Bydgoszcz
32C
Niebo częściowo zachmurzone
40% wilgotność
Wiatr: 2km/h ENE
H 34 • L 31
30C
Nd
26C
Pon
26C
Wt
23C
Sr
23C
Czw
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaBydgoszcz spadła w rankingu miast przyjaznym kierowcom. Na szczycie zestawienia bez zmian
korek_jagiellonska_centrum_Bydgoszcz_ED
31.05.2019 | 16:45

Bydgoszcz spadła w rankingu miast przyjaznym kierowcom. Na szczycie zestawienia bez zmian

Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl

Na zdjęciu: Według danych z raportu Oponeo, w Bydgoszczy kierowcy w centrum miasta poruszają się ze średnią prędkością 28 km/h.

Fot. Eryk Dominiczak

Piąte miejsce w gronie dziewięciu polskich miast liczących ponad 300 tysięcy mieszkańców – to rezultat Bydgoszczy w trzeciej odsłonie rankingu Oponeo oraz platformy Yanosik, który bada przystępność miast dla kierowców. Dla miasta nad Brdą oznacza to spadek o dwie lokaty w porównaniu z ubiegłoroczną edycją. Jest on podyktowany także nowymi kryteriami zestawienia. Klasyfikację – podobnie jak w ubiegłym roku – otwiera Lublin.

Dotąd współtwórcy rankingu brali pod uwagę sześć elementów: parkowanie ze szczególnym uwzględnieniem Stref Płatnego Parkowania, średnią prędkość, liczbę kolizji, koszt paliwa, a także ceny za wymianę opon oraz ubezpieczenie. W tym roku pojawiło się nowe kryterium określane jako ekojazda. W skrócie – chodzi o dostępność stacji do ładowania samochodów elektrycznych. Bonus można było również otrzymać za obniżkę bądź zniesienie opłat za parkowanie w centrum pojazdów hybrydowych.

W tegorocznym rankingu Bydgoszczy uzyskała identyczny rezultat jak w roku 2018 – 37 punktów, ale rozłożył się on na większą liczbę kryteriów. Ponadto, wszystkie pozostałe miasta odnotowały lepsze rezultaty niż w ubiegłym roku. Stąd między innymi awans Gdańska, który w ubiegłorocznym zestawieniu uplasował się na szóstej lokacie, a w tym zajął miejsce Bydgoszczy i zajął pozycję na najniższym stopniu podium.

Zobacz również:

Ile zapłacimy za parkingi park&ride? Bydgoski system ma jeszcze wiele niewiadomych

Najwięcej punktów (po dwa) w porównaniu z ubiegłorocznymi danymi Bydgoszcz straciła w dwóch segmentach – parkowaniu oraz średniej prędkości (w centrum oraz w skali całego miasta). I to pomimo że w tym drugim przypadku w wartościach bezwzględnych były to różnice minimalne (nawet w obliczu wielu inwestycji drogowych). We wspomnianym centrum liczonym jako obszar o promieniu kilometra od Starego Rynku jeździmy średnio 28 km/h, natomiast w skali miasta – 42 km/h. W rankingu z 2018 roku było to odpowiednio 29 i 43 km/h. W segmencie parkowania problemem na tle innych miast okazało się wycofanie ogólnodostępnych abonamentów w SPP i brak systemu park & ride.

Daleko Bydgoszcz znalazła się także pod względem elektromobilności, choć tutaj punkty przyznawano jedynie za liczbę stacji ładowania w przeliczeniu na kilometr kwadratowy powierzchni miasta. W mieście nad Brdą jedna stacja ładowania przypada na 22 km² (dla porównania – w Warszawie co 7 km², a w Krakowie i Poznaniu – co 9 km², ale na przykład Lublin ma ten wskaźnik jeszcze gorszy – 1 stacja na 26 km²). Jedynie cztery punkty nasze miasto otrzymało za ceny paliwa (skala wynosiła od 1 do 9 punktów). Średnia cena (dane serwisu autocentrum.pl) wahała się w granicach: 4,88-4,95 (za benzynę), 4,90-5,01 (za olej napędowy) i 2,15-2,27 (za gaz). Bydgoskie wyniki to odpowiednio: 4,93, 4,97 i 2,25. Lublin, który otrzymał najwyższą liczbę punktów, odnotował średnie ceny paliw na poziomie: 4,94, 4,90 i 2,19.

Nieźle bydgoski rezultat wygląda w przypadku cen za OC (trzecie miejsce za Lublinem i Krakowem; średnio 718 zł) i wymianę opon (nieco ponad 20 zł za oponę, druga lokata za Lublinem). Co ciekawe, z danych zebranych przez Oponeo wynika, że Strefa Płatnego Parkowania w Bydgoszczy przyniosła najmniejsze przychody (za 2017 rok) spośród tych utworzonych w polskich miastach liczących powyżej 300 tys. mieszkańców. Pozyskano w ten sposób 6,8 mln zł, podczas gdy w pozostałych miastach – minimum milion złotych więcej (Gdańsk).

Zwycięzca rankingu – wspomniany Lublin uzyskał 45 punktów, drugi Szczecin 42, a trzeci Gdańsk – 41. Tabelę zamyka – z dorobkiem zaledwie 27 punktów – Warszawa. W gronie miast do 300 tys. mieszkańców bezkonkurencyjne okazały się Kielce. Toruń uzyskał dziewiąty rezultat na dziesięć analizowanych miast (wyprzedził jedynie Gdynię).

Komplet infografik obrazujących wyniki w poszczególnych kryteriach rankingu znajduje się poniżej.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Powiązane treści