Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Co dalej z rowerem miejskim w Bydgoszczy? W 2023 roku będą zmiany

Dodano: 26.12.2022 | 12:35

Na zdjęciu: W 2023 roku zapadną kluczowe decyzje dla przyszłości Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego.

Fot. Szymon Fiałkowski

Bydgoski Rower Aglomeracyjny funkcjonuje od 2015 roku. Od kilku lat system znajduje się jednak w kryzysie, o czym świadczy topniejąca z roku na rok liczba wypożyczeń. W 2023 roku ZDMiKP nie zamierza jednak zlikwidować roweru miejskiego – przed świętami poznaliśmy ofertę w przetargu na obsługę systemu.

Złote czasy roweru miejskiego minęły – i to jeszcze przed pandemią koronawirusa i związanymi z nią ograniczeniami w poruszaniu się oraz funkcjonowaniu systemów wypożyczania jednośladów. W 2015 roku, czyli pierwszym roku istnienia BRA, liczba wypożyczeń wyniosła 585 tysięcy, ale już w 2019 roku stopniała do 262 tysięcy. W mijającym roku z systemu skorzystało natomiast sześć tysięcy osób, które dokonały 54 tysięcy wypożyczeń – i to mimo zanotowanego w końcówce czerwca wzrostu popularności związanego ze strajkiem pracowników MZK i wydłużeniem czasu darmowego korzystania z dwóch kółek z 20 minut do godziny.

Spadek zainteresowania rowerami miejskimi to przypadłość nie tylko Bydgoszczy, ale też wielu innych miast. Powodem jest nie tylko pandemia koronawirusa i ówczesny boom na zakup własnych rowerów, ale też pojawienie się alternatywy w postaci hulajnóg. Ponadto, w stolicy województwa kujawsko-pomorskiego wielu użytkowników skarżyło się na problemy z wypożyczaniem pojazdów: od utrudnień związanych z wyjęciem ich ze stacji po związane z tym naliczanie kar za rzekomo nieoddany jednoślad.

Bydgoski Rower Aglomeracyjny w 2023 roku czekają zmiany

W sezonie 2022 – tak jak rok wcześniej – rower miejski funkcjonował w ramach systemu pomostowego – czyli na mocy rocznej umowy na obsługę z wykorzystaniem istniejących już stacji i rowerów. W 2023 roku ZDMiKP zdecydował się na takie samo rozwiązanie, lecz – jak zaznacza – może być to ostatni rok funkcjonowania Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego w obecnej formie. – W przyszłym roku, wraz z zespołem ds. polityki rowerowej działającym przy Prezydencie Miasta Bydgoszczy, wypracujemy nowe zasady funkcjonowania systemu BRA lub podejmiemy decyzję o wykorzystaniu środków finansowych na wzmacniania sieci dróg rowerowych w mieście – wyjaśniał Tomasz Okoński, rzecznik prasowy ZDMiKP.

Pod koniec listopada drogowcy ogłosili przetarg na obsługę roweru miejskiego w Bydgoszczy w sezonie 2023. Tuż przed świętami poznaliśmy jedyną ofertę – chęć realizacji zadania wyraziła firma BikeU, która zajmowała się BRA w latach 2015-2020. W ostatnich dwóch „pomostowych” latach opiekunem systemu była firma Homeport – w mijającym roku jej usługi kosztowały miasto 1,45 miliona złotych. Obecna propozycja BikeU opiewa na 1,2 miliona złotych; propozycja mieści się w budżecie zarządu dróg na to zadanie, wynoszącym 1,4 miliona złotych.

ZDMiKP podkreśla, że w sezonie 2023 użytkowników Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego czeka bardzo istotna zmiana – czas darmowego wypożyczenia zostanie wydłużony z 20 do 30 minut. To właśnie bezpłatne przejazdy od zawsze cieszyły się największą popularnością.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Park & Ride Przylesie – znamy datę otwarcia

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments