Bydgoszcz
18C
Niebo częściowo zachmurzone
72% wilgotność
Wiatr: 3km/h ESE
H 19 • L 17
16C
Sr
14C
Czw
16C
Pt
15C
Sob
15C
Nd
Relacja na żywo z dróg w Bydgoszczy i regionie w naszej nowej usłudze TRAFFIC. Kliknij, aby zobaczyć więcej.
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaTramwaj na Wyszyńskiego, Artyleryjskiej i na Szwederowie. Bydgoszcz kreśli komunikację przyszłości
rondo Fordońskie Bydgoszcz
01.10.2019 | 16:40

Tramwaj na Wyszyńskiego, Artyleryjskiej i na Szwederowie. Bydgoszcz kreśli komunikację przyszłości

Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl

Na zdjęciu: Pas zieleni pomiędzy jezdniami ulicy Wyszyńskiego ma być wykorzystany na potrzeby nowego torowiska, które połączy rondo Fordońskie z pętlą na Bielawach.

Fot. Stanisław Gazda

Dwanaście miesięcy po zapowiedzi prezydenta Rafała Bruskiego Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ogłosił przetarg na przygotowanie dokumentacji dotyczącej trzech nowych tras tramwajowych na terenie miasta. Inwestycje mają być w przyszłości zrealizowane przy współudziale pieniędzy z Unii Europejskich.

W ubiegłym roku prezydent Bruski ogłosił, że ratusz chce przygotować się do pozyskania funduszy unijnych na budowę linii tramwajowych łączących rondo Fordońskie z pętlą Bielawy, Gdańską z pętlą przy ulicy Rycerskiej oraz włączeniem do sieci Szwederowa z doprowadzeniem torowiska do ronda Grunwaldzkiego od strony ulicy Szubińskiej. Zapewniał wówczas, że wynika to z „ciągłości zarządzania miastem”, a nie trwającej samorządowej kampanii wyborczej. Po roku drogowcy rozpisali przetarg na przygotowanie analiz i dokumentów na potrzeby rozbudowy sieci tramwajowej. Czasu na zgłoszenia oferentów nie ma zbyt wiele, pracy – wręcz przeciwnie.

Przede wszystkim w ramach nowego połączenia tramwajowego w Śródmieściu należy odpowiedzieć na pytanie, czy torowisko ma być poprowadzone po terenie obecnej bocznicy kolejowej przy ulicy Artyleryjskiej czy też po śladzie ulicy Chocimskiej z jej dalszą rozbudową w kierunku pętli Rycerska. Jeszcze kilkanaście miesięcy temu, przy okazji konsultacji nad trasą W-Z, odrzucano pomysł budowy połączenia okolic dworca kolejowego z ulicą Gdańską przez wspomnianą Artyleryjską, ale teraz takie rozwiązanie jest już brane pod uwagę. Tym bardziej że w nadchodzących latach Moderator zamierza wybudować osiedle BociaNowe, które w naturalny sposób stanie się beneficjentem takiego rozwiązania. De facto bez względu na przyjęty wariant.

Zobacz również:

Kolejne konsultacje w sprawie linii kolejowej na Osowej Górze. W planach tunel i dwa wiadukty

Urzędnicy liczą, że wykonawca koncepcji programowo-przestrzennej wskaże, które rozwiązanie jest korzystniejsze (dotyczy to także pozostałych tras) ze względu na koszty, kwestie środowiskowe, przestrzenne (liczbę nieruchomości przeznaczonych do przejęcia lub wyburzenia), a także oczekiwania społeczne. Nowa trasa do pętli Rycerska ma liczyć około kilometra i stanowić alternatywę dla węzła Garbary, który został dodatkowo obciążony po oddaniu linii tramwajowej do dworca głównego.

W ramach prac w Śródmieściu miasto planuje również dodać możliwość zjazdu od północnej strony ulicy Gdańskiej w ulicę Chodkiewicza, co nie tylko będzie wariantem ratunkowym na wypadek zdarzenia w rejonie skrzyżowania Gdańskiej z Jagiellońską/Focha, ale realnym wyjściem do kolejnej nowej trasy planowanej w nadchodzących latach. A ta ma spiąć właśnie ul. Chodkiewicza z rondem Fordońskim po ul. Wyszyńskiego. Do jej budowy ma być wykorzystany pas zieleni oddzielający jezdnie ul. Wyszyńskiego. Nowe torowisko ma biec aż do ronda Fordońskiego.

