerokość 3,25 metrów.


CZYTAJ TAKŻE: Ważna deklaracja ministra infrastruktury w sprawie S10. Kiedy zostanie ogłoszony przetarg na budowę odcinka Bydgoszcz-Toruń?


Drogowcy deklarują, że w celu poprawy „czytelności dla pieszych” planują oni na tym odcinku zrezygnować z kostki betonowej i wybudować na całej szerokości wąziutkiego chodnika płyty betonowe. Widoczny na zdjęciu Absurdów Bydgoskich znak drogowy wraz ze wspornikami został natomiast przesunięty. – Pracownicy postawili znaki na zwężeniu i w ten sam dzień kazaliśmy go wykonawcy przesunąć. Słabe to było – tak ZDMiKP na swoim Twitterze skomentował budzące kontrowersje ustawienie znaku.

Użytkownicy ruchu zauważają też, że na Focha niemal całkowicie „zniknęło” naniesione w grudniu oznakowanie poziome. Rzecznik prasowy bydgoskich drogowców Tomasz Okoński podkreślał, że na przebudowanym fragmencie ulicy w centrum miasta zostało zastosowane oznakowanie poziome cienkowarstwowe (tzw. tymczasowe). – To normalna procedura. Takie oznakowanie stosuje się, gdy warunki pogodowe są już niesprzyjające (opady deszczu, spora wilgotność powietrza, temperatura w okolicach zera). W związku z obecnymi warunkami atmosferycznymi docelowe, grubowarstwowe oznakowanie poziome na ulicy Focha zostanie wykonane wiosną – tłumaczył jeszcze w grudniu 2020 rzecznik ZDMiKP. Podobna sytuacja, dotycząca ścierającego się oznakowania, ma miejsce m.in. na niedawno wyremontowanej ulicy Stawowej na Błoniu.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
5 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Nikodem
Nikodem
3 miesięcy temu

Macie te swoje drogi rowerowe przy auchanie tez obcieli kawalek jezdni by cyklisci mogli sie ciagnac obok…

Przemek
Przemek
3 miesięcy temu

I gdzie są ci rowerowy na tych wszystkich nowych bydgoskich DDRach? Budują je tylko w ramach układu z firmami które dostarczają w ten sposób jedzenie po centrum Bydgoszczy, a zwykłych mieszkańców mają w rzyci!

Stas
Stas
3 miesięcy temu

Kupa jak ich mało, kawałek dalej w stronę opery następny wywijas dla kierowców :/

Nikodem
Nikodem
3 miesięcy temu

Zdmikp czekamy na te wasze zmiany albo w teleexpressie obejrzycie ta swoja maniane

nemesis
nemesis
3 miesięcy temu

ZDMiKP = od lat postępująca głupota , niekontrolowana przez tych co powinni = coraz więcej durnych pomysłów i to realizowanych i coraz więcej absurdów przy wykonywaniu kolejnych remontów > choćby przeniesienie przystanku z Kruszwickiej na za zakrętem na Szubińskiej – sam zakręt 90st, że autobus ma problem wykręcić, a na przystanek autobusu przy WKU trzeba przedrałować kawał drogi tracąc kilka minut na absurdalnie ustawionych światłach… długo by wymieniać absurdy i głupoty, tylko po co ? wszyscy to widzą i wiedzą i nic się nie zmienia, a głupota kwitnie….

Więcej z tej kategorii

Podobne wpisy

Powiązane treści