Bydgoszcz
11C
Słonecznie
84% wilgotność
Wiatr: 6km/h W
H 12 • L 10
20C
Pon
20C
Wt
20C
Sr
22C
Czw
25C
Pt
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaRowerowy plan czteroletni. Na początek – Fordońska, znamy też wstępne terminy kolejnych inwestycji
droga rowerowa
18.01.2021 | 14:00

Rowerowy plan czteroletni. Na początek – Fordońska, znamy też wstępne terminy kolejnych inwestycji

Na zdjęciu: Plan inwestycji rowerowych do 2025 roku ustalono na posiedzeniu zespołu ds. polityki rowerowej miasta Bydgoszczy.

Fot. Szymon Fiałkowski

Stowarzyszenie Bydgoska Masa Krytyczna poinformowało o zatwierdzeniu przez Zespół ds. Polityki Rowerowej planu inwestycji rowerowych na najbliższe cztery lata. Zdaniem organizacji, jest to „najbardziej ambitny dokument związany z rozbudową infrastruktury dla cyklistów” w historii Bydgoszczy. Plan zakłada, że w przeciągu najbliższych dwóch lat wybudowana zostanie infrastruktura na odcinku ulicy Fordońskiej. Połączenie istniejącej infrastruktury rowerowej na terenie gminy Osielsko z Fordonem (wzdłuż ulicy Sudeckiej) ma natomiast powstać dopiero w 2025 roku.

Budowa dróg dla rowerów jest jednym z obszarów, za który mieszkańcy dość często krytykują władze Bydgoszczy. Społecznicy zarzucają ratuszowi i ZDMiKP zbyt wolne tempo realizacji inwestycji i przeznaczanie na infrastrukturę rowerową zbyt małych nakładów z budżetu miasta. Fakty są takie, że dopiero w 2020 roku udało się wybudować drogi dla cyklistów wzdłuż Kruszwickiej i Focha, który powstanie zapowiadano już od połowy zeszłej dekady.

Ważną rolę w podejmowaniu decyzji o realizacji inwestycji rowerowych ma zespół ds. polityki rowerowej. To gremium, w którego skład wchodzą przedstawiciele rowerzystów, zarządu dróg i ratusza. To on ma za zadanie opracowywać założenia polityki rowerowej miasta, ze wskazaniem możliwości finansowania realizacji tej polityki. Środowiska rowerowe już jesienią przekazywały informacje o ustaleniach kolejności zadań, mających poprawić komfort jazdy jednośladem po Bydgoszczy. Na ubiegłotygodniowym posiedzeniu zespół zatwierdził plan inwestycji rowerowych na najbliższe pięć lat. Zdaniem stowarzyszenia Bydgoska Masa Krytyczna, które poinformowało o szczegółowych ustaleniach dotyczących inwestycji, prawdopodobnie „jest to najbardziej ambitny dokument związany z rozbudową infrastruktury dla cyklistów” w historii Bydgoszczy.


CZYTAJ TAKŻE: Dwa miliony na drogi dla rowerów w budżecie miasta na 2021 rok


Bydgoska Masa Krytyczna podkreśla, że lista zadań, przeznaczonych do realizacji do 2025 roku, pokrywa się w znacznej części z wizją powstałą dzięki pracy zespołu rowerowego. – Zgodnie z tym harmonogramem, prawie cała Bydgoszcz powinna już być objęta siecią infrastruktury rowerowej. Tak się nie stało z wielu powodów – administracyjnych, finansowych, a ostatnio i pandemicznych – nie ukrywa organizacja. Według planu, przyjętego w ubiegłym tygodniu, w tym roku ma rozpocząć się budowa ciągu wzdłuż ulicy Fordońskiej.

To kolejna arteria, o którą walczymy już od kilku lat. Plan inwestycji rowerowych, które zostaną tu wprowadzone, w najbliższym czasie nie udrożnią tej ulicy w całości, ale pozwolą na wprowadzenie ruchu rowerowego na wschodnim odcinku Fordońskiej – precyzuje BMK. Zgodnie z założeniami, jeszcze w 2021 roku mają zostać wyremontowane dwa odcinki ciągu wzdłuż ulicy, tak by dostosować je do obowiązujących standardów rowerowych. Będą nimi fragmenty między Kapliczną i Sochaczewską oraz między Wiślaną a Inflancką.

Większym elementem budowy ciągu wzdłuż Fordońskiej ma być spięcie wspomnianych ciągów poprzez budowę kładki nad torami linii kolejowej nr 201 (tzw. magistrali węglowej). Koszt jej budowy jest wstępnie szacowany na kilka milionów złotych (BMK wymienia kwotę 7,5 miliona) i może pochłonąć praktycznie cały budżet na inwestycje rowerowe na dany rok. – Jesteśmy świadomi, że za taką kwotę można wybudować kilka mniejszych odcinków, ale w większości jest to spinanie klamrami dłuższych fragmentów dróg dla rowerów, którymi cykliści i tak już się poruszają. Fordońska jest w tej chwili niedostępna dla ruchu rowerowego i najwyższy czas na zmianę tego stanu – przekonuje Bydgoska Masa Krytyczna, odnosząc się do głosów, które zamiast kosztownej inwestycji proponowały przeznaczenie tych środków na mniejsze zadania, mające „spinać klamrami” istniejące już odcinki.

