Bydgoszcz
12C
Niebo głównie zachmurzone
76% wilgotność
Wiatr: 4km/h SW
H 13 • L 11
13C
Pt
11C
Sob
11C
Nd
14C
Pon
10C
Wt
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczInwestycjeCzy priorytetem miasta będzie rozbudowa Nakielskiej i trasy W-Z? Ich realizacja pochłonie miliard złotych
26.04.2021 | 11:19

Czy priorytetem miasta będzie rozbudowa Nakielskiej i trasy W-Z? Ich realizacja pochłonie miliard złotych

Na zdjęciu: Rozbudowa Nakielskiej ma pochłonąć 150 milionów złotych.

Fot. Szymon Makowski

Rozbudowa trasy W-Z oraz przebudowa ulicy Nakielskiej będą tematem wtorkowego (27 kwietnia) spotkanie on-line w ramach kolejności w sprawie kolejności miejskich inwestycji. Transmisja rozpocznie się o godzinie 16:30.

Wśród najważniejszych zadań, które znalazły się na liście 15 zadanych poddanych pod konsultacje społeczne, należy wymienić rozbudowę trasy W-Z oraz ulicy Nakielskiej. Koncepcja przebudowy drogi Fordon i zachodnią część miasta została przygotowana już kilka lat temu. – Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej uzyskał również decyzje środowiskową: dokument wskazujący, jak realizować tę inwestycje w sposób najmniej ingerujący w środowisko – informuje urząd miasta.

Wariant wybrany w oparciu o konsultacje z mieszkańcami zakłada dobudowanie drugiej jezdni, drugiego mostu przez Brdę na Jachcicach i wiaduktu nad liniami 18 i 131 w rejonie PESY oraz budowę dwupoziomowych węzłów na skrzyżowaniach z ulicami Gdańską, Sułkowskiego i Wyszyńskiego. – Poza tym opracowanie objęło także Węzeł Wschodni, czyli połączenie drogowe ulic Kamiennej i Lewińskiego wraz z przyległymi ulicami. Dzięki tej inwestycji kierowcy korzystający z Trasy W-Z i ulicy Lewińskiego nie będą musieli pokonywać przejazdów kolejowych. Projektowany węzeł ułatwi też wyjazd z ulicy Spornej na Fordońską – podkreśla ratusz.

Rozbudowa trasy W-Z ma być realizowana etapami. W pierwszej kolejności planowana jest realizacja około 1,5-kilometrowego odcinka pomiędzy Gdańską i Wyszyńskiego. Koszt całej inwestycji ma wynieść nawet miliard złotych.




Drugą inwestycją drogową, którą mogą wybrać mieszkańcy jest obiecywana od kilku lat rozbudowa ulicy Nakielskiej. Przedstawiciele bydgoskiego ratusza na czele z zastępcą prezydenta Bydgoszczy Mirosławem Kozłowiczem obiecywali, że przebudowa ważnej arterii przecinającej Miedzyń rozpocznie się w 2020 roku, tuż po zakończeniu rozbudowy ulicy Grunwaldzkiej. Tak się jednak nie stało – w budżecie miasta na 2020 rok nie uwzględniono środków na rozpoczęcie prac. Ratusz wielokrotnie wyjaśniał, że jest to skutek pozbawienia miejskiej kasy 100 milionów złotych ze względu na obniżenie przez rząd podatku PIT (bądź jego wyzerowaniem, jak w przypadku osób do 26 roku życia) oraz zmian w szkolnictwie.

Urząd miasta chciał pozyskać środki na rozbudowę drogi w kierunku Nakła w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Administracja państwowa przyznała miastu środki jedynie na jedną z trzech wnioskowanych inwestycji, czyli na budowę schroniska dla bezdomnych przy ulicy Kaplicznej. Nakielska czeka zatem albo na pieniądze z Unii Europejskiej, albo na decyzje mieszkańców, którzy swoimi głosami przyznają jej priorytet w realizacji z środków miejskich.

