Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Bydgoszcz otwarta i tolerancyjna. Zajęcia w szkołach i akcje na mieście

Dodano: 28.06.2017 | 15:08

Wielonarodowa strona Bydgoszczy ma być jeszcze bardziej pokazana.

Na zdjęciu: Fragment nagrania

Fot. mat. pras.

Realizowany od kilku miesięcy projekt „Bydgoszcz otwarta i tolerancyjna” przechodzi do kolejnego etapu. Od września będzie on szerzej realizowany w szkołach i to nie tylko podczas zajęć w salach lekcyjnych. 

Akcja mająca na celu wzrost poziomu tolerancyjności mieszkańców Bydgoszczy rozpoczęła się na początku tego roku. Zainicjował ją Józef Herold. – Pomysł powstał na Forum Obywatele Bydgoszczy. Uznaliśmy, że sytuacja społeczna upoważnia nas do tego, żeby w sposób publiczny zabrać głos w sprawie tolerancji – wyjaśnia Herold. Pierwszym etapem projektu było rozmieszczenie w różnych punktach miasta plakatów z życzeniami do bydgoszczan napisanymi w różnych językach obcokrajowców mieszkających w naszym mieście. – Miał on uzmysłowić bydgoszczanom, że w tym mieście stale przebywają przedstawiciele ponad 50 państw z całego świata. Nie są tu turystycznie na dwa dni, tylko tutaj studiują, pracują – mówi Józef Herold.

Obok napisów widniały zdjęcia twarzy osób wypowiadających życzenia. Kilkudziesięciu mieszkańców miasta pochodzących z innych krajów sfotografował Pavlo Gladkov, ukraiński reżyser i autor dokumentów telewizyjnych, który od kilku lat mieszka i pracuje w Bydgoszczy. Przygotowany przez niego „portret” wielonarodowej Bydgoszczy można było zobaczyć na wystawie towarzyszącej odbywającemu się w kwietniu br. koncertowi w Miejskim Centrum Kultury. Podczas wydarzenia swój talent zaprezentowali mieszkający w Bydgoszczy artyści z innych krajów t.j. Chiny, Ukraina czy Włochy. CZYTAJ WIĘCEJ 

Podsumowaniem dotychczasowych działań jest stworzenie materiału wideo pn. „Jesteśmy tutaj”, na którym obcokrajowcy mieszkający w Bydgoszczy mówią o tym skąd są, co robią w Bydgoszczy i od jak dawna tu przebywają. Są wśród nich przedstawiciele m.in. Turcji, Kazachstanu, Irlandii, Chin czy Palestyny. Czuję się bydgoszczaninem, lubię Bydgoszcz, to moje miasto – to tylko niektóre wypowiedzi, które pojawiają się na nagraniu. Materiał ma być szeroko rozpowszechniany, a jak na razie można zobaczyć go na stronie Urzędu Miasta Bydgoszczy.

Film ma być prezentowany również w szkołach. Jednak w placówkach edukacyjnych realizowanych będzie znacznie więcej działań. Prezydent zobowiązał się do opracowania programu o charakterze edukacyjnym skierowanego do szkół. Ma być on realizowany we współpracy nauczycieli, uczniów oraz organizacji pozarządowych. Do tej pory działania zmierzające do zwiększenie poziomu tolerancji i otwartości młodych mieszkańców Bydgoszczy przeprowadzono już między innymi w VI Liceum Ogólnokształcącym oraz Gimnazjum nr 23. Przeprowadzano tam debaty, warsztaty oraz specjalne lekcje poświęcone tolerancji.

Wśród planowanych działań są m.in. projekt Mapa tolerancji, Bydgoski Hyde Park, debata w ramach Międzynarodowego Forum Uczniowskiego oraz gra miejska „Open Your Mind” demaskująca iluzję i stereotypy. – To będzie gra, w której uczniowie będą starali się demaskować iluzję, a po drodze dojdziemy do demaskowania stereotypów. Stereotypy i iluzje mają jeden wspólny mianownik – w jakiś sposób zaciemniają nam obraz naszego umysłu. Kiedy jesteśmy w stanie skupić się punktowo na jednej rzeczy, aby zdemaskować iluzję, jednakowo potrafimy zatrzymać się i spróbować zdemaskować stereotypu, będące w naszym umyśle – Przemysław Nowakowski, koordynator projektu „Szkoła otwarta i tolerancyjna”.

Ponadto w ramach projektu „Bydgoszcz Otwarta i Tolerancyjna” planowane jest zorganizowanie otwartego spotkania z Markiem Rafaelem Nowakowskim (synem honorowego obywatela Bydgoszczy, czyli pisarza Tadeusza Nowakowskiego) byłym korespondentem amerykańskich mediów na Bliskim Wschodzie, który prowadzi obozy dla uchodźców na granicy turecko-syryjskiej.

Bardzo wiele nas czeka w nowym roku szkolnym. Myślę, że szeroko zakrojona akcja edukacyjna, która będzie trwała przez wiele lat, ma szansę na to, żeby te stereotypy zmienić i zakorzenić właściwą postawę w tych młodych ludziach – podsumowuje Iwona Waszkiewicz.

Justyna Torzewska