Bydgoszcz
24C
Słonecznie
48% wilgotność
Wiatr: 4km/h SW
H 25 • L 24
21C
Sr
23C
Czw
27C
Pt
28C
Sob
28C
Nd
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczInwestycjeCzy zadania rowerowe zyskają przychylność w plebiscycie inwestycyjnym? Jutro spotkanie konsultacyjne
BRA Bydgoszcz_ rower
31.03.2021 | 12:20

Czy zadania rowerowe zyskają przychylność w plebiscycie inwestycyjnym? Jutro spotkanie konsultacyjne

Na zdjęciu: W konsultacjach w sprawie kolejności inwestycji bydgoszczanie mają do wyboru dwa zadania rowerowe: zwiększenie środków na budowę infrastruktury oraz wzniesienie kładki obok Mostu Uniwersyteckiego.

Fot. Szymon Fiałkowski

W trwających do 21 maja konsultacjach ws. kolejności inwestycji bydgoszczanie mają do wyboru dwa zadania rowerowe: zwiększenie środków na budowę infrastruktury oraz wzniesienie kładki obok Mostu Uniwersyteckiego, która ma służyć także pieszym. O planach na realizację nowych dróg dla rowerów w ramach spotkania online opowiedzą zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz i Sebastian Nowak z Bydgoskiej Masy Krytycznej.

Lista inwestycji, umieszczonych na karcie konsultacyjnej, została przedstawiona przez prezydenta Rafała Bruskiego w połowie marca. Znajduje się na niej 15 propozycji, których realizacja była planowana w najbliższych latach. Wśród nich jest zwiększenie środków na budowę infrastruktury rowerowej. Pula ma być większa w stosunku do aktualnej, zakładającej coroczny wzrost wydatków w stosunku do zaplanowanej rocznej kwoty w wieloletniej prognozie finansowej na drogi rowerowe budowane w ramach trwających inwestycji. Jak uzasadniał prezydent, zwiększenie budżetu na budowę DDR nie byłoby symboliczne. – Nie podam dokładnych liczb, ale mogę zadeklarować, że wyniesie ono co najmniej 50%, albo nawet 100%. Wszystko zależy od sytuacji finansowej samorządów. Obecnie to wróżenie z fusów – nie ukrywał Bruski.




Kolejną propozycją skierowaną do poruszających się jednośladami jest budowa kładki wzdłuż Mostu Uniwersyteckiego. Jak wyjaśniał Bruski, ten projekt był od wielu lat postulowany przez mieszkańców. – O kładkę przy Trasie Uniwersytecką zabiegają rowerzyści. Żałuję, że chodnik i droga dla rowerów nie powstała na moście, ale to nie była moja decyzja, a mojego poprzednika – zaznaczył prezydent. W poprzednich latach na zlecenie ZDMIKP powstały koncepcje nowej kładki pieszo-rowerowej zlokalizowanej obok mostu drogowego.

W ocenie ekspertów najbardziej zasadne byłoby wybudowanie nowej konstrukcji po zachodniej stronie istniejącego mostu. Oprócz funkcji komunikacyjnej pełniłaby też rolę atrakcyjnego punktu widokowego na Stare Miasto. Trasa spięłaby istniejące ścieżki rowerowe zbudowane wzdłuż Trasy Uniwersyteckiej, ulicy Ogińskiego oraz planowaną drogę rowerową wzdłuż bulwaru nad Brdą. Szacowany koszt nowej konstrukcji to kilkanaście milionów złotych – informuje urząd miasta Bydgoszczy. Budowa kładki była jednak sygnalizowana już w poprzedniej dekadzie i pomimo różnych obietnic nadal nie doczekaliśmy się jej realizacji. Część rowerzystów zgłasza też wątpliwości co do jej kształtu i funkcjonalności.

Zobacz również:

Most Uniwersytecki pod lupą gdańskich śledczych

Zwiększenie środków na realizacje infrastruktury rowerowej miałoby przyspieszyć planowane inwestycje w tym zakresie. Przygotowane zostały wstępne plany lub koncepcje nowych tras, które według obietnic ZDMiKP mają zostać zrealizowane do 2025 roku. Zgodnie z założeniami, jeszcze w 2021 roku mają zostać wyremontowane dwa odcinki ciągu wzdłuż ulicy Fordońskiej, tak by dostosować je do obowiązujących standardów rowerowych. Będą nimi fragmenty między Kapliczną i Sochaczewską oraz między Wiślaną a Inflancką. Większym elementem budowy ciągu wzdłuż Fordońskiej ma być spięcie wspomnianych ciągów poprzez budowę kładki nad torami linii kolejowej nr 201 (tzw. magistrali węglowej). Koszt jej budowy jest wstępnie szacowany na kilka milionów złotych (Bydgoska Masa Krytyczna wymienia kwotę 7,5 miliona) i może pochłonąć praktycznie cały budżet na inwestycje rowerowe na dany rok.