Z kolei przy rondzie Kujawskim ma rozpoczynać się trzecia z nowych tras przebiegająca ulicami: Solskiego, Piękną, Szubińską i Kruszwicką aż do ronda Grunwaldzkiego. W tym celu, przy okazji rozbudowy ronda Kujawskiego, po jego zachodniej stronie zostanie wyprowadzony tor odstawczy będący podstawą do dalszej rozbudowy. Podobne rozwiązanie ma być zastosowane u zbiegu ulicy Pięknej i Szubińskiej, gdzie tor ma być wyprowadzony w kierunku Błonia. Tam planowany, choć w jeszcze dalszej perspektywie, jest powrót do pomysłu budowy linii tramwajowej.

Torowisko poprowadzone po ulicy Szubińskiej i Kruszwickiej ma być panaceum na ewentualne problemy w rejonie kościoła klarysek czy ronda Jagiellonów, gdzie wypadek bądź awarie odcinają od tramwajów dużą część linii. Linia przez Szwederowo będzie oznaczała też spore zmiany na ulicy Pięknej, gdzie część ulic zostanie od niej odcięta (np. ul. Leszczyńskiego) bądź relacje z nią zostaną ograniczone (np. na wysokości ul. Kossaka ma być zlikwidowana jazda na wprost).

Pętle idą do rozbudowy

Oprócz budowy nowych linii miasto ma w planach modernizację dwóch pętli. Chodzi o pętlę w Lesie Gdańskim oraz pętlę techniczną przy ulicy Bałtyckiej. W przypadku tej pierwszej dobudowane mają być nowe perony zarówno dla osób wsiadających, jak i wysiadających. Pętla na Bartodziejach ma z kolei umożliwić wyjazd nie tylko w kierunku zachodnim (w stronę centrum), ale również w stronę Fordonu.

W planach miasta należy jednak zauważyć brak otwartości na pomysł poprowadzenia linii tramwajowej aż do wysokości zoo w Myślęcinku. Rozbudowa pętli przy ulicy Rekreacyjnej de facto może zamknąć ten temat na wiele lat. A należy pamiętać, że rezerwa terenu na ewentualną pętlę tramwajową przy obecnym parkingu i przystanku autobusowym w rejonie punktów gastronomicznych jest spora. Wraz z budową buspasa, który należy też potraktować jako inwestycję metropolitalną (połączenie z miejscowościami gmin Osielsko oraz Dobrcz), można byłoby uporządkować ten teren. Zwłaszcza że sprzeciw powinno budzić obserwowane zwłaszcza latem rozjeżdżanie pasa zieleni na Szosie Gdańskiej, który wykorzystywany jest jako parking.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że drogowcy nadal chcą budowy parkingu przy ulicy Rekreacyjnej w ramach systemu park and ride. Tę i wiele innych lokalizacji tych parkingów ocenialiśmy kilkanaście miesięcy temu w obszernym raporcie dostępnym [TUTAJ]. Rozbudowa infrastruktury parkingowej w tym miejscu mogłaby mieć uzasadnienie, gdyby realnie wpływała na przesiadki do komunikacji miejskiej (chyba że uznamy, iż jest to bardziej rozwiązanie park & go). Poprzez rozbudowę linii tramwajowej w kierunku Różopola realnie zmniejszyłaby się liczba samochodów podążających w kierunku północnym. Dla nich punktem końcowym mógłby być parking właśnie przy Rekreacyjnej. Choć nadal należy się jednak zastanowić, czy nie należałoby wykorzystać parkingu przy stadionie Zawiszy, który wielokrotnie świeci pustkami. A przesiadki na tramwaj jego położenie umożliwia.

Potencjalni wykonawcy koncepcji nowych tras tramwajowych i rozbudowy opisywanych pętli swoje oferty mogą składać do 17 października. Projekty będą musiały być spójne nie tylko z planami zagospodarowania przestrzennego, ale również innymi inwestycjami szykowanymi przez ZDMiKP – w tym trasami rowerowymi: od ulicy Skłodowskiej-Curie w kierunku dworca głównego oraz wzdłuż ulicy Kruszwickiej.

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Adas Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Adas
Gość

Nie zauważono w artykule wersji z zielonym torowiskiem (to chyba nowość w koncepcjach bydgoskich).

Powiązane treści