Więcej pociągów w Fordonie? PLK planuje nowy przystanek i zmiany na dawnej stacji
Dodano: 27.07.2023 | 10:04Na zdjęciu: Po przebudowie na przystanku Bydgoszcz Fordon znów będą mogły mijać się pociągi.
Fot. Szymon Fiałkowski/zdj. ilustracyjne
Zwiększenie liczby pociągów, a nawet umożliwienie dojazdu składów elektrycznych z regionu – to poruszane od wielu lat postulaty dotyczące dawnej stacji Bydgoszcz Fordon. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na jej częściową modernizację, a także na budowę nowego przystanku kolejowego. Czy inwestycja doczeka się realizacji?
W 1984 roku część linii nr 209 przebiegającej przez Fordon została zelektryfikowana. Po 40 latach „drut” nie jest jednak w ogóle wykorzystywany, gdyż do dawnej stacji, a obecnie przystanku Bydgoszcz Fordon nie dociera żaden skład elektryczny – ich regularne kursy do Fordonu zawieszono dwie dekady temu. Obecnie większość układu torowego nie nadaje się do użytku bądź została rozebrana – pociągi kursujące do Chełmży mają zatem ograniczoną dostępność szlaku.
Od lat mieszkańcy i lokalne stowarzyszenia (np. Samorządna Bydgoszcz) lansują pomysł odbudowy stacji Bydgoszcz Fordon, by na niej mogły kończyć bieg pociągi np. z Nakła czy Inowrocławia. Ich zdaniem ułatwiłoby to komunikację mieszkańców ościennych gmin z celami podróży w rejonie linii nr 209, np. Politechniką Bydgoską czy cmentarzem przy Wiślanej. Takie rozwiązanie służyłoby także fordoniakom, którzy mogliby szybko i sprawnie dostać się np. na osiedle Leśne czy okolice dworca Bydgoszcz Główna, a nawet na Osową Górę. Podkreślmy, że wokół żelaznego szlaku przecinającego Fordon powstaje coraz więcej kompleksów mieszkaniowych (Osiedle Akademickie Murapolu, Osiedle Uniwersyteckie CDI, ForDom Arkada Invest, Panorama Wiślana Lem-Budu, Nowoczesny Fordon czy Nowy Wyszogród Jakonu) – ich mieszkańcy to kilka tysięcy potencjalnych pasażerów pociągów.
CZYTAJ TAKŻE: Była Bydgoszcz Akademia, jest Bydgoszcz Politechnika. Nowa nazwa przystanku na linii do Chełmży
Odbudowa stacji Bydgoszcz Fordon czy proponowana realizacja nowego przystanku w rejonie mostu Fordońskiego długo były w sferze marzeń. 26 lipca PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę mijanki Bydgoszcz Fordon na linii kolejowej nr 209 Kowalewo Pomorskie – Bydgoszcz Wschód. Jak wynika z samego tytułu zamówienia, nie będzie to odbudowa stacji, ale mimo to jest to duży krok w stronę przywrócenia jej dawnej funkcjonalności.
Bydgoszcz Fordon. Zmiany
Jak wynika z dokumentacji przetargowej, na przystanku Bydgoszcz Fordon powstanie mijanka. Obecny peron w kierunku Bydgoszcz Wschód zostanie przeniesiony za wiadukt nad ulicą Brzechwy i będzie usytuowany przy ostatnim, północnym torze układu. Mijanka będzie rozpoczynać się w rejonie ulicy Magazynowej; powstanie też nowy tor odstawczy.
Konieczne będą również prace remontowe przy wiadukcie nad Brzechwy (w 2018 roku specjaliści ocenili ogólny stan obiektu jako niedostateczny) – wykonawca inwestycji będzie musiał wykonać nową izolację poziomą obiektu oraz oczyścić i naprawić dylatacje podłużne i poprzeczne oraz zabezpieczenie antykorozyjne elementów betonowych i stalowych. Zaplanowano także przebudowę oświetlenia i zelektryfikowanie nowej mijanki.
Kolejarze proponują, by nowy przystanek w stronę Bydgoszczy Wschód nazywał się Bydgoszcz Osiedle Bajka. Czy ta zmiana miałaby sens? PLK dodaje, że ostateczne nazwa zostanie uzgodniona np. z przedstawicielami ZDMiKP.
Nowy przystanek w Fordonie
PKP PLK w ramach inwestycji planują też rewolucję – budowę nowego przystanku roboczo nazwanego Bydgoszcz Stary Fordon. Ma on powstać w pobliżu wiaduktu w ciągu ulicy Fordońskiej i mostu Fordońskiego – to za nim będzie kończyć się mijanka, a do przystanku Bydgoszcz Fordon pociągi będą jeździć po dwóch torach. Rozwiązanie to powinno jednak zakładać dojście w stronę Starego Fordonu, by pasażerowie mogli zwiedzić m.in. odnowiony Rynek czy nabrzeża.
Termin otwarcia ofert ustalono na 4 września. PLK wybierze wykonawcę na podstawie aukcji elektronicznej, podczas której firmy będą mogły obniżyć cenę wejściową. Ten będzie miał 30 miesięcy na realizację zamówienia.
Powstaje jednak pytanie: czy projekt uda się zrealizować? PLK planowało likwidację „wąskich gardeł” ze środków Krajowego Programu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Jak doskonale wiadomo, środki z KPO dla Polski są wciąż zablokowane. Czy w budżecie spółki znajdą się środki na pokrycie tego istotnego zadania, które i tak powinno być dopiero pierwszym etapem prac na Bydgoszcz Fordon? Pasażerowie czekają bowiem na stację i prawdziwą kolej aglomeracyjną.
ZOBACZ KONIECZNIE: Poznaj fordońskie legendy [WIDEO]