Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Budowa przystanków wiedeńskich na Gdańskiej wciąż w blokach startowych. Na początku powstaną trzy

Dodano: 01.10.2021 | 06:03

Na zdjęciu: Pierwsze przystanki wiedeńskie na Gdańskiej mają powstać przy ulicy Chodkiewicza.

Fot. Szymon Makowski

Po roku od konsultacji społecznych powracamy do tematu przystanków wiedeńskich, które mają powstać na ulicy Gdańskiej. Temat zapowiadanych rozwiązań ułatwiających pasażerom wsiadanie do pojazdów komunikacji miejskiej pojawił się na niedawnych obradach rady miasta – już wiemy, że jako pierwsze do realizacji planowane są trzy inwestycje: para przystanków Gdańska/Chodkiewicza i nowy przystanek przy Jagiellońskiej, obok Klarysek. Słowo „planowane” jest tu kluczowe, gdyż drogowcy na razie liczą na środki finansowe, które pozwolą na przygotowanie dokumentacji i ogłoszenie przetargu na budowę „wiedeńskich” w 2022 roku.

Realizacja przystanków wiedeńskich na ulicy Gdańskiej to kolejny etap starań społeczników o poprawę bezpieczeństwa i komfortu pasażerów komunikacji miejskiej. Po latach bojów o zastosowanie rozwiązania na placu Teatralnym (uwieńczonych jego realizacją w 2019 roku), bydgoskie organizacje na czele ze Stowarzyszeniem Społeczny Rzecznik Pieszych i Stowarzyszeniem na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego rozpoczęły walkę o to, by wyniesione jezdnie pojawiły się także na ulicy Gdańskiej. Sprawa została nagłośniona po groźnym wypadku – 25 maja 2018 roku na przystanku Gdańska/Chodkiewicza doszło do potrącenia kobiety wysiadającej z tramwaju. Kierujący toyotą nie zwrócił uwagi na pasażerów opuszczających skład jadący na linii numer 4 i wjechał w strefę zarezerwowaną dla zatrzymującego się tramwaju ograniczoną linią przystankową tzw. zygzakiem. Potrącona kobieta została przewieziona do szpitala. Natychmiast po tym zdarzeniu stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych uruchomiło petycję w tej sprawie, którą podpisało pół tysiąca bydgoszczan. 

Podpisy mieszkańców i nagłośnienie tematu wpłynęło na drogowców, którzy jesienią 2019 roku ogłosili przetarg na wykonanie koncepcji programowo-przestrzennej dla budowy przystanków wiedeńskich w ciągu ulicy Gdańskiej. Wygrała go bydgoska firma Butoh, która przygotowała projekt komunikacyjnej rewolucji w Śródmieściu – ten w zeszłym roku został poddany pod konsultacje społeczne. Pomimo kilkunastu zgłoszonych uwag, ZDMiKP nie dokonał jednak większych zmian w pierwotnej koncepcji. Ta zakłada budowę 13 przystanków, w tym 12 (6 par) na samej Gdańskiej. Projektowane perony mają mieć długość od 28 do 33 metrów. Wizja zakłada przeniesienie kilku z nich – spowodowane jest to względami technicznymi, między innymi dostosowaniem do istniejących zjazdów na posesję.




Pierwsza z modyfikacji planowana jest już na pierwszym przystanku od ulicy Focha, czyli Gdańska/Dworcowa. Ma on zostać przeniesiony bliżej węzła Klaryski, przy samym placu obok dawnej „Drukarni”.  W odróżnieniu od najczęściej spotykanych przystanków wiedeńskich, te na początkowym odcinku Gdańskiej będą mieć wyniesione części piesze – z uwagi na brak miejsca nie ma tam możliwości podniesienia jezdni. – Perony zostaną przysunięte do torowiska – podkreślał w zeszłym roku zastępca dyrektora ZDMiKP ds. inwestycji Maciej Gust.

