Bydgoszcz
8C
Niebo częściowo zachmurzone
83% wilgotność
Wiatr: 4km/h SW
H 8 • L 7
15C
Czw
13C
Pt
11C
Sob
11C
Nd
13C
Pon
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczPolitykaBydgoszcz chce kupić 40 nowych tramwajów. Czy uzyska na to rządowe wsparcie?
29.09.2020 | 18:35

Bydgoszcz chce kupić 40 nowych tramwajów. Czy uzyska na to rządowe wsparcie?

Na zdjęciu: Od 2015 roku Bydgoszcz pozyskała 33 sztuki nowych tramwajów. Teraz chce zakończyć proces wymiany starego taboru i zamówić nawet do 40 sztuk nowych składów.

Fot. Szymon Makowski

Miasto Bydgoszcz złożyło dwa projekty do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Urzędnicy chcą, by wsparcie szacowane na 63 miliony złotych trafiło na zakup nowych tramwajów oraz termomodernizację miejskich obiektów. Prezydent Rafał Bruski liczy w tej sprawie na skuteczny lobbing miejscowych posłów – zwłaszcza tych z Prawa i Sprawiedliwości.

Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych to środki przeznaczone na dotacje dla gmin, powiatów i miast. Wysokość wsparcia ma wynosić od 500 tysięcy do aż 93 milionów złotych. Jak podkreśla administracja rządowa, łączna kwota wsparcia w skali całego kraju ma wynieść 6 miliardów złotych (5 miliardów ma trafić do gmin i miast na prawach powiatu, a miliard – do powiatów ziemskich). – Kwoty dotacji dla poszczególnych samorządów będą wynikały z relacji wydatków majątkowych i zamożności gmin i powiatów. Źródłem finansowania projektu jest Fundusz COVID-19. Wsparcie jest bezzwrotne – informuje serwis gov.pl.

Tak jak informowaliśmy wcześniej, rząd przewiduje wsparcie dla Bydgoszczy w wysokości 63 milionów złotych. We wtorek, 29 września urząd miasta ogłosił, jakie projekty zostały zgłoszone przez urzędników do Funduszu Inwestycji Lokalnych. Pierwszym z nich jest kompleksowa termomodernizacja 75 budynków publicznych na terenie Bydgoszczy – ze szczególnym uwzględnieniem budynków oświatowych oraz placówek opiekuńczych. Projekt obejmuje ocieplenie zewnętrzne obiektów, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, przebudowę instalacji (m.in. wymianę oświetlenia na energooszczędne) oraz wyposażenie wybranych budynków w instalacje umożliwiające pozyskiwanie energii cieplnej i elektrycznej z odnawialnych źródeł energii – na przykład w stosowaną już na budynkach bydgoskich szkół fotowoltaikę. Szacowany całkowity koszt inwestycji to aż 375 milionów złotych.

Drugi wniosek bydgoskiego ratusza dotyczy zapowiadanej od kilku lat przebudowy zajezdni tramwajowej przy ulicy Toruńskiej wraz z zakupem maksymalnie 40 tramwajów – 32 długich i ośmiu krótkich. Modernizacja zajezdni przy Toruńskiej ma objąć dostosowanie układu torowo-sieciowego do obsługi taboru niskopodłogowego taboru, a także budowę i przebudowę budynków obsługi technicznej, modernizacji sieci uzbrojenia. Wisienką na torcie projektu ma być zakup nowego taboru tramwajowego, ale ostateczna liczba nowych składów ma zależeć od uzyskanego dofinansowania na ten cel. Ratusz podkreśla, że projekt modernizacji zajezdni jest gotowy do realizacji pod względem formalnym i prawnym. Urzędnicy wyliczyli, że koszt przebudowy zajezdni oraz zakup taboru pochłonie 485 milionów złotych. Złożenie wniosku w tej sprawie zapowiadał niedawno zastępca prezydenta Michał Sztybel. – Przygotowujemy się do wymiany całego taboru – ogłosił zastępca prezydenta, dodając, że miasto zamierza starać się o środki na zakup nowych tramwajów także w ramach Krajowego Planu Odbudowy.


CZYTAJ RÓWNIEŻ: Plan drogowców na kształt komunikacji po otwarciu torowiska na Kujawskiej


Specyfiką złożonych przez miasto projektów jest fakt, że można ograniczać ich zakresy w przypadku mniejszego dofinansowania niż wnioskowane. Zgłoszone projekty są przygotowane i zaraz po rozstrzygnięciu postępowania mogą być realizowane – podkreślił prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. Jednocześnie poprosił też o pomoc lokalnych posłów, szczególnie odnosząc się do reprezentantów Prawa i Sprawiedliwości. – Liczę na skuteczny lobbing parlamentarzystów, szczególnie wspierających rząd – powiedział Bruski.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane treści