– Realizujemy w ten sposób nasz pierwotny plan utworzenia bezpiecznego przejazdu dla rowerzystów w Bydgoszczy na linii zachód – wschód

– przekonuje masa krytyczna. Przewidywany termin budowy kładki określono na maj – grudzień 2022 roku.

Drugim ważnym ciągiem, który ma powstać do 2025 roku jest oczekiwane od lat połączenie Bartodziejów z centrum miasta. Budowa infrastruktury rowerowej w ciągu ulic: Krasińskiego – Markwarta – Sieńki – Moniuszki – Skłodowskiej-Curie – Łęczycka (z możliwością przedłużenia na odcinku Warszawska – Śniadeckich) jest uznawana za inwestycje priorytetową. Jej koncepcja powstała już kilka lat temu, ale teraz wymaga aktualizacji. Stąd też, jeszcze tej zimy ZDMiKP zamierza ogłosić przetarg na aktualizację koncepcji programowo-przestrzennej i programu funkcjonalno-użytkowego oraz wyłonić wykonawcę prac w formule „zaprojektuj i zbuduj”. Zakończenie projektowania jest przewidywane na styczeń 2023. Jeśli projektowanie inwestycji nie miałoby większych opóźnień, ciąg Łęczycka – Krasińskiego miałby powstać do lipca 2024 roku.

W tym roku ZDMiKP planuje wybrać projektantów nowych dróg dla rowerów wzdłuż ulicy Wojska Polskiego (odcinek od Szpitalnej do Chemicznej) oraz Sułkowskiego (odcinek od Kamiennej do Modrzewiowej). Te inwestycje – także zapisane w programie rozwoju infrastruktury – mają służyć spinaniu sieci rowerowej i istniejącej infrastruktury, powstałej (jak w przypadku Wojska Polskiego) m.in. przy okazji inwestycji tramwajowych. Termin realizacji wspomnianych odcinków jest jednak dość odległy – w przypadku inwestycji przy Wojska Polskiego określono go na I półrocze 2023 roku, a w przypadku inwestycji na osiedlu Leśnym – na I półrocze 2024 roku.

Realizację pozostałych dróg dla rowerów wstępnie zaplanowano na 2024 i 2025 rok. Są to inwestycje na odcinkach ulic:

  • Glinki, od ulicy Dąbrowa do BPPT (styczeń 2024 – luty 2025),
  • Chemiczna – Kielecka (luty – grudzień 2025),
  • Sudecka – Wyzwolenia (luty – lipiec 2025),
  • Powstańców Warszawy (styczeń – sierpień 2025),
  • Kolbego, od Kormoranów od granicy miasta (luty – grudzień 2025).

Termin realizacji mniejszych inwestycji jest dość odległy. Warto zwrócić uwagę na infrastrukturę wzdłuż ulicy Sudeckiej – brak połączenia DDR powstałej na terenie gminy Osielsko budzi wielkie kontrowersje wśród mieszkańców Fordonu. Miasto nie uznaje tej inwestycji za priorytetową, mimo że kilka lat temu powstała koncepcja inwestycji. Samo zadanie wpisano natomiast na listę projektów w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Bydgoska Masa Krytyczna podkreśla, że będzie prowadzić dalsze działania na rzecz wyznaczania dróg dla rowerów w formie kontrapasów i pasów dla rowerów. – Nasz najświeższy sukces to zaplanowanie w tym roku wytyczenia pasów rowerowych na al. Ossolińskich. Zasugerowaliśmy połączenie tej zmiany z rewitalizacją tego obszaru i nasz wniosek został zaakceptowany – czytamy w komunikacie stowarzyszenia.

Organizacja skupiająca cyklistów zaznacza, że powyższy plan inwestycji to nie wszystkie zadania, dzięki którym na terenie Bydgoszczy powstanie infrastruktura rowerowych. Urząd miasta zapowiada ponadto powstanie infrastruktury rowerowej w miejscach, gdzie trwają bądź są planowane inne inwestycje drogowe. Przed Świętami Bożego Narodzenia podpisano umowę na realizację – w trybie „zaprojektuj i buduj” – DDR-ów na ulicy Jeździeckiej. Trasa ma mieć docelowo ponad dwa kilometry, a miasto współfinansuje tę inwestycję z gminą Osielsko. Z kolei najdłuższa, bo blisko 3-kilometrowa droga, ma powstać na ulicy Smukalskiej (na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami: Błądzimską i Rajską) i być częścią dużej inwestycji drogowej w tym miejscu. W jej przypadku nadal trwa przetarg mający wyłonić wykonawcę. Najnowszy termin otwarcia ofert to 26 stycznia. Sama modernizacja Smukalskiej może potrwać jednak nawet 2,5 roku.

