Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Bocianowo z nowym planem miejscowym. Powstanie zabudowa kwartałowa i linia tramwajowa [WIDEO]

Dodano: 27.11.2020 | 11:52

Na zdjęciu: Wizualizacja możliwego zagospodarowania terenu w oparciu o ustalenia mpzp "Bocianowo-Artyleryjska".

Fot. MPU

W środę Rada Miasta Bydgoszczy przyjęła nowy plan zagospodarowania dla części osiedla Bocianowo. Rejon „Bydgoskiego Londynka” ma dzięki niemu zyskać nową, pierzejową zabudowę mieszkaniową, która ma zostać zrealizowana w ramach wielkiej inwestycji Grupy Moderator. Plan miejscowy umożliwi także połączenie tramwajowe ulicy Gdańskiej z pętla Rycerska przez ulicę Chocimską i przedłużenie ulicy Świeckiej.

To bardzo ważny plan dla rozwoju Bydgoszczy – zaczęła konferencję prasową poświęconą nowemu planowi szefowa miejskich urbanistów Anna Rembowicz-Dziekciowska. Przyjęty w środę zarys zagospodarowania ponad 34-hektarowego obszaru pomiędzy ulicą Artyleryjską, Gdańską, Chocimską, Pomorską, Bocianowo, Racławicką, Ogrodową i Rycerską zakłada przekształcenie terenów poprodukcyjnych na funkcję mieszkaniowe i usługowe. – Wymagają one zdecydowanie szybkich przekształceń, ponieważ jest to obszar bardzo atrakcyjny i z dużym potencjałem dla miasta – podkreśliła Rembowicz-Dziekciowska.

Plan miejscowy – akt prawa miejscowy określający przeznaczenie, warunki zagospodarowania i zabudowy terenu, a także rozmieszczenie inwestycji celu publicznego

Zmiany na terenach położonych w rejonie pętli Rycerska rozpoczęły się już jakiś czas temu. Bydgoski deweloper Grupa Moderator pozyskał spory teren (m.in. dawnego dworca towarowego) pomiędzy wspomnianą pętlą i ulicą Pomorską i rozpoczął realizację nowego kompleksu mieszkaniowego. W jego ramach powstają już dwa pierwsze budynki osiedla Industria, zlokalizowane od strony ulicy Pomorskiej. Docelowo Moderator chce wybudować tam 1500 mieszkań. Przemianie Bocianowa z zainteresowaniem przygląda się firma Colian (właściciel Jutrzenki), która – jak wynika z uwag składanych do projektu planu miejscowego – także myśli o przekształceniu zakładu produkcyjnego na funkcję mieszkaniową – wzorem działki przy ulicy Garbary, gdzie trwa już budowa budynku mieszkalnego projektu bydgoskiej pracowni Lines Architekci. Należy też pamiętać, że przy ulicy Kościuszki trwa bądź jest planowana realizacja mniejszych inwestycji mieszkaniowych, a przy pętli Rycerska powstaną także budynki BTBS. W tym rejonie może się pojawić zatem około czterech tysięcy mieszkańców.

Z uwagi na spodziewany wzrost zaludnienia północnego Śródmieścia, jedną z głównych regulacji planu jest trasowanie nowych dróg. Plan przewiduje dopuszczenie realizacji linii tramwajowej od pętli Rycerska, przez projektowane przedłużenie ulicy Świeckiej i ulicę Chocimską aż do skrzyżowania Gdańskiej z Chodkiewicza. Umożliwi to rozwój komunikacji publicznej w tej części Śródmieścia. Jak wyjaśniała dyrektor MPU, budowa linii tramwajowej, poza komunikacją dla nowych mieszkańców tego obszaru, pozwoli też na dojazd do celów podróży, położonych w zachodniej części Śródmieścia i na Bielawach.

Przy ulicy Chodkiewicza znajdują się obiekty o znaczeniu ponadlokalnym: UKW, szpital dziecięcy, niebawem zacznie się budowa kampusu Akademii Muzycznej. Teraz, aby dostać się do nich tramwajem z Dworca Głównego, trzeba się przesiąść. Plan umożliwi ewentualne trasowanie tej linii w taki sposób, aby szybciej skomunikować te tereny z dworcem. Zależy też nam na tym, aby komunikacja miejska była głównym środkiem przemieszczania się po obszarze Śródmieścia, aby wyeliminować maksymalnie z tego obszaru ruch kołowy – powiedziała Rembowicz-Dziekciowska.