Drugim ważnym ciągiem, który ma powstać do 2025 roku jest oczekiwane od lat połączenie Bartodziejów z centrum miasta. Koncepcja budowy infrastruktury rowerowej wzdłuż ulic: Krasińskiego – Markwarta – Sieńki – Moniuszki – Skłodowskiej-Curie – Łęczycka (z możliwością przedłużenia na odcinku Warszawska – Śniadeckich) powstała już kilka lat temu, ale teraz wymaga zmian. Tej zimy ZDMiKP zamierzał ogłosić przetarg na aktualizację koncepcji programowo-przestrzennej i programu funkcjonalno-użytkowego oraz wyłonić wykonawcę prac w formule „zaprojektuj i zbuduj”. Do tej pory postępowanie nie zostało jednak ogłoszone – a zgodnie z zapowiedziami, zakończenie prac projektowych przewidywano na styczeń 2023. Budowa ciągu Łęczycka – Krasińskiego miałaby zakończyć się w 2024 roku.

W tym roku ZDMiKP planuje wybrać projektantów nowych dróg dla rowerów wzdłuż ulicy Wojska Polskiego (odcinek od Szpitalnej do Chemicznej) oraz Sułkowskiego (odcinek od Kamiennej do Modrzewiowej). Termin realizacji wspomnianych odcinków jest jednak dość odległy – w przypadku inwestycji przy Wojska Polskiego określono go na I półrocze 2023 roku, a w przypadku inwestycji na osiedlu Leśnym – na I półrocze 2024 roku. Realizację pozostałych dróg dla rowerów wstępnie zaplanowano na 2024 i 2025 rok. Są to inwestycje na odcinkach ulic:

  • Glinki, od ulicy Dąbrowa do BPPT (styczeń 2024 – luty 2025),
  • Chemiczna – Kielecka (luty – grudzień 2025),
  • Sudecka – Wyzwolenia (luty – lipiec 2025),
  • Powstańców Warszawy (styczeń – sierpień 2025),
  • Kolbego, od Kormoranów od granicy miasta (luty – grudzień 2025).

Ratusz zapewnia, że nowe trasy będą projektowane i budowane w oparciu o nowoczesne standardy wypracowane ze środowiskiem rowerzystów. – Oznaczają one miedzy innymi bitumiczne nawierzchnie oraz tam gdzie to możliwe rozdzielenie ruchu rowerowego i pieszego – podkreślają urzędnicy. Szacowany koszt realizacji powyższych zadań ocenia się na około 40 milionów złotych. Ratusz nie ukrywa, że pełna realizacja powyższych planów jest uzależniona od zwiększenia puli wydatków na budowę infrastruktury rowerowej (zakładającej coroczny wzrost wydatków w stosunku do zaplanowanej rocznej kwoty w wieloletniej prognozie finansowej na drogi rowerowe budowane w ramach trwających inwestycji). Jeżeli bydgoszczanie w trwających konsultacjach uznają, że budowa dróg dla rowerów nie jest priorytetowa, zwiększenie środków nastąpi w późniejszym czasie, a planowane inwestycje będą jeszcze bardziej opóźnione.

Kwestie związane z budową nowych DDR, jak i kładki wzdłuż Mostu Uniwersyteckiego będą tematem jutrzejszego (1 kwietnia) spotkania online, które odbędzie się o godzinie 16:00 na Facebooku bydgoszcz.pl. Plany miasta związane z infrastrukturą rowerową oraz wypracowane standardy budowy dróg rowerowych przedstawiać będą zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz oraz Sebastian Nowak z Bydgoskiej Masy Krytycznej. Pytania można wysyłać na adres: konsultacje@um.bydgoszcz.pl.

Wczoraj (30 marca) tematem spotkania online były inwestycje w Myślęcinku. Zapowiadane na ten sam dzień spotkanie poświęcone rozbudowie stadionu Polonii z udziałem prezesa klubu żużlowego Jerzego Kanclerza zostało odwołane z uwagi na zmianę terminu Kryterium Asów. Ratusz podaje, że transmisja dotycząca Polonii Bydgoszcz odbędzie się w innym terminie.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane treści