Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Bydgoska rewolucja w skokach coraz bliżej? Zakończono badania nad tunelem osłonowym

Dodano: 25.09.2023 | 11:49

Na zdjęciu: Zadaniem tunelu, zaprojektowanego przez związaną z Bydgoszczą pracownię Archigeum jest ochrona torów najazdowych na skoczni narciarskiej przed opadami deszczu i śniegu, a tym samym utrzymanie parametru ślizgu na styku tor lodowy – narta na jednakowym poziomie dla wszystkich zawodników.

Fot. mat. prasowe

Pracownia architektoniczna Archigeum jest coraz bliżej budowy prototypu tunelu osłonowego dla skoków narciarskich. Badania aerodynamiczne konstrukcji, przeprowadzone przez Instytut Lotnictwa w Warszawie dały zielone światło na jej wykonanie.

Zadaniem tunelu, zaprojektowanego przez związaną z Bydgoszczą pracownię Archigeum jest ochrona torów najazdowych na skoczni narciarskiej przed opadami deszczu i śniegu, a tym samym utrzymanie parametru ślizgu na styku tor lodowy – narta na jednakowym poziomie dla wszystkich zawodników. Wizja zakłada, że będzie on przypominać przezroczystą tubę, co pozwoli kibicom dostrzec najazd skoczka w transmisjach telewizyjnych.

Kilka miesięcy temu architekci z Archigeum sformalizowali współpracę z Instytutem Lotnictwa w Warszawie. Ten przeprowadził – w oparciu o makietę i modele trójwymiarowe – niezbędne badania aerodynamiczne. Te zakończyły się pozytywnie, o czym poinformował architekt Przemysław Gawęda podczas III Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku.


CZYTAJ TAKŻE: Relacja z III Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku


Badania aerodynamiczne miały wykluczyć, że skoczek po wyjściu z progu zostanie porwany przez wiatr czy zostanie zdmuchnięty. Po badaniach okazuje się, że zawody mogą odbywać się bez żadnych problemów – wyjaśniał Gawęda, który podczas forum zaprezentował także nagranie pokazujące przebieg badań.

Instalacja jest mobilna, składana, rozkładana, transparentna ze szkłem inteligentnym; jest podgrzewany, zatem wytapia śnieg. Tunel jest naszpikowany technologią; plan zakłada, by wyposażyć go w sensory do celów treningowych – mówił o założeniach architekt. – Sama idea tunelu ma prowadzić do ochrony torów najazdowych, ale w czasie dalszych prac okazało się, że jest kilka aspektów, które federacja narciarska FIS chciało przeanalizować i m.in. była to możliwość interaktywności – dodał.

Jak można się domyślać, pomysł opracowania tunelu osłonowego zyskał wcześniej aprobatę Międzynarodowej Federacji Narciarskiej (FIS). Prototyp tunelu ma zostać zainstalowany na Wielkiej Krokwi w Zakopanem. Dodajmy, że w maju Przemysław Gawęda został wyróżniony przez amerykańskie Muzeum Chicago Arteneum jako jeden z 40 najbardziej perspektywicznych europejskich architektów poniżej 40. roku życia.