W budowie są także drogi rowerowe na ulicy Kujawskiej oraz na rondach: Kujawskim i Bernardyńskim. Ich łączna długość to około 1,5 kilometra. Nowa droga dla rowerów powstaje także w ramach budowy buspasa na ulicy Kolbego, między Grunwaldzką i Kormoranów – zgodnie z planami BMK, w najbliższych latach planowana jest budowa odcinka od Kormoranów do granic miasta. Na Osowej Górze DDR ma powstać również na ulicy Zalew w sąsiedztwie schroniska dla zwierząt. Nieco ponad pół kilometra nowych ścieżek ma powstać przy okazji rozbudowy ulicy Kazimierza Wielkiego oraz budowy dojazdu do ul. Biwakowej w Janowie (za tę ostatnią inwestycję odpowiedzialny jest powiat bydgoski). W planach bydgoskich drogowców jest jeszcze 200-metrowy odcinek DDR na ulicy Promenada w Starym Fordonie i powstanie ścieżki w ramach remontu północnego wiaduktu na ul. Wojska Polskiego. W ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego realizowana jest z kolei trasa na terenie Fordonu. Projekt zgłoszony przez mieszkańców pod nazwą Wielka Pętla Fordonu ma w pierwszym etapie objąć osiedla Bohaterów i Szybowników.

Masa krytyczna zapewnia, że jej członkowie trzymają też rękę na pulsie w temacie innych zapowiadanych inwestycji, podczas których ma powstać infrastruktura dla rowerzystów – między innymi w zakresie przebudowy ulicy Nakielskiej.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
5 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
człowiek z Fordonu
człowiek z Fordonu
4 miesięcy temu

ZDMiKP przedstawił jakiekolwiek analizy ruchu rowerowego, zwłaszcza tego na ul. Fordońskiej, argumentujące wkładanie wszystkich środków z nowej infrastruktury rowerowej w przejazd wzdłuż tej drogi? Fakty natomiast są takie, że po oddaniu S5 jako zachodnio-północnej obwodnicy Bydgoszczy, najszybsza droga dojazdu z zachodnich i centralnych rejonów Bydgoszczy do Fordonu prowadzi przez gminę Osielsko (Wilcz, Jarużyn) z wjazdem ul. Sudecką i Wyzwolenia. W związku z tym, już teraz można zaobserwować jeszcze większy ruch samochodowy na tych Fordońskich ulicach, a niedokończona droga rowerowa z Jarużyna na terenie Bydgoszczy może przyczynić się do ludzkich tragedii, których budowa kładki za kilkanaście milionów złotych na Fordońskiej nie… Czytaj więcej »

Jarek
Jarek
4 miesięcy temu

Widać kto tu rządzi – biznes rozwożący rowerami jedzenie po centrum Bydgoszczy.

Przemysław
Przemysław
4 miesięcy temu

Szanowni Państwo. Na grupie Bydgoski Hydepark rozgorzała dyskusja dotycząca harmonogramu budowy ddr. Dyskusja o tym, czy spinać małe odcinki, czy realizować większe inwestycje. Odpowiadam: przejazd nad magistrala kolejową jest konieczny, tak samo jak ddr na odcinku od ronda Jagiellonów do Wiaduktów Warszawskich którego niestety w planach na najbliższe 5 lat nie ma. To nie jest tylko sama kładka ale bodaj 2,2 km ddr, które zgodnie z przyjętym harmonogramem mają powstać do końca 2022. Razem z remontami ma to pozwolić na utworzenie trasy rowerowej od Wiaduktów Warszawskich do Wyszogrodzkiej. W kolejnych latach powstanie kolejny odcinek, aż do Starego Fordon a całość… Czytaj więcej »

człowiek z Fordonu
człowiek z Fordonu
4 miesięcy temu

@Przemysław „Kwestia budowy DDR jako kontynuacja inwestycji Gminy Osielsko została po prostu przespana i przemilczana przez lokalne media i społeczników z Fordonu.” Kwestia ta nie została przespana i przemilczana przez społeczników, pilotowana była odkąd powstała ta idea – przed 2015 rokiem, a niesłusznie zawierzono w kłamstwa dyrektora ds. inwestycji ZDMiKP który obiecywał jej budowę w ramach środków ZIT – i są na to kwity. Podobnie ZDMiKP kłamał ws. modernizacji ul. Marcina Kromera – od 2011 roku po łebkach wykonali tylko parking przed nowym basenem i dojazd po linii najniższego oporu do ul. Jarużyńskiej. Kto im teraz uwierzy w te przedstawione… Czytaj więcej »

Marek
Marek
4 miesięcy temu

Przy Kujawskiej ma powstać sumarycznie ok. 4,1 km – skąd redaktor wziął te 1,5? Przy Kazimierza Wielkiego – też nie „nieco ponad pół kilometra” tylko 1,8 km

Powiązane treści