Drugą zmianą, zaprezentowaną w koncepcji jest usytuowanie przystanku plac Wolności (w kierunku ronda Jagiellonów) naprzeciwko samego placu. Nowy peron zaczynałby się mniej więcej wraz z kamienicą pod numerem 27. Przystanek w kierunku Lasu Gdańskiego pozostanie w dotychczasowej lokalizacji – przy budynku Akademii Muzycznej, podobnie jak przystanek Gdańska/Cieszkowskiego w stronę centrum. Jednak przystanek w kierunku Lasu Gdańskiego, obecnie umiejscowiony przy gmachu Radia PiK ma zostać przeniesiony aż na skrzyżowanie z alejami Mickiewicza. W planach drogowców jest też utworzenie zupełnie nowych przystanków: obok Rywala oraz między Chodkiewicza i Kamienną.

Budowa przystanków wiedeńskich na Gdańskiej wciąż w blokach startowych. Na początku powstaną trzy

Zobacz również:

Więcej o przystankach wiedeńskich na Gdańskiej

We wrześniu ubiegłego roku przedstawiciele ratusza i zarządu dróg zapowiadali, że pierwsze przystanki wiedeńskie na ulicy Gdańskiej miały powstać w 2021 roku. – Chcemy realizować je w trybie „zaprojektuj i buduj”. Myślę, że pierwsze z nich pojawią się w trzecim lub czwartym kwartale 2021 roku, a kolejne w 2022 rokupowiedział wówczas dyrektor Gust. Dodał jednak, że ulica Gdańska – ze względu na natężenie ruchu – jest trudnym terenem inwestycyjnym.

Jak po 12 miesiącach od tych deklaracji wygląda realizacja oczekiwanej inwestycji? Na ostatniej sesji rady miasta działania w tym temacie zasygnalizował zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz, który podczas przekazywania radnym informacji dotyczących zadań drogowych wskazał, że ZDMiKP przygotowuje się do budowy trzech pierwszych przystanków wiedeńskich w rejonie Gdańskiej. Konkretnie – pary przystanków Gdańska/Chodkiewicza i zupełnie nowego przystanku przy Jagiellońskiej, obok kościoła Klarysek. Tam mają zatrzymywać się wyłącznie tramwaje jadące w kierunku węzła Garbary (czyli linie 3, 5, 8 i 9). Jego realizacja ma wiązać się jednak z likwidacją buspasa na ulicy Jagiellońskiej, ponieważ według autorów koncepcji autobusy nie zmieszczą się pomiędzy wyniesionym peronem, a tramwajem jadącym z naprzeciwka.

Druga planowana inwestycja, czyli przebudowa przystanków Gdańska/Chodkiewicza wiąże się z ich dyslokacją. Obecne miejsce zatrzymywania się linii 4, 6 i 11 na Chodkiewicza przed ulicą Gdańską zostanie zlikwidowane, a zastąpi je nowy, wspólny dla wszystkich linii jadących Gdańską przystanek przeniesiony zza skrzyżowania z Chodkiewicza i Chocimską. Przystanek w stronę Lasu Gdańskiego ma zostać natomiast przesunięty bliżej ulicy Zamojskiego. To rozwiązanie ma być dostosowane do przyszłych planów ZDMiKP, zakładających budowę połączenia pętli Rycerska z Gdańską właśnie przez ulicę Chocimską.

Do realizacji pierwszych przystanków wiedeńskich na Jagiellońskiej i Gdańskiej droga jest jeszcze bardzo długa. – Planujemy przygotować dokumentację dla tych najważniejszych – naszym zdaniem – przystanków. Jeśli tylko otrzymamy środki finansowe, to dokumentacja będzie powstawać już w przyszłym roku – przekazał rzecznik prasowy ZDMiKP Tomasz Okoński. Na razie nie wiadomo, co z kolejnymi planowanymi zmianami na Gdańskiej; wiemy jednak, że zapowiedzi budowy rozwiązań ułatwiających wsiadanie do tramwajów już w tym roku zostały zweryfikowane przez rzeczywistość.