Pierwszy etap rozbudowy Nakielskiej zakłada poszerzenie jezdni na odcinku od ulicy Bronikowskiego do ulicy Lisiej o dwa wewnętrzne buspasy, umożliwiające także wykonanie skrętu w lewo. – Pasażerowie czekający na autobus będą korzystać z przystanków wiedeńskich, znajdujących się na niewielkim podniesieniu jezdni do poziomu chodnika – podkreślają urzędnicy. Po obu stronach remontowanej drogi powstaną chodniki oraz droga dla rowerów. Skrzyżowanie Bronikowskiego i Nakielskiej zostanie przebudowane na rondo spiralne.

Zobacz również:

Po tragedii na Fordońskim Rafał Bruski obiecywał zakaz tranzytu ciężarówek po otwarciu S5. Co dalej z propozycją?

Taki sposób przebudowy ulicy zyskał najwięcej pozytywnych opinii. Nie wiąże się on z dużymi wyburzeniami i będzie bardzo korzystny dla osób podróżujących komunikacją publiczną i rowerzystów. Ostateczna wersja zyskała też pozytywne opinie stowarzyszeń wspierających rozwój transportu publicznego oraz infrastruktury dla pieszych – czytamy w komunikacie biura prasowego UMB.

Bardzo dużo uwag dotyczyło też konieczności rozszerzenia opracowania o część ulicy pomiędzy wiaduktem i ulicą Nasypową. – Zostały one również uwzględnione. W obrębie skrzyżowania z Nasypową zaplanowano dodatkowe pasy ruchu, bezpieczne przejścia dla pieszych i drogi rowerowe. Wymusi to również przebudowę sąsiedniego torowiska tramwajowego i pętli Wilczak. Koncepcja uwzględnia również zlokalizowanie po zachodniej stronie wiaduktu kolejowego parkingu P+R (Parkuj i Jedź) i skomunikowanie go z pętlą tramwajową – podkreśla ratusz.

Pełną dokumentacją przebudowy pierwszego odcinka Nakielskiej miasto ma dysponować do końca bieżącego roku. – Szacowany koszt przebudowy ulicy na odcinku od Nasypowej do Lisiej to 150 milionów złotych.

Więcej szczegółów na temat rozbudowy Nakielskiej i trasy W-Z zostanie przekazanych na spotkaniu konsultacyjnym, transmitowanym na Facebooku Bydgoszcz.pl we wtorek 27 kwietnia, od godziny 16:30. O inwestycjach opowiedzą zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz, prezes Stowarzyszenia na rzecz Rowoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy Patryk Gulcz oraz przewodniczący RO Wilczak-Jary Jarosław Cholewczyński. Urzędnicy proszą o wysyłanie pytań na adres: konsultacje@um.bydgoszcz.pl.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Maniek
Maniek
6 miesięcy temu

Bez wydłużenia linii tramwajowej to w dupie z takim remontem

Lalalal
Lalalal
6 miesięcy temu

Czemu nie wnioskują o dofinansowanie do tramwaju i przedłużą linie dalej w kierunku Nakła a przy okazji załatwia remont ulicy. Mniej autobusów, mniejszy ruch, mieszkańcy chętniej będą korzystać bo tramwaj jedzie niezależnie od korków, linie podmiejskie skrócić właśnie do pentli tramwajowej. Same korzyści! Nie rozumiem o co chodzi

lok_pat
lok_pat
6 miesięcy temu

Tam gdzie kończy się logika zaczyna się ZDMiK(p?). Albo rozwijamy komunikację tramwajową i zastępujemy nią autobusy, albo w ogóle nie wydłużajmy linii. Jaki jest sens przeprawy pod torami dla kilkudziesięciu metrów trasy tramwajowej? No chyba, że działka po pętli ma już „nowego” właściciela. Jaki jest sens P+R w pobliżu centrum miasta? Ile drzew z parku to pochłonie? Czy odciąży to najbardziej zakorkowany odcinek ul. Nakielskiej od ul. Wierzbowej do ul. Nasypowej, gdzie strumień samochodów się częściowo dzieli?? Jaki był sens budowy buspasa w Mielęcinku dla paru autobusów na godzinę? Czy w tej cenie nie dałoby się przedłużyć tramwaju do ogrodu… Czytaj więcej »

Powiązane treści