Wspomniana trasa tramwajowa jest jedną z przygotowywanych na zlecenie miasta w ramach koncepcji rozbudowy sieci tramwajowej w Bydgoszczy. Obecnie trwa przygotowywanie wstępnej wizji trzech nowych połączeń na terenie miasta. Inwestycje mają być w przyszłości zrealizowane przy współudziale pieniędzy z Unii Europejskich. Plan przewiduje przebudowę łuku ulicy Chocimskiej w taki sposób, aby złagodzić skręt, co ma umożliwić poprowadzenie tam trasy tramwajowej – wymaga to jednak wyburzenia obiektu Pomorska 88F (plan dopuszcza jednak jego odbudowę w innej lokalizacji). Przedłużenie ulicy Świeckiej według nowego planu ma dać możliwość różnego zagospodarowania pasa drogowego i powstawania lokali usługowych czy gastronomicznych w parterach. – Plan zakłada cofnięcie linii zabudowy projektowanych budynków w taki sposób, aby była możliwość urządzania tam ogródków czy zieleni – mówiła Rembowicz-Dziekciowska.

Sama zabudowa (o maksymalnej dopuszczalnej wysokości 35 metrów, standardowo ma mieć od 20 do 25 metrów) ma mieć charakter kwartałowy i pierzejowy, ponieważ ma to swoje uzasadnienie w obszarach śródmiejskich i nawiązuje do obecnego zagospodarowania. Wizja przekształceń terenu została pokazana na filmie, przygotowanym przez MPU. Jak wyjaśniała dyrektor pracowni, określenie takiej wysokości zabudowy było poparte szczegółowymi analizami. – Punktowe dopuszczanie budynków wyższych nie miałoby uzasadnienia – podkreśliła Rembowicz-Dziekciowska.

Na konferencji prasowej dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej zwróciła uwagę na zapisy dotyczące zieleni. – Bardzo ważnym ustaleniem planu jest regulacja zieleni i stworzenie wewnętrznego ciągu pieszego z zielenią towarzyszącą – powiedziała. Zostanie on poprowadzony przez teren inwestycji Grupy Moderator – od rejonu pętli Rycerska w stronę ulicy Pomorskiej. Plan zakłada także rewitalizację zabudowy Bydgoskiego Londynka. – On oczekuje zmian już od kilkudziesięciu lat. Jest to trudne zadanie – w pierwszej kolejności należałoby zbudować budynki socjalne, do których można byłoby przeprowadzić rodziny zamieszkujące te budynki – mówiła dyrektor MPU. To otworzyłoby drogę do kompleksowego remontu obiektów pozostałości dawnych koszarów. Zdaniem Rembowicz-Dziekciowskiej, po modernizacji właściwą funkcją kompleksu powinna być funkcja mieszana – usługowa i mieszkaniowa. – Remonty wymagają dużych nakładów. Z pewnością pomogłyby w nich środki unijne – zaznaczyła.

Jedną z uwag złożonych w trakcie plac nad planem było stworzenie kładki pomiędzy Bocianowem a ulicą Artyleryjską, nad planowaną do rozbudowy trasą W-Z. Jak mówiła Rembowicz-Dziekciowska, nowa wizja zagospodarowania dopuszcza jej realizację, ale nie określa dokładnie jej lokalizacji. Zapytaliśmy też dyrektor MPU o kwestie planów realizacji ulicy Nowomazowieckiej – pomysł jej przedłużenia do ulicy Gdańskiej budzi sprzeciw wielu społeczników, między innymi organizacji Społeczny Rzecznik Pieszych. W założeniach budżetu miasta na przyszły rok zapisano środki na uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, które mogłoby otworzyć możliwość przeprowadzenia drogi kosztem wyburzeń. Jak powiedziała Rembowicz-Dziekciowska, plan przedłużenia ulicy Świeckiej i spięcia jej z Chocimską nie jest powiązany z planami budowy Nowomazowieckiej.

ZOBACZ WIZUALIZACJE MOŻLIWEGO ZAGOSPODAROWANIA TERENU BOCIANOWA

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments